امیرعبداللهیان در حاشیه خلیج فارس؛ روابط با همسایگان با قوت به پیش می‌رود


حسین امیرعبداللهیان در راستای تقویت مناسبات با همسایگان در هفته‌ای که گذشت ضمن میزبانی همتای عربستانی به ۴ کشور حاشیه خلیج فارس سفر کرد و آنگونه که پیش از این هم گفته بود تقویت روابط با کشورهای منطقه با جدیت به پیش می‌رود.

6/24/2023 9:38:48 AM
کد خبر: 11518

به گزارش سارنا به نقل از فارس، فارس، دو روز بعد از حضور «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در تهران، آن هم پس از توافق اخیر ایران و عربستان در پکن برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک، در ساعات پایانی دوشنبه ۲۹ خرداد ماه سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به حاشیه خلیج فارس آغاز شد، نخستین مقصد این سفر دوحه بود. امیرعبداللهیان که بعد از تصدی وزارت خارجه برای نخستین بار از عمان به قطر سفر کرده بود، این بار سفرش را از دوحه آغاز کرد و پس از آن به مسقط رفت. 

 

هواپیمای حامل وزیر امور خارجه و هیأت سیاسی همراه بامداد سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه وارد فرودگاه دوحه شد و رئیس دستگاه دیپلماسی مورد استقبال مدیرکل تشریفات وزارت خارجه قطر و حمیدرضا دهقانی پوده سفیر ایران در دوحه و اعضای سفارت ایران در قطر قرار گرفت. امیرعبداللهیان بعد از استقرار در دوحه در توئیتر نوشت: استمرار توسعه‌ همه‌جانبه روابط با همسایگان یکی از محورهای بنیادی در دکترین سیاست خارجی متوازن دولت است. همسایگان ایران از ظرفیت‌ اقتصادی، تجاری و سیاسی پراهمیتی بهره‌مند هستند. در راستای بسط بیشتر روابط و پیگیری مصوبات سفرهای دوجانبه قبلی مقامات عالی، امروز عازم قطر و عمان شدم.

علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس،مجتبی بنی اسدزاده مشاور وزیر امور خارجه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی کردند.

حسین امیرعبداللهیان پس از سفر خرداد ماه سلطان عمان به تهران در اظهاراتی گفته بود که سیاست همسایگی دولت سیزدهم، مبتنی بر راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه با جدیت به پیش می‌رود. وی ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما اولویت اول خود را نگاه به آسیا گذاشتیم و در نگاه به آسیا استدلالمان این بود که قرن ۲۱ متعلق به آسیاست، عنوان کرد: نگاه به همسایگان برای ما خیلی مهم است. در حوزه همسایگان ظرفیت‌هایی داشتیم که توانستیم بخش‌هایی که فعال بود فعال‌تر کنیم و بخش‌هایی که خاموش بود به مرحله فعالیت در بیاوریم.

اینکه ارتباط با همسایگان از اولویت‌های دولت سیزدهم است نیز در نخستین نشست خبری آیت‌الله رئیسی بعد از انتخاب به عنوان رئیس دولت سیزدهم عنوان شده بود و امیرعبداللهیان هم ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت خارجه با اشاره به اینکه سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی است، اظهار داشت: مذاکره را ابزاری برای دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره فرار نخواهیم کرد و وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به موازات لغو تحریم‌ها به کار خواهم گرفت. ارتباط با همسایگان امر راهبردی است نه استراتژیک؛ دست دوستی ما با همه کشورهای منطقه به ویژه ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی دراز است. همکاری ایران و عربستان در منطقه بسیار ضروری است.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم که امیرعبداللهیان را در سفر اخیرش به حاشیه خلیج فارس همراهی می‌کرد در توئیتی نوشت: منطقه شاهد پویایی مثبت از مسیر ارتباط و گفت‌وگوی بیشتر کشورها با یکدیگر است. سفر وزیر خارجه عربستان به ایران، از سرگیری فعالیت‌های سفارت‌های امارات و قطر و سفر منطقه‌ای دکتر امیرعبداللهیان به حوزه خلیج فارس، نوید بخش آینده‌ای روشن مبتنی بر همکاری سازنده کشورهای منطقه با یکدیگر است.

