تغییر در طرح کالابرگ با هدف افزایش اقبال عمومی/ وزیر کار: ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی با خرید کالا می دهیم


وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می دهیم.

8/12/2023 9:00:12 AM
کد خبر: 11973

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، سید صولت مرتضوی وزیر کار  و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات نسبتا کم اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته گفت: این سوال در خصوص اقتصاد کلان و معیشت کلان مردم است اما وظیفه وزارت کار در حوزه کالابرگ، بسترسازی سامانه به منظور تسهیل ارائه کالابرگ الکترونیکی است. به این معنا که کسانی که علاقه‌مند هستند به جای یارانه نقدی کالا خریداری کنند، بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال 1401 در دستور کار دولت قرار گرفت و زیر ساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی ماه سال 1401 در چند استان طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند. لذا در گام نخست اعلام کردیم که هر کس 70 درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول 80 هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکر اصلاحی را اتخاذ کردیم. براین اساس رقم 70 درصد تعیین شده را به 50 درصد کاهش دادیم به این معنا که اگر یک یارنه‌بگیر 400 هزار تومانی، 200 هزار تومان از 11 قلم کالای تعیین شده خریداری کند، 120 هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد.

وی افزود: این اقدام از این جهت است که بتوانیم قدری شکاف‌ها را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه کالری مورد نیاز خانواده تامین شود تا فقر مواد مغذی جامعه و به خصوص دهک‌های پایین وجود نداشته باشد. بنابراین پیش‌بینی منابع انجام شده و تامین آن نیز به طور کامل انجام شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی (120 هزار تومان یارانه تشویقی) بیشتر شده است، گفت: امیدوار هستیم این طرح با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش یارانه نقدی گفت: آن چیزی که قانون‌گذار تکلیف کرده است، کالابرگ است. باید توجه داشته باشید که در خصوص پرداخت یارانه 300 یا 400 هزار تومانی در برخی موارد مورد مواخذه قرار گرفتیم چرا که قانون کالابرگ را تکلیف کرده است.

وزیر کار گفت: در حال حاضر و در قانون بودجه 1402 ما مکلف هستیم تا کالابرگ را ارائه کنیم. در صورتی که مردم از کالابرگ استقبال نکنند همچنان امکان استفاده از یارانه نقدی را خواهند داشت.

وی با تاکید براینکه هم‌اکنون دولت طرحی برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و ما کسی را الزام نمی‌کنیم که شما حتما باید بروید کالا خریداری کنید. اما اعلام کردیم اگر کسی 50 درصد یارانه خود را کالا خرید، معادل 120 هزار تومان، یارانه بیشتر دریافت خواهد کرد. فعلا این گامی است که تعریف شده و امیدوار هستیم اثر خوبی بر روی زندگی دهک‌های کم درامد جامعه داشته باشد.

اختلاف بسیار کم دهک 9 و 10/ ممکن است با 5 هزار تومان درآمد بیشتر در دهک 10 قرار بگیرید

مرتضوی در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون وسع و ابهامات و شکایاتی که بعضا در آن وجود دارد، گفت: واقعیت این است که موضوع دهک‌بندی‌ها چارچوب و قواعدی دارد. این قواعد براساس یکسری یافته‌ها به دست ما می‌رسد. به عنوان مثال تعریف شده است که اگر کسی خانه و خودرو داشته باشد و درآمد او نیز از یک مقدار مشخص بالاتر باشد، در دهک دهم قرار می‌گیرد.

اما فرق ابتدای دهک 10 با انتهای دهک 9 میلیمتری است و ممکن است با 4 تا 5 هزار تومان درآمد دهک فرد تغییر کند. در هر صورت باید متر و معیاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: در نهایت پس از بررسی نتیجه به آنها اعلام خواهد شد. اگر طی این مرحله همچنان اعتراض داشته باشند می‌توانند به ستاد وزارت کار و یا ادارات کل استانی مراجعه کنند و دوستان ما پاسخ خواهند داد.

وزیر کار اظهار کرد: ما دهک بندی و صدک‌بندی داریم. فردی ممکن است صدک 90 باشد و فرد دیگری صدک 89، فردی که صدک 89 است یارانه به او تعلق می‌گیرد اما فردی که صدک 90 یا 91 باشد، یارانه به او تعلق نمی‌گیرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.