کارشناس عراقی: ایران گام‌های مهمی را در قبال همسایگان خود برداشته است


تحلیلگر سیاسی عراقی با اشاره به گام‌های مهم ایران در منطقه طی دو سال گذشته بر لزوم حفظ و تقویت این دستاوردها از طریق توافقنامه‌های اقتصادی و امنیتی که ثبات را به منطقه بازمی‌گرداند، تاکید کرد.

8/26/2023 9:18:01 AM
کد خبر: 12082

تحلیلگر سیاسی عراقی با اشاره به گام‌های مهم ایران در منطقه طی دو سال گذشته بر لزوم حفظ و تقویت این دستاوردها از طریق توافقنامه‌های اقتصادی و امنیتی که ثبات را به منطقه بازمی‌گرداند، تاکید کرد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، «احمد الخضر» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در خصوص دستاوردهای ایران در حوزه سیاست خارجی در سطح منطقه و به ویژه در دوره ریاست‌جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» اظهار داشت: سیاست‌های ایران جهش‌های مهمی را در سال‌های اخیر محقق کرده است، به ویژه در دوران جناب آقای رئیسی که این امر به شکل گسترده‌تری در روی آوردن آن به کشورهای منطقه منعکس شده است.

وی ادامه داد: در وهله نخست، ایران امروز گام‌های مهمی را در قبال همسایگان عرب و منطقه‌ای خود برداشته است. اما این گام‌ها نیازمند تکمیل و تقویت آن با توافقنامه‌های اقتصادی و امنیتی است که ثبات را به منطقه باز می‌گرداند. البته راه رسیدن به این هدف با توجه به شرایط و چالش‌هایی که جهان و منطقه آن را پشت سر می‌گذارد آسان نیست؛ به ویژه اینکه کشکمش آمریکا و چین و ناتو با روسیه در منطقه بازتاب داشته است و کشورهایی هستند که نمی‌خواهند ثبات در این منطقه برقرار شود.

الخضر تصریح کرد: من معتقدم که همه اینها به خودی خود دستاوردهایی است که ایران توانسته آن را رقم بزند، اما مهم‌تر از آن حفظ این دستاوردهاست که تنها با تداوم همان سیاست‌هایی که این دستاوردها را محقق کرده می‌تواند ادامه یابد.

 

تحلیلگر سیاسی عراق همچنین درباره نقش ایران در برقراری آرامش در منطقه و تحقق آتش‌بس در یمن عنوان داشت: قطعا علاوه بر آغوش باز ایران به روی کشورهای منطقه، عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی در رأس پرونده‌هایی قرار می‌گیرد که دستاوردی برای سیاست‌های ایران محسوب می‌شود. این پرونده‌ها سال‌ها پیچیده و حل‌نشده باقی مانده بود و هیچ گامی رو به جلو برداشته نشده بود، اما امروز می‌بینیم که در سایه سیاست‌های فعلی ایران، فرصت بیشتری برای توسعه این روابط و بهره‌مندی از آن زمینه‌های مختلف وجود دارد.

نویسنده عراقی در همین رابطه افزود: طبیعی است که خارج‌شدن منطقه از دایره جنگ و درگیری‌ها به شکل گسترده‌ای در برقراری ثبات که به شکل کلی بر پیشرفت ملت‌های منطقه تاثیر می‌گذارد، سهیم است.

وی توضیح داد: ایران با طرف‌های بحران در یمن روابط موثری دارد. بنابراین به دنبال این بود تا نقش مثبتی را در توقف خونریزی در یمن و حتی با عربستان سعودی ایفا کند، پس از این روابط بهره جست و نقش مثبت و متمایزی را در ایجاد وضعیت مشخصی که برای طرف‌های متخاصم رضایت‌بخش باشد، ایفا کرد.

الخضر درباره تاثیر سیاست‌ خارجه ایران بر روابط ایران و عراق طی دو سال اخیر نیز گفت: من معتقدم که تحولات مثبتی در روابط بین عراق و ایران به ویژه در دوره ریاست‌جمهوری آقای رئیسی رخ داده، اما بر این نکته نیز تاکید می‌کنم که عراقی‌ها مشتاقانه منتظر بازتاب توسعه این روابط در ابعاد مختلف هستند؛ از جمله حمایت از صنعت عراق، حمایت از بخش بهداشت عراق، حمایت از بخش انرژی و بخش آموزش.

وی در پایان اظهار داشت: عراقی‌ها به خوبی توسعه روابط میان خود و جمهوری اسلامی را درک می‌کنند، اما منتظر مشاهده آثار بیشتر این روابط خوب و متمایز بر اوضاع نابسامان ناشی از جنگ، تروریسم و  فساد در این کشور هستند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.