سفر به دوحه دومین سفر امیرعبداللهیان به پایتخت قطر پس از تصدی این سمت بود.حسین امیرعبداللهیان ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ و در ادامه سفرش به منطقه و پس از حضور در عمان، به دوحه رفت و با همتای قطری و امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در سفر آیت‌الله رئیسی به قطر نیز او را همراهی کرد.

پیش از ظهر سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه نخستین برنامه دیدار وزیر امور خارجه در دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در محل دیوان امیری انجام و پس از آن امیرعبداللهیان با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد و بعد از آن هم دو وزیر ملاقاتی خصوصی داشتند.

 

امیر قطر در دیدار حسین امیرعبداللهیان با اشاره به جایگاه ویژه ایران برای قطر در منطقه گفت: به دنبال توسعه همه جانبه روابط با ایران هستیم.

رایزنی‌ها درباره مسائل منطقه از مهمترین محورهای گفت‌وگوهای امیرعبداللهیان با مقامات قطری بود.

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هم در دیدار امیرعبداللهیان گفت که این کشور در تلاش است زمینه‌های لازم برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی ایران در قطر را فراهم کند.

 

حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ۲۱ خرداد ماه سالجاری نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با قدردانی از نقش مثبت و تلاش‌های سازنده دولت قطر در مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، درخصوص آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ای با همتای قطری خود به رایزنی پرداخت.وزرای خارجه ایران و قطر اول اردیبهشت ماه سالجاری نیز در گفت‌وگویی تلفنی با تأکید بر تقویت همکاری‌های فیمابین، درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات اوکراین و مذاکره رفع تحریم‌ها به رایزنی پرداختند.

* حضور علی باقری در قطر

سه‌شنبه همزمان با حضور امیرعبداللهیان در قطر اخباری از حضور علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در قطر برای دیدار و گفت‌وگو با انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها منتشر شد. خبری که روز چهارشنبه از سوی علی باقری تأیید شد و از گفت‌وگوی سازنده با مورا درباره طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها خبر داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ظهر سه‌شنبه در مراسم ضیافت ناهار همتای قطری شرکت کرد و پس از آن راهی مقصد دوم این سفر یعنی مسقط شد.

* مسقط مقصد دوم

بعدازظهر روز سه‌شنبه رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه وارد مسقط دومین مقصد این سفر منطقه‌ای شدند و در فرودگاه مورد استقبال مدیرکل تشریفات وزارت خارجه عمان، علی نجفی خوشرودی سفیر ایران در مسقط و اعضای سفارت ایران قرار گرفتند. امیرعبداللهیان بلافاصله بعد از ورود به مسقط به دیدار بدر البوسعیدی همتای عمانی رفت و مورد استقبال وی قرار گرفت.

 

سه‌شنبه نیز «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن نیز با حضور در محل سفارت ایران در مسقط با امیرعبداللهیان دیدار و از حمایت‌های معنوی ایران از ملت یمن و تلاش‌های آن برای پایان بخشیدن به رنج‌های بیشمار مردم این کشور قدردانی کرد.

 

صبح چهارشنبه ۳۱ خرداد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «سلطان بن محمد النعمانی» وزیر مکتب سلطانی عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین بر تداوم تلاش‌های مشترک به منظور کمک‌ به پیشبرد روند سیاسی در یمن، ایجاد ثبات و آرامش پایدار و کاستن از رنج‌ها و آلام مردم این کشور تأکید کردند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن هم در محل وزارت خارجه عمان مورد استقبال بدر البوسعیدی همتای عمانی قرار گرفت و دو وزیر با حضور هیأت‌های دو طرف به گفت‌وگو نشستند و بعد از آن هم امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عمان ملاقاتی خصوصی داشتند.

