رئیسی در مراسم ملی صنعت و معدن:

راهکار حل مشکلات را در دست بیگانگان دنبال نمی‌کنیم/ کشور به سمت رشد تولید در حرکت است


رئیس جمهور با بیان اینکه راهکار حل مشکلات را در دست بیگانگان دنبال نمی‌کنیم، گفت: از تجربه بیگانگان استفاده می‌کنیم، اما نسخه‌هایی که برای ما می‌پیچند را استفاده نمی‌کنیم.

7/1/2023 2:33:21 PM
کد خبر: 11603

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (شنبه) در مراسم روز ملی صنعت و معدن، ضمن تبریک عید قربان و گرامیداشت این روز گفت: روز ملی صنعت، نماد توجه به حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی در کشور است. البته پرداختن به این حوزه‌ها باید در همه ایام سال مورد توجه باشد اما این روز می‌طلبد، توجه و نگاه ویژه‌ای از سوی همه دست اندرکاران، کارشناسان و متخصصان باید صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید سخن صنعت‌گران شنیده شود و به خواسته‌های معدن‌کاران پاسخ داده شود، بیان کرد: توجه به سهمی که جمهوری اسلامی می‌تواند در سطح منطقه و جهان داشته باشد، باید بازنگری شود و ضروری است موانعی که وجود دارد را برطرف سازیم.

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از صنعت‌گران بابت افزایش رشد تولید و بهبود شاخص‌های مختلف، تصریح کرد: صنعتگران در این میدان براساس شاخص‌های موجود تلاش خوبی کردند و رشد سرمایه‌گذاری و رشد ماشین آلات تولیدی و رشد تولید و اشتغال و رشد اقتصادی در کشور در ۶ ماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و آنچه در ۱۴۰۲ دنبال می‌شود، نشان از آن دارد که کشور حرکت خوبی را به سوی رشد اقتصادی و رشد تولید آغاز کرده است؛ به ویژه اینکه این رشد همراه با یک کار دانش‌بنیان و علم مایه و فناور پایه است.

وی ضمن تقدیر از همت صنعت گران برای بهبود سطح کیفی و کمی تولیدات، عنوان کرد: تجلیل از مقام صنعت‌گران، معدن‌کاران، بازرگانان، تاجران و فعالان اقتصادی نباید به این مراسم‌ها محدود شود؛ این مراسم اقدامی نمادین است و اساس کار باید رفع مشکلات و موانع پیش رو باشد که در دولت سیزدهم تصمیم جدی برای این اقدامات وجود دارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: همانطور که در سایر بخش‌ها همواره بر حضور دانشگاه تاکید کرده‌ایم در این حوزه نیز تاکید می‌کنیم که صنعت و دانشگاه باید در کنار یکدیگر باشند؛ قطعاً در این صورت، می‌توان کار را با ارزش افزوده همراه کرد. همراهی صنعت و دانشگاه منجر به بهره‌مندی بیشتر و رشد تولید در کشور خواهد شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه مسئله تأمین مالی، از جمله مسائل مهم حوزه صنایع است، یادآور شد: تأمین مالی و گردش مالی برای یک صنعتگر یک ضرورت است. فعال این حوزه نباید احساس کمبود کند، باید حس کند دستش باز است و قدرت مانور دارد. صنعت‌گر باید بتواند به راحتی مواد اولیه و ماشین آلات تهیه کند تا کاری اساسی ارائه دهد.

وی ادامه داد: مسئله مهم بعدی، تشویق‌های مالیاتی است. سال ۱۴۰۱ دولت پیشنهاد کردیم، پنج درصد و سال ۱۴۰۲ هفت درصد برای کاهش مالیاتی در نظر گرفتیم. با این وجود مسئله مهم در تولید، محصول و کار دانش بنیان و ارائه آن به جامعه و منطقه است. نقش مالیات، صرفاً یک نقش تنظیم‌گر است. حتی اگر در صنعت دچار مشکل شویم، باید از همین مالیات دریافتی در اختیار صنعت گران قرار دهیم تا بتوانند مسئله تأمین مالی خود را برطرف کنند.

