کنعانی خطاب به آمریکا و 3 کشور اروپایی: به هر گونه تحریمی پاسخ متناسب و متقابل می‌دهیم


سخنگوی وزارت امور خارجه هر گونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس را کاملا مردود خواند و گفت: این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که به هر گونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی و متناسب در زمان خود نشان دهیم.

7/10/2023 2:51:36 PM
کد خبر: 11708

به گزارش سارنا به نقل از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۹ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

* دولت‌های اروپایی پاسخگوی عدم تعهداتشان باشند

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره نشست اخیر شورای امنیت و اینکه شاهد بهانه جویی سه کشور اروپایی در این نشست بودیم، اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار غیرقانونی توسط آمریکا و متحدان آن علیه ایران استفاده شده است. همواره تأکید کرده‌ایم توسل به این تحریم‌ها غیرقانونی و نقض حقوق قانونی ملت ایران و نقض حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره برجام، هم دولت آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از انجام تعهداتشان در چارچوب برجام اجتناب کردند و به رغم وعده‌هایی که دادند، نتوانستند نقصان آمریکا را جبران کنند. معتقدیم دولت‌های اروپایی و مشخصا سه دولت به اندازه آمریکا به اندازه آمریکا در اجرای تعهداتشان در برجام مسؤولیت دارند و کوتاهی کردند و باید پاسخگوی کوتاهی‌های خود باشند.

وی گفت: اینکه به رغم کوتاهی و عدم اجرای تعهداتشان در برجام، در موضع مدعی بنشینند و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و یا تحریم‌هایی را برمبنای ادعاهای واهی علیه ایران تحمیل کنند، یک اقدام کاملا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است. این اقدامات را رد می‌کنیم و غیرسازنده و حرکت در مسیر کاملا بی نتیجه می‌دانیم که هم دولت آمریکا و هم طرف‌های اروپایی مدت‌ها در این مسیر حرکت کردند و به هیچ نتیجه نرسیدند و یک روند بین‌المللی را مخدوش کردند.

کنعانی ادامه داد: دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام زنی، باید پاسخگوی مسؤولیت خود در مورد برجام و ایران باشند و به تعهداتشان به صورت مسؤولان عمل کنند.

وی تصریح کرد: هرگونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران به صورت متقابل این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی، متناسب و متوازن در زمان خود نشان خواهد داد.

* سفر رئیس جمهور به آفریقا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر رئیس جمهور به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه آفریقا بیان کرد: در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای حوزه مهم و راهبردی قاره آفریقا، این سفر و در پاسخ به دعوت به عمل آمده از رئیس جمهور انجام می‌شود. فرصت بسیار مهمی است که در این سفر جهش جدید در روند همکار‌ی‌های مشترک و سازنده و مفید ایران و این سه کشور و کشورهای حوزه آفریقا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آفریقا قاره فرصت‌هاست. در سال‌های اخیر اقتصاد در حوزه قاره آفریقا در مدار رشد قرار گرفته است و این حوزه مورد توجه بسیاری از کشورهای مهم دنیاست و ایران برمبنای نگاه سیاسی مشترک با این کشورها و ارزش‌های فرهنگی بین ایران و این کشورها و ظرفیت‌های مکمل و مشترک تجاری و اقتصادی، توجه خودش را متمرکز کرده که بتواند در چارچوب تقویت همکاری‌های دوجانبه روابط را به سطح بهتری ارتقا دهند.

کنعانی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در آفریقا اظهار داشت:  ایران در زمینه‌های دانش بنیان می‌تواند کمک‌های جدی و موثر به کشورهای آفریقایی داشته باشد. این سفر را نقطه آغاز جدید می‌‌توانیم بدانیم که جهش جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای حوزه آفریقا ایجاد کند.

وی گفت: کشورهای حوزه آفریقا علاقه‌مند جدی به توسعه روابط با ایران هستند و ظرفیت‌های اقتصادی، فنی و تکنولوژیکی ایران برای آنها حائز اهمیت است.

* مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در پی سفر حسین امیرعبداللهیان به باکو و اظهارات اخیر وزیر خارجه آذربایجان و همچنین موضوع بازگشایی سفارتخانه آذربایجان در تهران نیز گفت: خوشبختانه اکنون در مسیر خیلی خوب و سازنده دوجانبه قرار گرفتیم. دو طرف اتفاق نظر دارند که آن چیزی که در روند روابط دوجانبه اتفاق افتاد و موضوع ناگوار مرتبط با حمله انجام شده به سفارت را در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه از آن عبور کرده و روابط را به مسیر درست خود برگردانند.

