تأکید امیرعبداللهیان بر اقدامات موثر برای جلوگیری از تکرار اهانت به ⁧‫قرآن⁩ و کتب آسمانی


وزیر امور خارجه با اشاره به پیشنهاد مشترک ایران و عراق برای برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در پی هتک حرمت قرآن کریم، هدف آن را اقدام موثر و بازدارنده در عدم تکرار اهانت به ⁧‫قرآن و سایر کتب آسمانی خواند.

7/26/2023 8:58:22 AM
کد خبر: 11849

به گزارش سارنا به نقل از فارس، (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» ۳۷ ساله شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. او هفتم تیر ماه نیز دست به این اقدام هتاکانه زده بود. در ادامه این اهانت‌های سریالی، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز یک روز بعد و در ۳۰ تیرماه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک سوزاند و این اقدام هتاکانه در دانمارک روز دوشنبه دوم مرداد ماه نیز تکرار شد.

این هتاکی‌ها با واکنش کشورهای مسلمان روبرو شد و به احضار سفرا و روسای نمایندگی‌های سوئد و دانمارک به وزارت خارجه‌ این کشورها انجامید.

پس از دومین هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق در گفت‌وگویی تلفنی ضمن محکوم کردن این اقدامات خواستار برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در این خصوص شدند. امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بر برگزاری این نشست تأکید کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رایزنی‌های تلفنی با همتایان خود در کشورهای مسلمان خواستار برگزاری این نشست شد. وزرای خارجه ایران و کویت در گفت‌وگوی تلفنی این اقدام هتاکانه را محکوم کردند و وزیر امور خارجه کویت نیز ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران برای برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، اظهار داشت: دولت کویت هرگونه اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی را قویا محکوم می‌کند.

امروز در تهران و در سفر خانم نجلاء المنقوش وزیر خارجه لیبی مجددا اهانت به قرآن و مقدسات مسلمانان محکوم شد.

سازمان همکاری اسلامی اول تیر ماه نیز فعالیت نماینده پادشاهی سوئد در این سازمان را به دلیل هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم به حال تعلیق در آورد. سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، اعلام کرد: «دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی به دولت سوئد اعلام کرد که تصمیم گرفته تا فعالیت نماینده ویژه دولت پادشاهی سوئد در سازمان همکاری اسلامی را متوقف کند».

حسین امیرعبداللهیان امشب (سه‌شنبه) در توئیتر در این باره نوشت: از توجه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همراهی وزرای خارجه با پیشنهاد مشترک جمهوری‌ اسلامی ایران و جمهوری عراق در برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی سپاسگزارم.

وی افزود: هدف مشترکمان، اقدامی موثر و بازدارنده در عدم تکرار اهانت به ⁧‫قرآن کریم‬⁩ و سایر کتب آسمانی است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.