افزایش زمان تازه‌خوری بلک‌بری با روش محققان ایرانی


محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید نهال‌های خانواده "بری"ها توانستند زمان تازه‌خوری بلک بری را تا ۶ ماه افزایش دهند، ضمن آنکه اقدام به کشت "گورجی‌بری" در یزد کرده‌اند.

7/30/2023 1:09:21 PM
کد خبر: 11886

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید نهال‌های خانواده "بری"ها توانستند زمان تازه‌خوری بلک بری را تا ۶ ماه افزایش دهند، ضمن آنکه اقدام به کشت "گورجی‌بری" در یزد کرده‌اند.

رضا احمدیان، مدیر این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما در زمینه تولید و تکثیر نهال‌های بری از طریق کشت بافت متمرکز هستیم. این نهال‌ها را بعد از مدتی نگهداری در گلخانه به دست کشاورزان می‌رسانیم.

وی این نهال‌ها شامل خانواده بری‌ها از جمله بلک‌بری، رَزبری، بلوبری، کرن‌بری، گورجی بری دانست و اظهار کرد: بلک‌بری همان تمشک است، ولی تمشک رویش یافته در ایران ریز و خاردار است، ضمن آنکه باردهی آنها کم است؛ اما باردهی نهال‌های تولید شده در این شرکت ۱۰ تا ۲۰ برابر سایر نهال‌ها است.

احمدیان، درشت و شیرین‌ بودن میوه را از دیگر ویژگی‌های نهال‌های تولید شده در این شرکت نام برد و یادآور شد: همچنین بوته‌های تولید شده با این روش بدون خار هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه دانش‌بنیانی این شرکت به دلیل تولید نهال بلک بری احراز شده است، خاطر نشان کرد: نوآوری ما در این طرح این بوده که دو نوع بلک بری را با هم القا کردیم و در نهایت بلک بری جدیدی را عرضه کردیم که به لحاظ سایز بزرگتر و هم زودرس است.

وی زمان رسیدن به میوه نهال بلک‌بری تولید شده در این شرکت را ۴ هفته دانست و اضافه کرد: ما مطالعه بر روی ۶ نوع بلک بری را در دستور کار داریم. بلک بری یا تمشک در ایران بین ۴ تا ۶ هفته در بازار موجود است و بعد از آن پایان می‌یابد. تا سال آینده ولی ما درصدد هستیم تازه‌خوری این محصول را تا ۶ ماه افزایش دهیم.

به گفته مجری طرح، مطالعه در زمینه افزایش زمان تازه‌خوری بلک بری در استان مازندران آغاز شده و تاکنون ۲ نوع آن کاشته شده است.

احمدیان اظهار کرد: به منظور افزایش زمان تازه‌خوری ۴ نوع نهال را به تولید رساندیم که نهال‌های زودرس از اواسط اردیبهشت شروع به میوه دادن می‌کنند که تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و در سری دوم واریته دیگری از بلک بری تولید شده که از اوایل خرداد تا مرداد و واریته دیگر از مرداد تا شهریور ماه میوه‌دهی دارند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: چهارمین نوع نهال بلک بری که به تولید رساندیم، دیر رس است و تا زمانی که سرما بر آن اثرگذاری نداشته باشد، میوه‌دهی خواهد داشت.

وی با اشاره به شرایط کشت این محصول خاطر نشان کرد: برای کشت بلوبری و رزبری به رطوبت نیاز است. بلوبری دارای دو نوع سردسیری و گرمسیری است و در هر منطقه از ایران قابل کشت است. گورجی بری نیز یک گیاه مقاوم به شوری است که نیاز به آب زیادی ندارد و از نهال‌هایی که در یزد کاشتیم، نتایج خوبی به دست آورده‌ایم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.