خواب ۱۸ ساله «شورای عالی ورزش»/ مصوبه مجلس همچنان خاک می‌خورد!


سال‌ها از آخرین دوران حیات و فعالیت «شورای عالی ورزش» می‌گذرد اما با وجود مصوبه یک سال پیش مجلس مبنی بر تشکیل دوباره این شورا، هنوز اقدامی برای آن انجام نشده است.

2/26/2019 9:43:42 AM
کد خبر: 1194

«شواری عالی ورزش»؛ نامی به ظاهر کوچک اما با نقشی حیاتی و تاثیرگذار در ورزش بود که در دوره های مختلف با حضور شخصِ اول کشور در امور اجرایی تشکیل شده و مصوبات مهمی را هم در امور مختلف داشته است.

به گزارش سارنا به نقل از مهر، این شورا با نام «شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم» پیش از انقلاب اسلامی تشکیل شد و اتفاقا در رابطه با برگزاری بازی های آسیایی ۱۹۷۴ تهران نیز کاملا فعال بود. این شورا بعد از انقلاب هم به حیات خود ادامه داد. آخرین جلسات این شورا که بعدها به «شورای عالی ورزش» تغییر نام داد در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی برگزار شد اما بعد از آن فعالیت‌هایش لغو شد و با وجود مصوبه یک سال پیش مجلس، هنوز احیا و آغاز به کار نکرده است. 

تشکیل شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم با حکم شخص اول کشور

تشکیل شورای تربیت بدنی و تفریحات سال به سال ۱۳۵۰ باز می‌گردد که در ماده ۷ قانونِ تاسیس سازمان تربیت بدنی وقت به آن اشاره شده بود. در اهمیت این شورا همین بس که نخست وزیر کشور، ریاست آن را بر عهده داشت. علاوه بر سرپرست دستگاه ورزش افرادی مانند وزیر کشور، وزیر علوم و آموزش عالی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر کار و اموراجتماعی، وزیر تعاون و رئیس ستاد بزرگ ارتشداران (نماینده نیروهای مسلح) همراه با پنج نفر از اشخاص بصیر و مطلع به امور تربیت بدنی عضو این شورا بودند. (انتخاب این پنج نفر با پیشنهاد سرپرست سازمان تربیت بدنی و تایید دیگر اعضا انجام می شد)

این افراد با حکم مستقیم شاه و برای مدت چهار سال، عضو شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم شدند. این شورا برای بازی های آسیایی ۱۹۷۴ که سال ۱۳۵۳ به میزبانی تهران برگزار شد، کاملا فعال بود و بسیاری از جلسات آن با حضور شخص اول کشور برگزار می شد. 

ادامه روند بعد از انقلاب

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۷، فعالیت های شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم منحل نشد. اتفاقا در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی که احمد درگاهی ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت نیز جلساتی ویژه این شورا تشکیل شد. یکی از مهمترین مصوبات شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم در آن زمان مربوط به تاسیس ساختار ورزش همگانی کشور بود. 

البته با بازنگری قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ که با حذف نخست وزیر همراه بود، رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور ریاست شورای تربیت بدنی و تفریحات سالم را عهده دار شد. این شورا که به مرور زمان به «شورای عالی ورزش» تغییر نام داد تا دوره ریاست جمهوری آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی و حتی دوره نخست ریاست جمهوری سید محمد خاتمی فعالیت هایش را دنبال کرد. 

اتفاقا مهیا شدن شرایط ادامه تحصیل قهرمانان با حضور در دانشگاه ها از مصوبات این شورا در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بود. در دوره ریاست جمهوری خاتمی هم این شورا لزوم برگزاری مسابقات باشگاهی در سطح حرفه ای را برای همه رشته ها و فدراسیون ها تصویب کرد. 

۱۸ سال رکود و مصوبه ای که هنوز اجرا نشده است

​از دوره دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی - یعنی ۱۸ سال پیش - فعالیت های شورای عالی ورزش به دلایل نامشخص لغو شد و دیگر هیچ جلسه ای ویژه این شورا برگزار نشد. دی ماه سال گذشته و بعد از حدود ۲۰ سال کمیسیون فرهنگی مجلس در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، تشکیل «شورای عالی ورزش» به ریاست رئیس جمهور را تصویب کرد. 

حتی در خصوص ترکیب اعضای این شورا، اختیارات و وظایف آن نیز تصمیم‌گیری شد و حتی مصوب شد که شورای عالی ورزش در سطح استان ها هم شکل بگیرد. بعد از آن و تا به امروز اما اقدام دیگری برای این شورا و احیا و آغاز به کار آن انجام نشده است. 

ضرورتی که باید برای دهه پنجم انقلاب مورد توجه قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به عنوان دو نهاد متولی و تصمیم ساز ورزش، کنار یکدیگر فعالیت دارند و به امور مربوطه هم نظارت می کنند اما به نظر می رسد وجود «شورای عالی ورزش» در سطح کلان کشور یک ضرورت حیاتی برای ورزش باشد. با تشکیل و آغاز به کار دوباره چنین شورایی و با توجه به افرادی که عضویت آن را بر عهده خواهند گرفت، هم افزایی بین وزارتخانه های مختلف در رابطه با ورزش ایجاد خواهد شد. قطعا وجود چنین شورایی، توسعه امکانات و زیرساخت های ورزشی به صورت تخصصی و در دستور کار قرار گرفتن آنها را سرعت خواهد بخشید.

با این اوصاف «شورای عالی ورزش» باید مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهای تخصصی زیر نظر رئیس جمهور و دبیری وزیر ورزش شکل بگیرد. امید می رود بعد از تصویب قانونِ تاسیس وزارت ورزش در مجلس، احیای این شورا خیلی جدی دنبال شود به خصوص که قطعا فعالیت این شورا در تسریع پیشبرد اهداف و برنامه ها برای دهه پنجم انقلاب اسلامی تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت. 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.