ایران رسما عضو سازمان همکاری شانگهای شد


عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای امروز سه‌شنبه در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند رسما اعلام شد.

7/4/2023 4:36:47 PM
کد خبر: 11645

به گزارش سارنا به نقل از فارس، امروز (سه‌شنبه) ۱۳ تیر ماه و در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی و به ریاست هند برگزار شد، عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی اعلام شد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران نهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شد.

چین،‌ روسیه، هند،‌ قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان هشت عضو اصلی این سازمان هستند. امارات عربی متحده نیز اردیبهشت سالجاری توانست شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای شود.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه در این نشست از ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و به ایران تبریک گفت. نخست وزیر هند در ادامه افزود: برای مردم ایران و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران آرزوی بهترین‌ها را دارم چرا که ایران دیگر به طور رسمی به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای پذیرفته می‌شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم امروز طی سخنانی در این نشست عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت و افزود: پیوستن رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی به آن بیفزاید.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان هم در سخنانش در این نشست عضویت دائم ایران در این سازمان را تبریک گفت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز قرار است در این نشست به ایراد سخنرانی بپردازد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره عضویت رسمی ایران در شانگهای اظهار داشت: آخرین گام از روند عضویت کامل و رسمی و تمام عیار ایران در سازمان همکاری شانگهای است. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک منفعت دوطرفه است هم برای ایران و هم برای شانگهای و اعضای آن. این تحول مثبت می‌تواند ارزش‌ افزوده‌های مرتبط با سازمان شانگهای به عنوان سازمان مهم منطقه‌ای را افزایش دهد. این تحولی در راستای منافع همه کشورهای عضو و تقویت روند منطقه‌گرایی خواهد بود. (اینجا بخوانید)

«ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روز جمعه نهم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد از تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشورهای عضو سازمان برخوردار خواهد بود.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز روز جمعه نهم تیر ماه طی سخنانی در مرکز دیپلماسی مردمی سازمان همکاری شانگهای در مسکو گفت که در نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در تاریخ چهارم جولای، ایران و بلاروس رسماً عضو دائمی این سازمان می‌شوند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای پنج پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. سازمان همکاری شانگهای رسما در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد. زبان رسمی این سازمان روسی و چینی است.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ و چهار سال بعد از تشکیل رسمی این سازمان به همراه هند و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای شد و یک سال بعد ( ۲۰۰۶ میلادی) درخواست عضویت دائم در این سازمان را مطرح کرد. هند و پاکستان در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی به عضویت دائم این سازمان درآمدند و در حال حاضر این سازمان دارای هشت عضو اصلی است و آنگونه که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده ایران و بلاروس قرار است در نشست آتی این سازمان به عضویت دائم دربیایند. عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط حسین امیرعبداللهیان در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ طی نامه‌ای به رئیس جمهور، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ کرد.نمایندگان مجلس شورای اسلامی ششم آذر با کلیات و جزئیات طرح الحاق ایران به سازمان شانگهای موافقت کردند.هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز هشتم بهمن از تایید اصلاحات طرح فوق، توسط شورای نگهبان خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان ۱۱ خرداد ماه سالجاری در گفت‌وگویی، خاطرنشان کرد: ما در ائتلاف‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت خود را پیگیری کردیم و عضویت ما در شانگهای در تیرماه نهایی می‌شود. آخرین مصوبه ‌پارلمان کشورهای اصلی تشکیل دهنده شانگهای مربوط به قرقیزستان بود که هفته گذشته در پارلمان این کشور تصویب شد و در تیر ماه با حضور آقای رئیسی اعلام عضویت دائم و قطعی ایران در شانگهای را داریم.

جمهوری اسلامی ایران بعد از عضویت دائم در همه تصمیم گیری‌های سازمان حضور خواهد داشت، از جمله هر عضو جدید اعم از عضو دائم،‌ ناظر و شریک گفت‌وگو برای پیوستن به این سازمان باید موافقت همه اعضا را به دست بیاورد.

