مخالفت فرماندهان ارتش روسیه با تحرکات «واگنر»/ مسکو: ادعای حمله موشکی به پایگاه‌های واگنر صحت ندارد


وزارت دفاع روسیه به ادعاها مبنی بر حمله موشکی ارتش این کشور به پایگاه‌های شرکت خصوصی امنیتی «واگنر» واکنش نشان داد.

6/24/2023 9:42:30 AM
کد خبر: 11519

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم و به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تمام پیام‌ها و ویدئوهایی که  به نام یوگنی پریگوژین(فرمانده واگنر) در شبکه‌های اجتماعی در مورد ادعای «حمله وزارت دفاع روسیه به پایگاه‌های واگنر» منتشر شده است با واقعیت مطابقت ندارد و یک تحریک اطلاعاتی است

این وزارت افزود نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به انجام ماموریت‌های رزمی در خط مقدم با نیروهای مسلح اوکراین در منطقه عملیات ویژه نظامی ادامه می‌دهند.

واکنش کرملین به ادعاها درباره واگنر

پسکوف سخنگوی کرملین هم در این باره گفت: پوتین از وضعیت در حال رخ دادن در خصوص پریگوژین(فرمانده واگنر) آگاه است، تمام اقدامات لازم در حال انجام است.

تشکیل پرونده قضایی علیه فرمانده واگنر

بر اساس گزارش اسپوتنیک، کمیته ملی ضدتروریسم روسیه اعلام کرده است که برای فرمانده واگنر به علت تشویق مردم برای شورش پرونده قضایی تشکیل خواهد داد.

اخبار ضد و نقیض درباره موشکباران مواضع «واگنر»

شبکه الجزیره گزارش داد که فرمانده نیروهای شرکت خصوصی امنیتی روسیه موسوم به «واگنر»، ارتش روسیه را متهم کرد که پادگان‌های واگنر را در اوکراین با موشک هدف قرار  داده است.فرمانده واگنر تهدید کرده است که پس از حملات ارتش روسیه به مواضع نیروهایش انتقام بگیرد.

الجزیره افزود فرمانده واگنر( پریگوژین)، شویگو وزیر دفاع روسیه را متهم کرد که دستور موشکباران نیروهای این شرکت خصوصی را صادر کرده است. وی گفت حملات موشکی روسیه منجر به کشته شدن شمار زیادی از نیروهای ما شده است.

فرمانده واگنر همچنین گفت تحرکات ما علیه ارتش روسیه نیست و هرگز مانع عملیات نظامی آن نخواهیم شد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه تاکید کرده است که ادعای موشکباران نیروهای واگنر از سوی ارتش روسیه صحت ندارد و بر خلاف واقع و نیز یک اقدام تحریک آمیز رسانه‌ای است.

بیانیه سرویس امنیت فدرال و دادستانی کل روسیه درباره «واگنر» و رئیس آن

دفتر دادستان کل فدراسیون روسیه اعلام کرد: در 23 ژوئن 2023، اداره تحقیقات اف اس بی(سرویس امنیت فدرال) روسیه به طور قانونی و منطقی یک پرونده جنایی را علیه یوگنی پریگوژین بر اساس ماده 279 قانون جزایی فدراسیون روسیه در مورد سازماندهی شورش مسلحانه باز کرد.

اقدامات او مورد ارزیابی قانونی مناسب قرار خواهد گرفت. مجازات این جرم از 12 تا 20 سال حبس است.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: تمام اطلاعات منتشر در شبکه های اجتماعی از طرف پریگوژین در مورد حملاتی که گفته می شود توسط وزارت دفاع روسیه به واحدهای واگنر وارد شده است صحت ندارد.اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه است.

این سرویس افزود در ارتباط با تهدید تشدید رویارویی در فدراسیون روسیه، پرونده ای در مورد فراخوان برای شورش مسلحانه توسط پریگوژین باز شد.

سرویس امنیت فدرال روسیه تاکید کرد ما از مبارزان واگنر می خواهیم که دستورات جنایتکارانه پریگوژین را اجرا نکنند و اقداماتی را برای بازداشت او انجام دهند.

فرمانده نیروهای مسلح روسیه در اوکراین خطاب به «واگنری‌ها»: در زمین دشمن بازی نکنید

اسپوتنیک گزارش داد که  ژنرال «سرگئی سوروویکین» فرمانده نیروهای مسلح روسیه در اوکراین خطاب به، فرماندهان و سربازان واگنر گفت: ما هم خون هستیم، رزمنده هستیم، دشمن منتظر است که اوضاع سیاسی داخلی کشور بد شود، نمی‌شود در زمین دشمن بازی کرد. لازم است اسلحه را زمین بگذاریم و به محل استقرار برگردیم و همه مشکلات را فقط از طریق مسالمت آمیز تحت رهبری حل کنیم.

بیانیه جدید وزارت دفاع روسیه  علیه فرمانده واگنر و اشاره به جنگ اوکراین

اسپوتنیک گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: رژیم کی‌یف با سوء استفاده از تحریکات و سخنان پریگوژین، در جبهه آرتموفسک برای حمله آماده شده است.

تشدید تدابیر امنیتی در اماکن مهم مسکو

رسانه‌های روس گزارش داده‌اند که در پی تهدیدهای فرمانده گروه امنیتی خصوصی موسوم به واگنر، شهر مسکو در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و تدابیر امنیتی در اطراف اماکن مهم پایتخت روسیه تشدید شده است.