رئیسی بیان مشکلات از سوی دولتمردان را کار بی فایده‌ای دانست و گفت: ما معتقدیم بیان مشکلات نمی‌تواند کمکی به ما کند اما در برخی جلسات ما گوشه‌ای از مشکلات را می‌گوئیم تا نشان دهیم توجه ما به این موضوعات است، به عنوان مثال ما در برخی حوزه‌ها مانند انرژی ناترازی هایی داریم که البته برای حل آن یک کار اصولی را شروع کرده ایم که تولید ده هزار مگاوات برق توسط صنعت یکی از این راه حل هاست.

وی ادامه داد: باید یک مدیریت میان وزارت صمت و بخش تولید ایجاد شود و کار با مدیریت پیش رود. به عنوان مثال در بحث آب، نمی‌توانیم آب تولید کنیم اما خداوند متعال عقل به ما داده و باید با مدیریت این کمبودها را حل کنیم و راه حل کمبودها فعالیت و تلاش جهادی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان واحدهای تولیدی نباید تعطیل شود، تصریح کرد: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب هیچ مسأله‌ای در کشور وجود ندارد که راهکار حل آن نیز در کشور ما نباشد. راهکار حل مشکلات کشور را در دست بیگانگان دنبال نمی‌کنیم. البته از تجربه آنها استفاده می‌کنیم اما اگر بخواهیم منتظر آنها باشیم باید با خشم و لبخند آنها رو به رو شویم.

رئیسی گفت: نسخه ما برای حل مسائل باید متناسب با اقلیم کشور ما باشد و نمی‌توانیم از نسخه‌هایی که دیگران پیچیده اند استفاده کنیم. باید راه حل‌هایی متناسب با شرایط کشور داشته باشیم تا تولیدکنندگان و صنعتگران ببینند این نسخه کارآمد و مناسب است.

وی ادامه داد: مدیریت کردن منابع راه حل مسائل در حوزه انرژی است. مدیریت در زمان و استفاده از دارایی‌ها مدلی است که می‌تواند به ما کمک کند. به عنوان مثال روزهای جمعه که ادارات تعطیل است تولیدی‌ها می‌توانند فعال باشند و یا زمان تعطیلی‌های سالانه را به شکلی تنظیم کنیم که با تعطیلی ادارات همزمان نباشد و اینگونه مدیریت شرایط داشته باشیم.

رئیس جمهور تولید را نقطه قوت و قدرت کشور دانست و افزود: قدرت تنها در موشک نیست بلکه تولید هم نقطه قدرت ماست و هر تولید دانش بنیان برای کشور تولید قدرت می‌کند و ما در سفرهایی که به کشورهای مختلف داریم این قدرت دانش بنیان‌ها را می‌بینیم. نگاه آنها به جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور قدرتمند است کشوری که نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عرصه صنعت و شرکت‌های دانش بنیان دارای قدرت است.

رئیسی تحول در صنعت را بسیار مهم و اساسی دانست و ادامه داد: باید نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت تقویت شود. من در بازدیدی که از تراکتورسازی و ماشین سازی در سفر به آذربایجان داشتم برنامه‌های آنها را دیدم. این برنامه‌ها برای توسعه و تحول نقطه قدرت کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله معدن اشاره کرد و گفت: باید سال ۱۴۰۱ را سال بیرون آمدن معادن از رکود دانست. در این سال از سه هزار معدن راکد حدود ۲۷۰۰ معدن از رکود بیرون آمد و وضعیت شأن مشخص شد. ۳۰۰ معدن دیگر مانده که انشاالله امسال احیا خواهد شد.

رئیسی با اشاره به سفر روز گذشته خود به استان کرمان گفت: کرمان به اعتقاد برخی بهشت معادن است و در بخش جنوب این استان که اتفاقاً بخش محروم آن است نیز معادن بسیاری وجود دارد که می‌شود با فعال شدن این معادن و به کارگیری بچه‌های آن منطقه اشتغال ایجاد کرد و محرومیت را از بین برد. البته در ۱۰ سال گذشته افرادی آمده اند و برای بهره برداری از این معادن قراردادهایی بسته اند اما فعال نکرده اند این مشکل باید برطرف شود.

رئیس جمهور ادامه داد: مدیریت و فعال کردن معادن، ایجاد اشتغال و رونق تولید را به همراه خواهد داشت. مدیریت باید موانع را از پیش رو بردارد و معتقدیم همه مشکلات قابل حل است.

