ساختمان‌سازی سریع و اسکان آسیب‌دیدگان در سوانح طبیعی با پرینترهای سه‌بعدی


فناوری پرینترهای سه‌بعدی توسط یکی از شرکت‌های فناور در صنعت ساخت و ساز وارد شده و به دلیل دقت بالا و سرعت ساخت بالا، این فناوری می‌تواند برای اسکان سریع آسیب‌دیدگان در سوانح طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

7/31/2023 12:23:20 PM
کد خبر: 11901

فناوری پرینترهای سه‌بعدی توسط یکی از شرکت‌های فناور در صنعت ساخت و ساز وارد شده و به دلیل دقت بالا و سرعت ساخت بالا، این فناوری می‌تواند برای اسکان سریع آسیب‌دیدگان در سوانح طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، چاپ سه‌بعدی مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که مواد به‌صورت کنترل‌ شده‌ به یکدیگر پیوند داده می‌شوند تا یک شیء سه‌بعدی ساخته شود و معمولا این پیوند به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود. از این رو چاپ سه‌بعدی یک فناوری توانمند است که به طراحان آزادی طراحی بی‌سابقه‌ای می‌دهد و این در حالی است که این فرایند ابزار کمتری نیاز دارد و نتیجتاً باعث کاهش هزینه‌های سنگین می‌شود. همچنین به‌وسیله این فناوری قطعات را می‌توان به‌طور خاص طراحی کرد و نیازی به مونتاژ با هندسه و ویژگی‌های پیچیده برای دستگاه نیست.

این فناوری همچنین به‌عنوان یک فناوری با مصرف بهینه انرژی ظهور کرده‌است و همچنین هیچ‌گونه آلودگی‌ای برای محیط زیست ندارد. با استفاده از مواد استاندارد طول عمر قطعات بیشتر می‌شود، زمان ساخت آن‌ها کاهش می‌یابد و در عین حال استحکام بالا می‌رود.

این فناوری توسط یکی از واحدهای فناور وارد صنعت ساخت و ساز شده، محققان این شرکت با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی، خانه‌هایی را طراحی و ساخته‌اند که می‌تواند در مدت زمان کمی نیاز به مسکن و سرپناه را مرتفع کند.

محسن خیرمند پاریزی، مدیر این واحد فناور در گفت‌وگو با ایسنا، تولید پرینترهای سه‌بعدی در حوزه ساخت و ساز را از دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: ملاک برتری این پرینتر سه‌بعدی نسبت به سایر محصولات این است که بر اساس مصالح بومی اقدام به تولید محصول نهایی که شامل پانل‌های رسی است، می‌کند.

وی ساخت سریع، هزینه ساخت کم، دقت و سرعت بالا و کاهش ضایعات ساختمانی را از مزایای این روش دانست و اظهار کرد: این تکنولوژی به دلیل سرعت ساخت بالا می‌تواند در زمینه اسکان آسیب‌دیدگان پس از سوانح طبیعی کاربرد داشته باشد، ضمن آنکه در اسکان روستایی و شهری نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

خیرمند، تولید پانل‌های بازیافتی را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و یادآور شد: ساختمان‌سازی دارای نخاله‌ها و پسماندهای زیادی است که به دلیل غیر قابل استفاده بودن در طبیعت رهاسازی می‌شوند که این امر موجب آلودگی محیط زیست خواهد شد.

مدیر این شرکت فناور، تولید پانل‌های ساختمانی با استفاده از دور ریزهای صنعت ساختمان‌سازی را راهکارهای فناورانه این شرکت برای بازیافت مواد باطله این صنعت دانست و یادآور شد: استفاده مجدد از این نخاله‌ها موجب می‌شود ۳۰ درصد از هزینه‌های ساخت و ساز کاهش یابد و از سوی دیگر سبک بودن این پانل‌ها کاهش وزن سازه را نیز در پی دارد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این‌ها پانل‌های تولید شده مقاوم در برابر حریق و زلزله است. آزمون‌های این محصول در دانشگاه‌های آزاد تهران غرب،  قم و دانشگاه مازندران اجرایی شده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.