وزارت دفاع روسیه : دشمن با سوء استفاده از تحریکات فرمانده واگنر برای حمله در جبهه آرتموفسک آماده شده

اسپوتنیک گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: رژیم کی‌یف با سوء استفاده از تحریکات و سخنان پریگوژین، در جبهه آرتموفسک برای حمله آماده شده است.

حملات هوایی و توپخانه‌ای روسیه به مواضع نظامیان اوکراین در باخموت

وزارت دفاع روسیه: نیروهای ما، دشمن(اوکراین) را در محور باخموت هدف حملات هوایی و توپخانه ای قرار دادند.

منابع خبری: ورودی‌های «کرملین» بسته شد

ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد خیابانهای منتهی به کاخ کرملین بسته شده است.

همه‌چیز درباره تحرکات «واگنر»

ابتدای شامگاه جمعه بود که گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. یوگنی پریگوژین، رئیس‌ واگنر گفت: حمله موشکی به مواضع گروه واگنر  قربانیان زیادی در پی داشته است.

 وزارت دفاع روسیه اما بلافاصله اتهامات پریگوژین را رد و تاکید کرد: این ادعاها یک تنش‌زایی رسانه‌ای است.

 کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند.

از  طرفی دیگر وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود ضمن رد این اتهامات تاکید کرد که نیروهای ارتش روسیه در حال انجام مأموریت‌های رزمی خود در خطوط تماس با نیروهای مسلح اوکراین هستند.

 پریگوژین فرمانده گروه واگنر اما به همینقدر بسنده نکرد و گفت: همه میهن‌پرستان روسیه به خیابان‌ها بروند و آنجا سلاح‌ها را خواهند یافت.

به موازات این تحولات، منابع خبری روس گزارش دادند که «طرح قلعه» در مسکو اجرا شده است. طرحی که به مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی، مستلزم تجمع اضطراری نیروهای پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی اطلاق می‌شود. شهر روستوف نیز شاهد آماده باش نظامی در برابر یک تهدید خارجی است. ویدئوهایی نیز از استقرار نیروهای ارتش در اماکن حساس مسکو و نیز مسدود شدن خیابانهای منتهی به کرملین منتشر شد.

 واگنر یک گروه امنیتی خصوصی است که وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه دارد و از طریق استخدام داوطلبان در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. اخیرا اختلافاتی میان رئیس این گروه با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پدید آمده که موضوع آن در خصوص تحولات جنگ اوکراین است. آمریکا و دیگر کشورهای غربی این گروه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

وضعیت آرام در اطراف یکی از دفاتر «واگنر»/ حرکت نیروهای مسلح به سمت ساختمان مرکز دفاع روسیه

ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد وضعیت در اطراف یکی از مراکز واگنر در روسیه آرام است. از سوی دیگر ویدئویی از حرکت خودروهای نظامی روسیه به سمت ساختمان مرکز دفاع منتشر شده است.

رسانه روس خبر داد: جزئیاتی از جعلی بودن ویدئو و پیامهای منتشر شده درباره ادعای حمله نیروهای مسلح روسیه به واگنر

اسپوتنیک: مجری کانال یک روسیه اکاترینا آندریوا در گزارشی از ویدئوی ادعایی حمله نیروهای مسلح روسیه به گروه‌ واگنر، علت جعلی بودن این ویدئو را توضیح می دهد:

 اولین نشانه عدم وجود سایر شواهد در ویدئو ها است. بیانیه هایی از طرف یوگنی پریگوژین در قالب پیام های صوتی منتشر شده است که ابرداده های آنها یکسان است: همه پیامهای صوتی به طور همزمان و از قبل ضبط شده و با تاخیر در کانال خبری آنها منتشر شدند.

سومین نشانه جعلی بودن این ویدئوها: از لحظه انتشار ویدیو با عواقب ادعایی حملات نیروهای مسلح روسیه به واگنر تا زمانی که اولین ویدیو منتشر شده است، تنها 15 دقیقه است. با تمام فناوری های مدرن، به سختی این کار امکان پذیر است.
مجری این کانال تلوزیونی در پایان افزود: برای جمع‌آوری تمام گزارش‌ها از میدان حادثه در این مدت زمان کوتاه غیرممکن است، باید زمان کافی برای تجزیه و تحلیل و پیام‌ها و‌اطلاعات را نیز در نظر گرفت که نشان از ساختگی بودن این پیامها و ویدئوها دارد.

مخالفت فرماندهان ارتش روسیه با تحرکات «واگنر» / دادستان روسیه، تشکیل پرونده علیه پریگوین را به اطلاع پوتین رساند

فرماندهان مطرح ارتش روسیه از گروه واگنر و فرمانده آن خواستند از خدشه وارد کردن به اعتبار روسیه و ارتش آن دست برداشته و در برابر دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی پوتین تسلیم باشند.

کرملین هم اعلام کرد دادستان روسیه، رئیس جمهور پوتین را در جریان تشکیل پرونده قضایی علیه پریگوین رئیس واگنر قرار داده است.

واکنش آمریکا به تحرکات واگنر در روسیه

شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: تحولات مربوط به اوضاع در روسیه را زیر نظر داریم و با همپیمانان در خصوص آن رایزنی خواهیم کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.