ساخت شیشه نشکن سازگار با محیط زیست


شیشه علیرغم مزایای بسیار، یک مشکل اصلی یعنی شکنندگی دارد. محققان شیشه ای جدید به نام لایون گلاس را تولید کرده‌اند که 10 برابر مقاوم تر از شیشه عادی است.

7/8/2023 10:29:56 AM
کد خبر: 11676

به گزارش سارنا به نقل از فارس و به نقل از نیواطلس، لایون گلاس نوع جدیدی از شیشه است که نه تنها 10 برابر بیشتر در برابر آسیب مقاوم است، بلکه به انرژی کمتری برای تولید نیاز دارد و لذا دوستدار محیط زیست محسوب می شود.

رایج ترین شکل شیشه که در همه چیز از پنجره گرفته تا لیوان های نوشیدنی می بینید، از نظر فنی به شیشه سیلیکات سودا لیوم معروف است. برای تولید این ماده معمولی نیاز به کوره هایی با دمای 1500 درجه سانتیگراد است که البته انرژی زیادی مصرف می کنند و مقدار زیادی دی اکسید کربن را نیز در جو آزاد می کنند. علاوه بر این، این شیشه از ماسه کوارتز، خاکستر سودا و سنگ آهک ساخته شده که دو مورد اخیر در هنگام ذوب دی اکسیدکربن آزاد می‌کنند.

اکنون، محققان دانشگاه پنسیلوانیا، دستور پخت شیشه ای را ابداع کرده اند که تولید آن سازگار با محیط زیست بوده و در عین حال بسیار قوی‌تر است. ترکیب‌های جدید این شیشه، که لاین گلاس نام گرفته اند، قدرت خود را با تعویض خاکستر سودا و سنگ آهک با اکسید آلومینیوم یا یک ترکیب آهن به دست می‌آورند.

کنار گذاشتن کربنات ها نه تنها انتشار مستقیم آنها را در طول فرایند ذوب کاهش می دهد، بلکه دمای مورد نیاز را تا 400 درجه سانتیگراد کمتر می‌کند. این به نوبه خود مصرف انرژی را تا حدود 30 درصد کاهش می دهد و به این ترتیب از میزان انتشار گازهای گلخانه ای می‌کاهد.

مزیت دیگر اینکه برخی از ترکیبات LionGlass در برابر ترک و شکست دارای مقاومت هستند و این رقم حداقل 10 برابر بیشتر از شیشه استاندارد سودا لیوم است. این شیشه حتی تحت فشار بار 1 کیلوگرمی ترک نمی‌خورد. در مقام مقایسه، شیشه‌های معمولی زیر بار تنها 0.1 کیلوگرم شروع به ترک خوردن خواهند کرد. انتظار می رود که این مقاومت در آینده افزایش یابد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.