تبعات یک اقدام دور از انتظار برای تنیس روی میز/ پریدن ۲۸۶ امتیاز


تنیس روی میز درحالی با کاهش سهمیه بازی‌های آسیایی مواجه شده که این اقدام دوراز انتظار نه تنها امتیاز تیمی این بازی‌ها در رنکینگ جهانی را صفر می‌کند بلکه کسب سهمیه المپیک را هم سخت‌تر می‌کند.

7/22/2023 12:44:52 PM
کد خبر: 11799

به گزارش سارنا به نقل از مهر، مسئولان کمیته ملی المپیک بدون اعلام رسمی و در خفا اقدام به کاهش سهمیه‌های مصوب برخی رشته‌ها برای بازی‌های آسیایی کرده اند؛ یکی از این رشته‌ها تنیس روی میز است که در دوره پیشین بازی‌های آسیایی با یک طلسم شکنی موفق به کسب مدال هم شد با این حال برای بازی‌های پیش رو با چالش سهمیه مواجه شده که تبعات زیادی هم به همراه خواهد داشت.

پیش از این مقرر شده بود که تنیس روی میز با سه سهمیه (مردان) در بازی‌های آسیایی شرکت کند اما مسئولان این رشته متقاضی برخورداری از چهار سهمیه برای این دوره بازی‌ها بودند و درخواست خود را به کمیته ملی المپیک هم اعلام کرده بودند. با این حال، مسئولان دست اندرکار پس از نشست اخیر ستاد عالی اقدام به کاهش سهمیه‌های تنیس روی میز از ۳ به ۲ سهمیه کرده‌اند.

به واسطه این اقدام، تنیس روی میز فرصت حضور در بخش تیمی بازی‌های آسیایی را از دست می‌دهد چراکه رقابت‌های تیمی با حضور سه بازیکن برگزار می‌شود. اما آسیب این اقدام تنها به غیبت در بخش تیمی مسابقات ختم نمی‌شود چراکه تبعات سلسله وار و به هم پیوسته دیگری هم به همراه خواهد داشت که از حذف امتیاز تیمی بازی‌ها آغاز می‌شود.

امتیازی که از دست می‌رود

تیم ملی تنیس روی میز از حضور در رقابت‌های تیمی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی صاحب ۲۸۶ امتیاز شد. این میزان امتیاز تا زمان برگزاری دور جدید بازی‌ها در اندوخته تنیس روی میز ایران باقی می‌ماند اما به محض برگزاری دور جدید مسابقات در هانگژو، امتیاز قبلی به دست آمده در بازی‌ها صفر شده و امتیاز حاصل از دور جدید بازی‌ها جایگزین خواهد شد. (این یک قاعده کلی است که امتیاز هر رویداد تا زمان برگزاری دور جدید همان رویداد حفظ شده و در رده بندی ها وسید بندی ها محاسبه خواهد شد.)

با این اوصاف تنیس روی میز ایران به واسطه ورود به بازی‌های آسیایی هانگژو، مجموع امتیازات تیمی خود از دور قبلی این بازی‌ها (۲۸۶ امتیاز) را از دست می‌دهد اما به خاطر برخورداری از تنها دو سهمیه و نداشتن شرایط حضور در رقابت‌های بخش تیمی، از جایگزین کردن امتیاز جدید باز خواهد ماند.

تبعات یک اقدام دور از انتظار برای تنیس روی میز/پریدن ۲۸۶ امتیاز

اختلال در ترکیب دوبل

مسابقات تنیس روی میز بازی‌های آسیایی در سه بخش انفرادی، دوبل و تیمی برگزار می‌شود. با احتساب برخورداری از سه سهمیه، قرار بر اعزام برادران عالمیان و امیرحسین هدایی به این دوره بازی‌ها بود.

همچنین مقرر شده بود نوشاد و نیما ترکیب تیم دوبل ایران را در این بازی‌ها تشکیل دهند. همزمان فدراسیون تنیس روی میز در تلاش برای افزایش تعداد سهمیه‌ها به چهار سهمیه بود که در این صورت امیرحسین هدایی در کنار نفر چهارم اعزامی (احتمالاً افشین نوروزی) ترکیب تیم دوم دوبل ایران را تشکیل می‌دادند.

ترکیب نوشاد و نیما عالمیان ترکیب هماهنگی در رقابت‌های دوبل است که شانس بالایی هم در نتیجه گیری دارد. طبق پیش بینی‌ها این ترکیب جزو هشت سید اول بازی‌ها است و صعودش تا مرحله یک چهارم نهایی قطعی است و اگر شانس قرعه مناسب هم داشته باشد می‌تواند صاحب مدال شود. بر همین اساس برای تیم دوبل برادران عالمیان ۷۰ درصد شانس مدال آوری در هانگژو پیش بینی شده است.