 

وزیر امور خارجه در دیدار همتای عمانی از تلاش‌ها و ابتکارات سازنده مسقط در تسهیل و حل و فصل موضوعات و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی و از همتای خود برای سفر به تهران دعوت کرد. السید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار با تاکید متقابل بر اهمیت سفر اخیر سلطان عمان به تهران و ابراز خرسندی این کشور از گفتگوها و توافقات بسیار خوب به عمل آمده، نسبت به آمادگی وزارت خارجه عمان برای همکاری با دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های کشورش به منظور پیگیری و تلاش برای اجرای توافقات تهران و تأمین نظر سلطان عمان و رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

 

دو وزیر پس از آن به میان خبرنگاران آمدند و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

امیرعبداللهیان گفت: در خصوص توافقات دو کشور و پیگیری توافقات سفر اخیر سلطان عمان به تهران رایزنی کردیم. اتفاق‌نظر داریم که در یک‌ونیم سال گذشته مسیر پیگیری توافقات و اجرایی‌کردن اسناد به خوبی در حال پیشرفت است.معتقدیم ما از مرحله گفت‌وگوی محض در منطقه عبور کرده‌ایم و وارد مرحله همکاری‌های متنوع و چندجانبه شده‌ایم.

امیرعبداللهیان با اشاره به ابتکار «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره گفت‌وگوی منطقه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل ابتکار نشست هشت کشور حوزه خلیج فارس را در شهریورماه در نیویورک ارائه داده است. ما به همراه عمان و قطر اتفاق‌نظر داریم که ادامه این ابتکار می‌تواند منجر به همکاری هشت کشور حوزه خلیج فارس شود.او در ادامه ضمن تشکر از تلاش‌های «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای میانجی‌گری بین کشورهای منطقه گفت: «از ابتکارات سلطان عمان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و با هدف همکاری، صلح، ثبات و توسعه منطقه تشکر می‌کنیم».

وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با امیرعبداللهیان گفت: درباره مسائل و زمینه‌های همکاری ۲ کشور و همچنین اجرایی‌کردن توافقات سفر سلطان هیثم به ایران گفت‌وگو کردیم. امیدواریم رایزنی‌های فشرده فیمابین در خدمت منافع مشترک ایران و عمان به طوری‌که رفاه و آرامش ملت‌های ۲ کشور را به ارمغان بیاورد، باشیم. به تحولات جدید در منطقه و جهان پرداختیم و نسبت به این اتفاقات، در رویکردها و مواضع اتفاق‌نظر داریم و قرار است با همکاری‌های فیمابین نقش مثبتی را در ایجاد امنیت و ثبات منطقه انجام دهیم.

این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به مسقط پس از تصدی وزارت امور خارجه بود. امیرعبداللهیان ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ به مسقط و پس از آن به دوحه سفر کرد و با همتای عمانی دیدار و گفت‌وگو کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران  ششم دی ماه ۱۴۰۱ نیز در رأس هیأتی به مسقط پایتخت عمان سفر کرد. وی پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز در سفری به منطقه به مسقط رفت و از آنجا راهی بیروت شد.حسین امیرعبداللهیان دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر یک روزه به مسقط همراهی و در حاشیه این سفر با همتای عمانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

هفتم خرداد سالجاری نیز سلطان عمان به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به تهران سفر کرد. امیرعبداللهیان بعد از این سفر در توئیتر نوشت: سفر جناب سلطان عمان به تهران گام مهم جدیدی در مسیر تحکیم همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و عمان بود.

