لاوروف به همتای ترکیه‌ای: ادامه ارسال سلاح به اوکراین مخرب است


وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود تاکید کرد که ادامه تامین ارتش اوکراین به سلاح روندی مخرب است.

7/10/2023 10:30:50 AM
کد خبر: 11705

به گزارش سارنا به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که روند ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین مخرب است. 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود درباره این گفت‌وگوی تلفنی گفته، لاوروف در رایزنی با همتای ترکیه‌ای خود، توجه ترکیه را در زمینه ادامه روند مخرب تامین تسلیحاتی اوکراین جلب کرده است. وی تاکید کرد که این قبیل گامها تنها منجر به عواقب منفی خواهد شد.

بازگشت فرماندان نئونازیهای گردان آزوف به اوکراین یکی دیگر از موضوعات اصلی در رایزنی تلفنی وزرای خارجه روسیه و ترکیه بوده است. براساس این بیانیه، لاوروف و فیدان همچنین درباره موضوعات منطقه‌ای با تمرکز بر مساله اوکراین از جمله بازگرداندن فرماندهان آزوف از استانبول به کی یف تبادل نظر کردند. 

به گفته وزارت خارجه روسیه،  لاوروف و فیدان بار دیگر بر اهمیت تقویت اعتماد در روابط میان دو کشور و بر ضرورت حفظ و تقویت ماهیت اعتماد محور روابط بین مسکو و آنکارا بر اساس توافقات اصولی بین روسای جمهور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان تاکید کردند.


در ادامه این بیانیه آمده است: وزرای خارجه دو کشور همچنین چشم‌انداز همکاری‌های بیشتر در موضوعات مرتبط با تضمین امنیت غذایی جهانی را در شرایطی که کشورهای غربی قادر به برداشتن گام‌های لازم برای اجرای «ابتکار» دبیرکل سازمان ملل متحد نیستند، بررسی کردند.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و ترکیه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ولودیمیر زلنسکی به ترکیه سفر و با رجب طیب اردوغان دیدار و رایزنی کرده است.

ولودیمیر زلنسکی ساعاتی پیش در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ۵ فرمانده گردان آزوف که در ترکیه حضور داشتند، به کشور خود بازگشته‌ اند.

پیش از این رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که فرماندهان گردان آزوف که شامل تبادل اسرا میان دوکشور روسیه و اوکراین بودند، برای اهداف امنیتی در ترکیه به سر می بردند.

 سپتامبر سال گذشته ۲۰۰ اسیر جنگی در نتیجه تماس‌ های دیپلماتیک بین رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتی و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مبادله شدند.

خبرگزاری تاس میگوید که این گفتوگوی تلفنی به درخواست طرف ترکیه ای صورت گرفته است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.