حال آنکه کاهش سهمیه‌های تنیس روی میز می‌تواند ترکیب تیم دوبل را مختل کرده یا حداقل تصمیم گیری برای نهایی کردن آن را به حاشیه بکشاند چراکه اگر دو سهمیه به نام برادران عالمیان ثبت شود، در واقع تلاش‌ها و موقعیت امیرحسین هدایی برای اعزام به هانگژو نادیده گرفته می‌شود و اگر رأی به اعزام این بازیکن داده شود، نیما سوخت خواهد شد. (اعزام نوشاد عالمیان به واسطه اینکه نفر اول ایرانی‌ها در رنکینگ جهانی است، قطعی خواهد بود)

مسیر المپیک سخت‌تر می‌شود

تنیس روی میز ایران که در دوره‌های اخیر بازی‌های المپیک با کسب سهمیه انفرادی حضور ثابت و مستمر داشته، مصمم است تا برای نخستین بار با سهمیه تیمی وارد بازی‌های المپیک پاریس شود در حالیکه غیبت در بخش تیمی بازی‌های آسیایی و از دست دادن امتیاز این بخش، دستیابی به این سهمیه را سخت‌تر از حد تصور می‌کند.

امتیاز تیمی کشورها تأثیر مستقیم در سیدبندی آنها دارد طوریکه امتیاز بالاتر به ترتیب رنکینگ جهانی بهتر و در نتیجه برخورداری از سیدبندی مناسب‌تر در مسابقات مختلف را به همراه دارد. این سیدبندی به ویژه در رقابت‌های گزینشی المپیک کمک می‌کند تا تیم‌ها دیدارهای راحت تر و با دردسر کمتری برای نتیجه گیری و افزودن بر امتیاز و موقعیت المپیکی خود داشته باشند.

بنابراین رنکینگ تیمی برای ایران که به دنبال کسب سهمیه تیمی است از اهمیت بالایی برخوردار است. این رنکینگ با محاسبه امتیاز جدیدترین دوره مسابقات قهرمانی جهان و رویدادهای قاره‌ای مانند قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی همراه با امتیاز سه نفر اول رنکینگ انفرادی محاسبه می‌شود.

حال آنکه اعزام دو بازیکن به بازی‌های آسیایی هم امتیاز تیمی این بازی‌ها را از ایران کسر می‌کند و هم اینکه موقعیت ارتقای رنکینگ جهانی را از سومین بازیکن می‌گیرد و همه اینها دست به دست می‌دهد تا ایران در بخش تیمی رده بندی جهانی سقوط کند. در حال حاضر تنیس روی میز در رده ۲۸ تیمی جهان قرار دارد و با از دست رفتن این امتیاز احتمال دارد حتی تا بیش از ۱۰ پله سقوط کرده و کارش برای کسب سهمیه تیمی المپیک سخت‌تر از امروز شود.

تبعات یک اقدام دور از انتظار برای تنیس روی میز/پریدن ۲۸۶ امتیاز

پیش بینی مدال آوری تنیس روی میز ایران در سه بخش

به گزارش خبرنگار مهر، تنیس روی میز با چهار سهمیه (برادران عالمیان، افشین نوروزی و امین احمدیان) در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی شرکت کرد. آن دوره بازی‌ها در بخش دوبل برگزار نشد اما در بخش انفرادی ایران صاحب مدال تاریخی برنز شد و در بخش تیمی هم در رده پنجم ایستاد.

برای این دوره بازی‌ها شرایط آمادگی بازیکنان به قدری ایده آل است که امید به مدال آوری در هر سه بخش انفرادی و دوبل و تیمی است طوریکه به جز پیش بینی ۷۰ درصدی از کسب مدال دونفره (دوبل)، برای هر یک از بخش‌های انفرادی و تیمی هم به ترتیب ۶۵ و ۶۰ درصد پیش بینی مدال شده است.

اقدام دور از انتظار مدیران کمیته ملی المپیک برای کاهش سهمیه‌ها اما گویا بدون لحاظ کردن این پیش بینی‌های داخلی و تبعاتی که می‌تواند داشته باشد، انجام شده است. به همین دلیل مسئولان فدراسیون تنیس روی میز که تا پیش از این مصمم به افزایش سهمیه‌های خود به چهار سهمیه بودند حالادر تلاش برای حفظ همان سه سهمیه مصوب ابتدایی هستند.

زینب حاجی حسینی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.