* نخستین حضور در کویت در زمان وزارت

هواپیمای حامل رئیس دستگاه دیپلماسی بعدازظهر چهارشنبه فرودگاه مسقط را به سمت کویت، سومین مقصد سفر وزیر خارجه به حاشیه خلیج فارس ترک کرد. بعد از حدود ۲ ساعت پرواز وزیر امور خارجه وارد فرودگاه کویت شد و در بدو ورود مورد استقبال همتای کویتی قرار گرفت و بلافاصله راهی محل دیدار با «احمد نواف الاحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت شد. 

 

وی در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد احمد نواف الاحمد الصباح به عنوان نخست وزیر کویت و تشکیل کابینه جدید، برای دولت و ملت کویت  آرزوی موفقیت کرد.امیرعبداللهیان روابط ایران و کویت را تاریخی خواند و افزود: در دولت دکتر رئیسی توسعه روابط با همسایگان یک اولویت اساسی است و ما تحقق اهداف این اولویت را با جدیت ادامه خواهیم داد، چرا که معتقدیم همسایگان ما خاصه همسایگان حوزه خلیج فارس ظرفیت‌ها و در عین حال مشترکات بسیار زیادی برای همکاری با ما دارند.

 

نخست‌وزیر کویت نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و سفر وزیر خارجه ایران به کویت، افزود: شکی نیست که روابط دو کشور کویت و ایران قدیمی است و همواره توأم با حسن همسایگی بوده و اکنون نیز باید تلاش کنیم که همکاری مشترک را در تمام زمینه‌ها تقویت کنیم. وی حضور و زندگی حدود ۳۰ هزار شهروند ایرانی در کویت را یکی از فرصت‌های روابط دو کشور و دلیل دیگری بر حسن همسایگی و عمق روابط ایران و کویت برشمرد.

 

احمد نواف الاحمد الصباح با استقبال و ابراز خرسندی نسبت به ازسرگیری روابط ایران و عربستان، این تحول را دارای آثار مثبتی در فضای مناسبات بین همه کشورهای منطقه برشمرد و گفت: کویت از ابتکارهای ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی استقبال می‌کند.

پس از توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای به رئیس جمهور ایران و پادشاه عربستان سعودی، این توافق را گامی مهم برای تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ خواند. 

نخست‌وزیر کویت در دیدار امیرعبداللهیان همچنین افزود: ما تلاش خواهیم کرد که زمینه‌های تقویت روابط بین کویت و ایران را تسهیل کنیم و گفتگوهای شما و وزیر خارجه کویت در این سفر و نیز استمرار این گفتگوها برای دستیابی به اهداف روابط دوجانبه و منطقه‌ای ضرورت دارد و ما از این گفتگوها و مشورت‌ها حمایت و استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان بعد از آن هم به هتل محل اقامتش بازگشت و با اعضای انجمن دوستی ایران و کویت دیدار و گفت‌وگو کرد و از آنجا راهی محل وزارت خارجه کویت شد تا با «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» همتای کویتی دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ در تماس تلفنی با شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جدید دولت کویت را تبریک گفت و با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی دولت، اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد. وزیر خارجه کویت نیز ضمن تشکر از این پیام تبریک اعلام کرد که دولت کویت تلاش خود را برای حل و فصل مشکلات ایرانیان مقیم به کار خواهد بست.امیرعبداللهیان و «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت دوم فروردین ۱۴۰۲ در خصوص روند مناسبات دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر خارجه پیشین کویت پیش از این از امیرعبداللهیان برای سفر دعوت کرده بود و سال گذشته نیز محمد ایرانی سفیر ایران در کویت از سفر امیرعبداللهیان به کویت خبر داده بود که این سفر اکنون محقق شد.

*  استقبال از گسترش روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس

وزیر امور خارجه ایران در دیدار عصر چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه با همتای کویتی توسعه روابط با همسایگان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: خوشبختانه در طول تقریبی دو سال گذشته شاهد تبادل برخی هیأت‌ها بین دو کشور بودیم که نشان دهنده تمایل دو طرف به گسترش روابط است.