* سفارت آذربایجان در تهران از حداکثر امنیت برخوردار خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سفر امیرعبداللهیان مشارکت در جنبش عدم تعهد بود و با توجه به اهمیت روابط دوجانبه، هم دیدار با همتای آذربایجانی و هم گفت‌وگوهای سازنده و بسیار مثبتی با رئیس جمهور آذربایجان انجام شد. هم نفس این دیدارها و هم محتوای گفت‌وگوهای انجام شده و بیانات رسانه‌ای دو طرف، همگی بیانگر آن است که خوشبختانه ما در مسیر درستی قرار گرفتیم و اینکه اتفاق نظر وجود دارد که از این شرایط با گفت‌وگو و تبادل نظر باید عبور کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون فضای بسیار مثبتی را شاهد هستیم و نتیجه گفت‌وگوها با گام‌های عملی تکمیلی می‌تواند زمینه ساز از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشد. جمهوری اسلامی ایران به مسؤولیت‌های خود در ارتباط با تامین امنیت اماکن دیپلماتیک هم واقف است و هم مسؤولانه عمل می‌کند و یک رخداد غیرمنتظره ملاکی برای قضاوت درباره تامین امنیت سفارتخانه‌ها نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: سفارت آذربایجان در تهران از حداکثر امنیت برخوردار خواهد بود و امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به مذاکرات خوب انجام شده و دیدارهایی که قرار است در آینده در سطوح دیگر انجام شود، شاهد آغاز فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

* هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان به تعهد خود برای تامین حق‌آبه ایران عمل نکرده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: اکنون نمی‌توان تحول جدیدی را بیان کنم. پیگیری‌ها ادامه دارد و جزو مطالبات ماست. در مورد آب هیرمند طرف افغانستانی مبتنی بر معاهده موجود دو کشور متعهد و مسؤول است که حق آبه ایران را تامین و پرداخت کند و در این زمینه مقامات دولت افغانستان به حق جمهوری اسلامی ایران و حق‌آبه ایران مبتنی بر معاهده موجود اعتراف و تأکید دارند، ولی در مسیر ادای تعهد و تامین حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه به رغم پیگیری‌ها چنین چیزی را شاهد نیستیم.

وی افزود: این انتظار به حق و قانونی ایران است که میزان دقیق حق‌آبه خود را مبتنی بر معاهده مشترک داشته باشد. در مذاکرات این را بیان کردیم و گفت‌وگوها در سطوح مختلف با مقامات دولت سرپرستی افغانستان ادامه دارد و این موضوع را با جدیت ادامه می‌دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تامین حق‌آبه یکی از اقدامات توأم با حسن نیتی خواهد بود که به ما نشان خواهد داد که دولت سرپرستی موقت افغانستان مایل است روابط دو کشور را مبتنی بر منافع مشترک دنبال و به حقوق قانونی همسایه خود توجه کند و در این مسیر به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

* میدان گازی آرش 

وی درباره میدان گازی آرش و ادعای عربستان و کویت در این خصوص نیز اظهار داشت: در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم.

* تمایل سودان برای از سرگیری روابط رسمی با ایران/ نگرانی از شرایط داخلی سودان

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره دیدار امیرعبداللهیان و سرپرست وزارت خارجه سودان در باکو نیز گفت: می‌توانیم خوشبین باشیم در آینده شاهد تحولات مثبتی در روابط دو کشور باشیم. دیدار وزرای خارجه دو کشور نتیجه تحرکات دیپلماتیک دو طرف در ما‌ه‌های گذشته بود. نتیجه این اقدامات دیپلماتیک را در نشست باکو دیدیم که به دیدار وزرای خارجه منتهی شد. گفت‌وگوهای بسیار مثبتی صورت گرفت. سودان به عنوان کشور مهم عربی و اسلامی برای ما حائز اهمیت است و دو کشور همواره روابط سازنده و بسیار خوبی داشتند.