وی تصریح کرد: علیرغم تحریم و فشارها در سال گذشته ۵۳ هزار میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم که در ۴۳ سال گذشته نمونه است. به اعتقاد بسیاری از کشورهای همسایه شما تولیدکنندگان بهترین محصولات را تولید می‌کنید و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

رئیسی با اشاره به پیوست ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: با پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای ظرفیت‌های بسیاری فعال شده که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای رونق در تولید استفاده کرد.

وی افزود: اگر چند کشور اروپایی نخواستند با ما همکاری کنند باید گفت که تمام دنیا چند کشور اروپایی نیست. زمینه برای تولید و همکاری با همه کشورها در ایران وجود دارد و هر کشوری که بخواهد با ما همکاری کند شرایط فراهم است و سفر من به آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی در این راستا بود.

نذر بیمارستان برای سایر کشورها نداریم

رئیس جمهور با انتقاد از برخی حاشیه‌سازی‌ها از سخنان او در خصوص صادرات تجهیزات دانش بنیان پزشکی، گفت: برخی سخنان مرا در خصوص صادرات دانش بنیان‌ها درست متوجه نشده و برای آنها حاشیه ناصوابی ساختند. بنده می‌خواهم صادرات دانش بنیان که از افتخارات جوانان ماست داشته باشیم نه آنکه برویم برای کشورهای دیگر بیمارستان بسازیم.

وی افزود: ما برای بیمارستان‌های سایر کشورها نذر نداریم و می‌خواهیم مانند سایر محصولات‌مان از محصولات دانش بنیان خود صادرات خوبی داشته باشیم زیرا محصولات دانش بنیان کشور ما خواهان زیادی در بازارهای جهانی دارد و ان‌شاالله به همت صنعتگران و تجار با رشد تولید با کیفیت، صادرات ما افزایش خواهد یافت. تا بتوانیم سهم جمهوری اسلامی را از بازارهای جهانی به دست آوریم.

رئیسی با اشاره به کمی سهم ایران از اقتصاد دریا، تاکید کرد: برخی کشورها سواحل کمی را نسبت به دریا دارند اما تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی خود را از اقتصاد دریا تأمین می‌کنند اما متأسفانه ما نهایتاً و خیلی خوش‌بینانه ۳ تا ۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشورمان از اقتصاد دریا است در حالی که ۳۷۰۰ کیلومتر ساحل دریایی داریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آقای علی آبادی از جمع شما بود و در حال حاضر در وزارت صمت قرار دارد، هرچند فعالیت آقای فاطمی امین هم در راستای رشد تولید در کشور بود. همینطور دوستان ما در کمیسیون صنعت مجلس هم در همین خصوص می‌خواهند در جهت رفع موانع تولید در کشور اقدام کنند.

وی افزود: همکاری مجلس و دولت و نیز همکاری با صنعتگران و معدن‌کاران همگی باید با خواست رهنمودهای رهبری و خواست مردم و در جهت رشد تولید و مهار تورم باشد.

مهار تورم با ایجاد رکود، یک بن‌بست اقتصادی برای کشور است

رئیسی با اشاره به اهمیت رشد تولید و مهار تورم بیان داشت: رشد تولید را با رکود همراه نمی‌کنیم و نمی‌گذاریم مانند برخی سال‌های گذشته مهار تورم همراه با ایجاد رکود شود، زیرا تورم را با رشد تولید مهار خواهیم کرد و این صحبت حکیمانه رهبر انقلاب هم رشد تولید را توأم با مهار تورم مطرح فرمودند، زیرا نبود نقدینگی و سرمایه در گردش در کارخانجات تولیدی خطرناک است و مهار تورم با ایجاد رکود، یک بن‌بست اقتصادی برای کشور است.

وی با تبریک مجدد روز صمت و معدن، ادامه داد: مهار تورم و رشد تولید به دست توانای شما عزیزان و با کار شبانه روزی و جهادی وزارت صمت و دست‌اندرکاران در حوزه مختلف امکان‌پذیر است. امیدواریم سال آینده روز صمت و اصناف را در حالی برگزار کنیم که در همه حوزه‌ها شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی و تولیدی کشور بوده باشیم.

زینب رجائی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.