 

شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار روابط کویت و ایران را عمیق و ریشه دار خواند و با بیان اینکه مانعی در توسعه روابط دو کشور نیست، یادآور شد: مشکلات جزیی نیز قابل برطرف شدن است. وی با بیان اینکه همه ما در منطقه از ثبات و بی ثباتی به صورت مشترک متأثر خواهیم شد و نتیجه ثبات، شکوفایی منطقه است، افزود: از گسترش روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس استقبال می‌کنیم و آن را به نفع همه می‌دانیم.

 

پس از توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای به رئیس جمهور ایران و پادشاه عربستان سعودی، این توافق را گامی مهم برای تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ خواند. 

حسین امیرعبداللهیان همچنین چهارشنبه شب ۳۱ خرداد در توئیتر نوشت: پس از تکمیل گفت‌وگو‌ها و پیگیری آخرین وضعیت مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای در قطر و عمان اکنون به کویت سفر کردم و سپس عازم امارات متحد عربی خواهم بود.همگرایی و حل چالش‌ها با مشارکت دسته‌جمعی کشورهای منطقه‌، مطلوب‌ترین مسیر برای تحقق پیشرفت ملت‌ها و تامین امنیت در خلیج‌ فارس است.

بعد از دیدار طولانی دو وزیر، امیرعبداللهیان دفتر یادبود وزارت خارجه کویت را امضا و در مراسم ضیافت شام همتای کویتی شرکت کرد و در آخرین برنامه حضورش در کویت با حضور در محل سفارت ایران در کویت ضمن گفت‌وگو با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای ایرانی مستقر در کویت در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و بازدیدی نیز از روند صدور روادید و کارت ملی در سفارت ایران در کویت داشت. این دیپلمات عالیرتبه ایرانی بعد از آن هم برای عزیمت به ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده راهی فرودگاه کویت شد و با بدرقه همتای کویتی این کشور را به سوی مقصد چهارم سفرش به حوزه خلیج فارس ترک کرد.

 

* سفر به ابوظبی و دبی

بامداد روز پنجشنبه اول تیر ماه نیز امیرعبداللهیان و هیأت همراه وارد فرودگاه ابوظبی شدند و مورد استقبال خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات قرار گرفتند.

 

رایزنی‌های امیرعبداللهیان در ابوظبی پیش از ظهر روز پنجشنبه اول تیر ماه با دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات آغاز شد.

رئیس دولت امارات عربی متحده در دیدار امیرعبداللهیان ضمن اعلام آمادگی برای سفر به ایران، از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور دعوت کرد.

 

بعد از آن امیرعبداللهیان به همراه شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات و در خودروی وی راهی وزارت خارجه امارات شدند و بعد از امضای دفتر یادبود مذاکرات دو وزیر آغاز شد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در ضیافت ناهار همتای خود شرکت کرد. وزیر امور خارجه در دیدار همتای اماراتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای گسترش روابط با امارات قائل نیست، درباره مسائل مربوط به ایرانیان مقیم این کشور گفت‌وگو کرد.

 

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر آمادگی وزارت خارجه کشورش برای کمک به پیشبرد روابط دوجانبه و تحقق نیات خوب رهبران دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار ایده تشکیل کمیته‌های مشترک تخصصی برای آماده سازی اسناد لازم به منظور امضا در چارچوب دیدار روسای دو کشور و کمک به پیشبرد روابط دوجانبه بویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری مورد تاکید مشترک قرار گرفت.همچنین توافق شد تیم‌های مشترک دو کشور متون اسناد اولویت دار در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را تدوین و تکمیل کرده و برای امضا در برنامه دیدار روسای دو کشور آماده کنند.