وی افزود: طرف سودانی تمایل خود را برای بازگرداندن روابط به مسیر طبیعی و ازسرگیری روابط رسمی اعلام کرد که مورد استقبال گرم و جدی طرف ایرانی قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: نسبت به آنچه در داخل سودان می‌گذرد، نگران هستیم و تحولات داخلی این کشور را با نگرانی دنبال می‌کنیم و متاسف هستیم که مردم مسلمان سودان شرایط امنیتی و اقتصادی و روزمره سختی را در حال تجربه کردن هستند و امیدواریم بزودی شاهد بازگشت ثبات و آرامش در سودان باشیم. امیدواریم در آینده نزدیک با از سرگیری روابط رسمی، شاهد تقویت روابط و برداشتن گام‌های جدید در راستای ارتقای سطح همکاری‌ها در سطح مورد انتظار دو کشور باشیم.

کنعانی ادامه داد: از سرگیری روابط دو کشور به نفع منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

* تقویت روابط با کشورهای همسایه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت چندجانبه گرایی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی را دنبال می‌کنیم. تقویت روابط با کشورهای همسایه گویای این است که سیاست دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی در روابط با همسایگان سیاست موفقی بوده است و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت خارجه به عنوان دستگاه تسهیل کننده برای تقویت روابط اقتصادی، نقش موفقی داشته‌اند. در ارتباط با روابط با همسایگان تقریبا با همه کشورها شاهد افزایش نرخ رشد همکاری‌های اقتصادی هستیم. 

وی افزود: اسنادی که در گفت‌وگوهای دوجانبه با کشورهای منطقه امضا شد نشانگر موفق بودن این سیاست است. ارتباط با سازمان همکاری شانگهای و عضویت ایران در این سازمان که ظرفیت اقتصادی بسیار عظیمی دارد، موفقیت بسیار بزرگی است. در مورد تقویت همکاری با سازمان همکاری اوراسیا شاهد موفقیت‌های خوبی هستیم. شاهد تقویت مناسبات با مجموعه بریکس و مشارکت رئیس جمهور در نشست مجازی و دعوت به عمل آمده در نشست آتی سران بریکس هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: همه اینها نشانگر موفقیت ملموس و چشمگیر دولت در حوزه اقتصادی است. این روند با جدیت و استقبال از سوی شرکا ادامه خواهد یافت.

* گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اینکه مذاکرات غیرمستقیم برای آزادی زندانیان در جریان است، اظهار داشت: از همه مسیرها و فرصت‌های دیپلماتیک از جمله گفت‌وگوهای با واسطه و تبادل پیام‌های با واسطه برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در موضوع هسته‌ای استفاده خواهیم کرد و از هیچ فرصتی دریغ نخواهیم کرد. تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد و متناسب با شرایط و فرصت‌ها این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

کنعانی اضافه کرد: هم در ارتباط با آزادی زندانیان و هم رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و هم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها، این گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد و می‌توان گفت که این روند جاری محسوب می‌شود.

* اجلاس بین‌‌المللی گرد و غبار در تهران

وی درباره اجلاس بین‌المللی گرد و غبار در تهران نیز گفت: معضل گرد و غبار در سال‌های اخیر روی زندگی مردم کشور ما در مناطق مختلف تاثیر گذاشته و آسیب‌های جدی بر سلامت و حتی فعالیت روزمره مردم در بعضی از زمان‌های سال گذاشته است.

کنعانی بیان کرد: مسائل مربوط به محیط زیست محدود به یک مرز و جغرافیا نیست و یک تحول زیست محیطی با توجه به سیال بودن، می‌تواند بلافاصله یا با فاصله زمانی از کشوری به کشور دیگری منتقل شود و فعالیت‌های روزمره و سلامتی مردم را در کشور دیگری تحت تاثیر قرار دهد. دولت توجه ویژه‌ای به موضوع گرد و غبار دارد و سازمان محیط زیست در این زمینه مسؤولیت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این موضوع نیازمند همکاری‌های جدی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است. دستگاه دیپلماسی به این موضوع توجه دارد و تلاش کرده از ظرفیت‌ها برای جلب و تجمیع ظرفیت‌های بین‌المللی برای مقابله با آثار این پدیده استفاده کند. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که با جدیت موضوع گرد و غبار را در سطح سازمان ملل و آژانس‌های ذیربط مطرح و راهکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی آن را جستجو و تلاش‌های جدی در این زمینه انجام داده است. یکی از موفقیت‌های ایران، اقدام ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی بود که بانی قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل شدیم که با اجماع همه کشورها تصویب شد.