مهرداد کیایی هماهنگ کننده ملی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در همین ارتباط در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این سازمان با بهره مندی از سه میلیارد جمعیت، بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی در عرصه جهانی، عضویت چهار قدرت هسته‌ای و دو عضو دائم شورای امنیت، تجربه‌ای منحصر به فرد برای کشورمان فراهم می‌کند و ضروری است که دستگاه‌های داخلی با آمادگی و مطالعه کامل، ظرفیت‌های سازمانی و توانمندی‌های داخلی، برنامه‌ای را برای همکاری با این سازمان تدوین کنند تا بتوانیم به بهترین نحو از این فرصت جدید استفاده کنیم. (اینجا بخوانید)

این سازمان بر پایه همکاری‌های امنیتی و سیاسی شکل گرفت و در طول سال‌های عمرش نیز تلاش کرد این موضوع را دنبال کند، ولی در سال‌های اخیر و به خصوص بعد از تحریم روسیه و چین گرایش این سازمان به سمت همکاری‌های اقتصادی بیشتر شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نهم تیر ماه در تماس تلفنی با «ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای ضمن قدردانی از تلاش‌ها و همکاری دبیرکل سازمان همکاری شانگهای برای تکمیل فرآیند عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران، از آمادگی ایران برای حضور در نشست آتی این سازمان که به صورت مجازی برگزار خواهد شد، خبر داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش‌های گسترده دولت، مجلس و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهیه و تصویب اسناد مربوط به عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، اظهار داشت: اطمینان دارم که عضویت نهایی ایران یک ظرفیت جدید و فزاینده در اختیار سازمان همکاری شانگهای قرار خواهد داد.

وزیر امور خارجه همچنین از معرفی رسمی هماهنگ کننده ملی ایران به دبیرخانه سازمان در هفته آتی خبر داد.

ژانگ مینگ نیز نقش ایران در پیشبرد اهداف سازمان همکاری شانگهای را مهم خواند و اظهار داشت: این باعث افتخار من است که فرآیند عضویت دائم ایران، در زمان مدیرکلی اینجانب بر این سازمان صورت گرفته است.

حسن بختیار سفیر ایران در پکن نیز شنبه دهم تیر ماه در توئیتر در این باره نوشت: دیروز در اولین ملاقات رسمی و در آستانه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و اعلام رسمی عضویت کامل ایران، با آقای «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان ملاقات کردم.در این دیدار مشارکت فعال ⁧ایران⁩ در سازمان و تقویت همکاری‌های اقتصادی با هشت کشور عضو از جمله ⁧چین⁩ مورد تبادل نظر قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا در مقاله‌ای در روزنامه تهران تایمز نوشت: عضویت اخیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای- که بزودی مرحله نهایی عضویت دائم تکمیل می‌شود - یک دستاورد مهم دیگر در این عرصه است. سازمان همکاری شانگهای قطعا با عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران تقویت خواهد شد، کما اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز با عضویت در این سازمان، بیش از پیش از مزایای چندجانبه گرایی بهره‌مند خواهد شد.

 «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان شانگهای اسفند ماه سال گذشته به تهران سفر و ۱۵ اسفند ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار گفت: حضور ایران در سازمان شانگهای به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه و جهان می‌تواند گام مهمی در تحقق اهداف سازمان و توسعه روابط ایران با کشورهای عضو باشد. مینگ افزود: امیدواریم با آخرین گام عضویت نهایی ایران در اجلاس آینده شورای سران کشورهای عضو سازمان در اجلاس هند بتوانیم بیش از پیش شاهد نقش آفرینی ایران در سازمان و توسعه فعالیت‌ها و روابط فیمابین خصوصاً در موضوعات اقتصادی، فنی، صنعتی، مواصلاتی و انرژی باشیم. 

ژانگ مینگ همان روز هم با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و در خصوص چشم اندازهای همکاری‌های اقتصادی فیمابین بحث و تبادل نظر کرد. دبیرکل سازمان شانگهای در این دیدار گفت که ورود ایران به این سازمان، قطعا باعث تعمیق و گسترش همکاری‌های فیمابین خواهد شد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز گفت: نیمی از اعضای سازمان محصور در خشکی هستند و نیم دیگر نیز همانند ایران در مسیر ترانزیت قرار دارند. لذا ایران آماده است تا در ترتیبات همکاری‌های حمل و نقل شانگهای نقش برجسته‌ای ایفاء کند.صفری با اشاره به اینکه بزرگترین اقتصادهای مصرف کننده انرژی و بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی نیز در سازمان شانگهای حضور دارند، پیشنهاد کرد که گفت‌وگو و مشارکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان انرژی در سازمان شانگهای با هدف تامین امنیت انرژی پایه ریزی شود.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای همچنین با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار کرد و رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه ایران برای همکاری و تعامل با کشورهای عضو سازمان شانگهای اهمیت زیادی قائل است، گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای علاوه بر تحرک بیشتر در همکاری‌های منطقه‌ای روابط تجاری با کشورهای عضو را نیز تقویت خواهد کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.