 

پس از قطعی روابط یک طرفه ‌با ایران از سوی عربستان در دی ماه ۱۳۹۴ در پی حمله صورت گرفته به سفارت و سرکنسولگری این کشور در ایران، دولت امارات عربی متحده نیز اقدام به کاهش سطح روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران به سطح کاردار کرد و سفیر خود را به ابوظبی بازگرداند. این کشور شهریورماه سال گذشته «سیف الزعابی» سفیر خود در جمهوری اسلامی ایران را به تهران بازگرداند و وی شهریور ماه ۱۴۰۱  برای ازسرگیری حضور در محل ماموریت به تهران بازگشت و ۲۲ شهریور ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. سفیر امارات ۱۳ دی ماه سال گذشته نیز با امیرعبداللهیان دیدار و پیام کتبی عبدالله بن زاید وزیر خارجه این کشور را به وزیر امور خارجه ایران تسلیم کرد. «رضا عامری» نیز اخیرا به عنوان سفیر جدید ایران در ابوظبی منصوب شده است.

* فصل نوین همکاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس

امیرعبداللهیان همچنین در جمع خبرنگاران در ابوظبی با بیان اینکه همکاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس وارد فصل نوینی شده، گفت: در چارچوب همکاری‌های اقتصادی و تجاری خبرهای خیلی خوبی را در آینده برای ملت عزیز خواهیم داشت. وی درباره همکاری‌های منطقه‌ای تصریح کرد: در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای حاشیه شمالی و جنوبی خلیج فارس، ایده تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای مطرح شد و مورد استقبال یکایک این چهار کشور قرار گرفت. ما در شهریور ماه به ابتکار دبیرکل سازمان ملل اولین نشست وزرای خارجه همسایه هشت کشور را داریم، یعنی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به اضافه جمهوری اسلامی ایران و عراق.

آخرین مقصد این سفر دبی بود و امیرعبداللهیان به منظور بازدید از سرکنسولگری ایران در دبی راهی این محل شد و با دیپلمات ها و کارمندان سرکنسولگری ایران دیدار و در جریان روند فعالیت‌ها و مشکلات آنها قرار گرفت و از آنجا هم به باشگاه ایرانیان دبی رفت و در جمع مدیران و روسای نهادهای ایرانی مستقر در امارات به مشکلات آنها گوش فراداد و در جریان روند اقدامات آنها قرار گرفت.  امیرعبداللهیان در این نشست طی سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه مهم جامعه ایرانیان مقیم امارات در روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی دو کشور، ابراز امیدواری کرد تحولات مثبت سیاسی در روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، منجر به توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر کشورها در دو سوی خلیج فارس شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن راهی فرودگاه دبی شد و بامداد روز جمعه وارد تهران شد.حسین امیرعبداللهیان روز جمعه دوم تیرماه در صفحه اینستاگرامش درباره این سفر نوشت: گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه و همتایانم در این کشورها بسیار مثبت، سازنده و برای همگان در دو سوی شمال و جنوب پهنه آبی راهبردی خلیج فارس امیدآفرین بود و نویدبخش «فردایی بهتر، امن‌تر و شکوفاتر» برای مردمانی که پیوندهای مودت و محبت و خویشاوندی بین آنان ریشه‌دار و عمیق است.جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که ایجاد سازوکاری مشترک برای گفت‌وگو و همکاری با حضور همه کشورهای حوزه راهبردی خلیج فارس، بیش از هر زمان دیگری لازم و ثمربخش است. بدین منظور با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل مبنی بر نشست وزرای خارجه منطقه در نیویورک، ایده تشکیل «مجمع گفت‌وگو و همکاری» با مشارکت همه کشورهای دو سوی شمال و جنوب خلیج فارس را مطرح و جزئیات مدون و مکتوب آن را نیز در آینده نزدیک به همه همسایگان جنوبی خود ارائه خواهیم کرد. فردایی بهتر، امن‌تر و شکوفاتر حق مشترک همه مردمان ماست و جمهوری اسلامی ایران مصمم است که به‌ این منظور تلاش خود را مضاعف کند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.