کنعانی افزود: قرار است کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار به ابتکار ایران و با همکاری سازمان ملل در شهریور ۱۴۰۲ با حضور کشورهای مختلف متاثر از پدیده گرد و غبار و آژانس‌های تخصصی سازمان ملل در تهران برگزار شود. 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: به پیشنهاد ایران، قرار است آژانسی برای مقابله با طوفان گرد و غبار تعیین شود. در حال زمینه سازی با کمک سایر دستگا‌ه‌ها برای برگزاری موفق این اجلاس هستیم.

* ایران تشکیل هیأت حقیقت‌یاب را غیرمشروع خوانده

به گزارش فارس، کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره برگزاری نشست شورای حقوق بشر و گزارش هیأت حقیقت‌یاب که ایران را متهم به نقض حقوق بشر کرد، گفت: اقدام کشورهای غربی در تشکیل کمیته موسوم به کمیته حقیقت‌یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق بشر و سوءاستفاده ابزاری از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با رد رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی در سیاسی کردن موضوع حقوق بشر، تشکیل هیأتی موسوم به حقیقت یاب را غیرمشروع خواند و گفته که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. در چارچوب کمیته‌ای که تشکیل دادند، این هیأت اولین گزارش شفاهی خود را ۱۴ تیر به شورای حقوق بشر ارائه کرد.

کنعانی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس دیدگاه‌های اصولی و مواضع متقن و مبتنی بر اصول و معیارهای بین المللی به منظور استفاده از فرصت برای بیان دیدگاه‌ خود و  مخالفت با رویکرد فرصت طلبانه سیاسی در بحث حقوق بشر، هیأتی را اعزام و دبیر ستاد حقوق بشر در رأس هیأتی به همراه مدیرانی از وزارت خارجه و اعضای نمایندگی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو در اجلاس مزبور به صورت جدی شرکت و توضیحات و نکات خود را مطرح و ادعاهای مندرج در گزارش شفاهی رئیس کمیته حقیقت یاب را به صورت جدی رد کردند.

وی همچنین گفت: تعدادی از کشورهای حاضر و عضو در شورای حقوق بشر همسو با نگاه ایران صحبت و از موضع ایران حمایت و از تشکیل هیأتی با این عنوان انتقاد کردند.

*  حمایت و ارتقای حقوق بشر مسؤولیت انحصاری دولت‌هاست

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: معتقدیم حمایت و ارتقای حقوق بشر مسؤولیت انحصاری دولت‌هاست و برای شناسایی و رسیدگی به همه آسیب‌های مادی و جانی به شهروندان و نیروهای مجری قانون،‌ دریافت و بررسی شکایت آسیب دیدگان و مصدومان و در خصوص نقض حقوق افراد در چنین حوادثی، وظیفه دولت‌هاست و کمیته حرفه‌ای و مستقل با دستور رئیس جمهور تشکیل شد و معتقدیم با وجود سازوکار داخلی در داخل کشور، ایجاد هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است.

کنعانی اضافه کرد: با توجه به مسؤولیت پذیری دولت ایران در ارتباط با مباحث حقوق بشری، ایجاد این هیأت حقیقت‌یاب غیرقانونی است. همان کشورهایی که خود تحریک کننده اغتشاشات در ایران بودند و با یک فاصله زمانی خودشان به شرایطی در داخل کشورشان مبتلا شدند و به روش‌های غیرقانونی و ناقض حقوق بشر برای سرکوب اعتراضات متوسل شدند، بانی ایجاد چنین سازوکاری هستند و ما سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌پذیریم.

* تقویت روابط با بوسنی

سخنگوی وزارت خارجه درباره سالگرد نسل کشی سربرنیتسا و حضور هیأتی از ایران در سالگرد این مراسم و روابط ایران و بوسنی نیز گفت: موضع ایران درباره کشتار سربرنیستا همواره مشخص بوده و نقش ایران به عنوان کشور پیشرو در حمایت از حقوق بشر و مقابله با فجایع و اقدامات ناقض بین‌المللی در بوسنی عمل کرده است و این نقش برجسته و ممتاز، فصل درخشانی است و ایران می‌تواند از این به عنوان رویکرد کاملا مترقی و سازنده و به عنوان نمونه در سطح جهانی یاد کند.

وی ادامه داد: اینکه در چه سطحی شرکت می‌کنیم اطلاعی ندارم. بوسنی برای ایران دارای اهمیت است و همواره علاقه‌مند به تقویت مناسبات با بوسنی بودیم و تلاش‌های لازم را انجام دادیم. ارتقای روابط نیازمند اراده سیاسی مشترک است. در سایه فضای خوب سیاسی موجود بین دو کشور، امکان توسعه مناسبات در سایر حوزه‌ها از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی نیز وجود دارد و می‌توانیم تلاش مشترک کنیم که روابط را در سطح مورد انتظار ارتقا دهیم.

* فرقه تروریستی منافقین و انتظار از دولت آلبانی

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تمایل برخی از اعضای گروهک تروریستی منافقین برای بازگشت به ایران بعد از حمله پلیس آلبانی نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این سازمان همواره معتقد است این سازمان کاملا تروریستی و نمونه بارز یک سازمان تروریستی و جنایتکار و تابلودار است.

وی افزود: از ابتدای انتقال اعضای این فرقه به آلبانی درباره ماهیت تروریستی این سازمان برای آلبانی و مقامات این کشور هشدار دادیم. خوشحالیم که آنها به صدق گفتار ایران در این زمینه پی بردند و در عین حال متاسف هم هستیم که این فرقه هزینه‌های زیادی را بر کشور آلبانی و هم بر روابط دوجانبه بین ایران و آلبانی تحمیل کرده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: بازرسی نیروها و پلیس ضد تروریستی آلبانی از کمپ این فرقه تروریستی و مصادره برخی از اسناد و تجهیزات غیرمتعارف آنها، یک بار دیگر اثبات کرده است که این یک فرقه کاملا تروریستی، خشونت طلب، خلافکار و قانون گریز است و اقداماتش مخل امنیت بین‌المللی نیز هست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در ارتباط با این فرقه از دولت آلبانی انتظار داریم که همانند یک سازمان و فرقه تروریستی با این گروهک برخورد کند.

کنعانی ادامه داد: در عین حال متاسفیم به رغم شناخت دقیق از ماهیت تروریستی این فرقه، کشورهایی در حوزه اروپا همچنان از این فرقه حمایت و از اعضای این فرقه میزبانی کرده و یا میزبان نشست‌های دوره‌ای این گروهک هستند. انتظار داریم دولت‌های مدعی حقوق بشر به مسؤولیت خود عمل کنند.

وی ادامه داد: رفتارهای رهبران این فرقه تروریستی با اعضای این سازمان، مصداق بارز نقض حقوق بشر است و از جامعه بین‌المللی انتظار داریم صدای خانواده اعضای گرفتار در این گروهک را بشنوند که حقوق انسانی و بشری فرزندانشان در سایه سیاست های فرقه‌ای در داخل این سازمان به صورت روزمره حال نقض و پایمال شدن است. 

* رئیس فرقه تروریستی منافقین را تعقیب جنایی و تحویل ایران دهند

سخنگوی وزارت خارجه درباره رئیس این فرقه تروریستی نیز بیان کرد: رئیس این فرقه یک شخص جنایتکار با پرونده کاملا مشخص است. انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشور و کشورهای پذیرنده این است که این فرد را مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی هم مورد تعقیب جنایی قرار داده و هم در اختیار ایران قرار دهند. ایران در چارچوب‌های قضایی و با استفاده از ظرفیت‌های پلیس بین‌الملل درخواست‌های استرداد را برای تعداد قابل توجهی از کشورها که میزبان و محل تردد رهبران و اعضای این فرقه هستند فرستاده و این موضوع را با جدیت دنبال کرده و می‌کند.

* رای دادگاه فدرال آمریکا درباره مسیح علینژاد

کنعانی درباره رای دادگاه فدرال برای مسیح علینژاد و پیگرد قضایی برای وی نیز اظهار داشت: اقدام شرورانه و راهزنی از سوی دولت آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم که با استفاده از قوانین و مقررات داخلی خود نسبت به دیگر کشورها احکامی را صادر کرده و بعد در ارتباط با منابع مالی دیگر کشورها اقدامی را صورت دهند که مصداق بارز راهزنی است.

وی گفت: ایران این اقدام را محکوم می‌کند و نمی‌پذیرد و معتقد است رفتارهایی از این گونه کاملا به دور از شأن دولت‌های عضو سازمان ملل و ناقض قوانین بین‌المللی است و استفاده از احکام داخلی غیرقانونی و غیرمشروع برای اهداف فراسرزمینی است و از نظر ما کاملا غیرقانونی و غیرمشروع است. 

* آغاز فعالیت سفارت ایران در طرابلس

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اعزام سفیر به لیبی اظهار داشت: نقش لیبی و جایگاه این کشور در حوزه جهان عرب و جهان اسلام و شمال آفریقا متمایز و برجسته است. توجه به جایگاه این کشور همواره مورد اهتمام ایران بوده است. در طول سالیان طولانی روابط خوبی بین دو کشور وجود داشته و پیوندهای بین دو ملت نیز بسیار عمیق و ریشه دار است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با توجه به شرایط لیبی در طول سال‌های گذشته و تحولات در داخل این کشور و بی ثباتی‌ها، تصمیم به خروج سفیر و کادر دیپلماتیک ایران از سفارت در طرابلس گرفته شد و طبیعتا فعالیت سفارت ما در پایتخت متوقف شده بود. در سال‌‌های اخیر سفیر ما در تونس سفیر غیرمقیم و ترددی در لیبی بود و ماموریت‌های دیپلماتیک را انجام می‌داد.

کنعانی گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه لیبی و لزوم تقویت روابط دو کشور و ارتقای ثبات و امنیت در این کشور کمک کرد که روابط و فعالیت‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک را به صورت مرحله‌ای به مسیر عادی و طبیعی برگردانیم. سفیر لیبی در تهران معرفی شد و استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور کرد.

وی افزود: هیأت دیپلماتیک ایران نیز عازم طرابلس شده است و با استقبال مقامات وزارت خارجه لیبی در محل سفارت مستقر شده و دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات لیبی در وزارت خارجه انجام شد. زمینه سازی برای ارتقای سطح هیأت دیپلماتیک ما در لیبی در حال انجام است. عملا فعالیت سفارت ما در لیبی آغاز شده است و این روابط تقویت و ادامه خواهد یافت.

*  صحبت از روابط دوجانبه با آمریکا بی معنی است

وی درباره برقراری روابط دوجانبه با آمریکا که سؤال خبرنگار سی.بی.اس بود نیز گفت:‌ روابط کشورها مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است. دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هیچگاه رفتار خود را مبتنی بر احترام متقابل بنا و اجرا نکرد. دولت آمریکا در ارتباط با دولت و ملت ایران مرتکب نقض‌های فاحش شده است. در مباحث مربوط به حقوق بشر دولت آمریکا نسبت به ملت ایران نه یک کتاب بلکه تاریخ قطوری را در طول چهار دهه گذشته رقم زده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مادامی که دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران از رفتارهای خود به صورت جدی عدول نکند و روابط توأم با احترام متقابل را نپذیرد و از موضع سلطه و برتری طلبی بخواهد با ملت ایران صحبت کند، در چنین فضایی صحبت از بازنگری در روابط یا ایجاد روابط دوجانبه بی معنی است. دولت آمریکا نه به احترام متقابل پایبندی نشان داد و نه به منافع و حقوق شناخته شده ملت ایران.

وی گفت: ایران در ارتباط با دیگر کشورهای دنیا هیچ محدودیتی برای توسعه روابط مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک ندارد. 

* سفر باقری به بغداد

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به بغداد اظهار داشت: این سفر در راستای برگزاری پنجمین کمیته مشترک گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور انجام شد. ملاقات‌های بسیار خوبی با توجه به اهمیت روابط دوجانبه انجام شد. 

* موج سازی رژیم صهیونیستی

 وی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر رایزنی ایران و رژیم صهیونیستی به منظور تبادل اسرا اظهار داشت: ما برای اظهارات رسانه‌ای منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مقامات این رژیم که با انگیزه‌ها و اهداف مختلف سیاسی اقدام به ایجاد موج رسانه‌ای می‌کنند، ارزشی قائل نیستیم و این را در راستای سیاست توأم با موج سازی رژیم صهیونیستی برای اهداف سیاسی تلقی می‌کنیم و یک موج سازی رسانه‌ای کاملا بی ارزش است.

* تعیین سفرای ایران و عربستان و سفر رئیسی 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعیین سفرای ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: سفرا معرفی شدند و دو کشور با سفرای معرفی شده موافقت کردند. تبادل سفرا انجام خواهد شد. روابط دو کشور در روند خوبی است و با مشکلی مواجه نیستیم. روند طبیعی خود را طی می‌کند.

وی درباره سفر رئیسی به عربستان سعودی نیز بیان کرد: دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان انجام شده و پاسخ کتبی رئیس جمهور توأم با تشکر و قبول دعوت ارائه شد. متناسب با روند پیشرفت روابط در بازه زمانی مناسب امکان انجام این سفر وجود دارد. اکنون نمی‌توانیم زمان دقیقی برای آن بیان کرد.  

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.