اسلامی: ۴۰۰ هزار دوز رادیودارو در سال گذشته تولید شد


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سومین روز از هفته دولت با حضور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری به معرفی و تبیین آخرین دستاوردها و مهم‌ترین برنامه‌های صنعت هسته‌ای کشور پرداخت.

8/27/2023 9:24:04 AM
کد خبر: 12095

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، محمد اسلامی، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سومین روز از هفته دولت با حضور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری به معرفی و تبیین آخرین دستاوردها و مهم‌ترین برنامه‌های صنعت هسته‌ای کشور پرداخت.

اسلامی در ابتدا درباره دستاوردها و رادیوداروها گفت: برای ما حائز اهمیت است که نیاز جامعه در بخش پزشکی برطرف شود. سال گذشته داروها عرضه شد و با تقاضای قابل ملاحظه ای هم مواجه شد. 400 هزار دوز در سال گذشته تولید شد.

وی ادامه داد: در سازمان تاکید بر تحقیقات نتیجه گرا ما را به سمت پاسخگویی به جامعه می برد. رادیوداروها سفارشی است.رادیو داروها کاربرد موثری داشته است و این مسیر همچنان ادامه دارد. ما روی بحث افزایش اثربخشی رادیوداروها کار می‌کنیم.

اسلامی درباره رادیوداروی گالیوم گفت: در همین سال ما در این باره صادرات داشتیم. هم به لحاظ کیفیت و هم تقاضا زیاد است، این رادیوداروها توسط کشورها استفاده می شود.

وی درباره توسعه منابع انسانی گفت: یکی از مسائل ما توسعه نیروی انسانی است. کار کردن در محیط انرژی اتمی شرایط متفاوتی دارد و ایجاب می کند که متفاوت دیده شود. ما در فرایند اموزش و جذب گام های بزرگی مانند سند توسعه منابع انسانی برداشتیم. یک گام فوری ان این است که از ده دانشگاه بورسیه خواهیم گرفت و به طور مستمر ادامه خواهیم داد. همچنین در فراخوانی که داشتیم نخبگانی را بنیاد نخبگان به ما معرفی کرده و فرایند ارزیابی را انجام دادیم و اولین گروه از نخبگان را اموزش مقدماتیشان انجام شد. ما برنامه ریزی کردیم که نیروی‌هایی که بازنشسته می شوند با نیروی جدید جایگزین شوند. ظرفیت نیرویی سازمان در هفت سال اینده حداقل سه برابر خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: کار جدیدی را پایه گذاری کردیم و دبیرستان های انرژی اتمی را توانستیم که بچه ها وارد بهترین دانشگاه ها شوند و برنامه گذاشتیم که از امسال خودمان انان را جذب کنیم. به همین دلیل ما مدارسمان را توسعه دادیم و امسال ان شاالله از 20 عدد عبور خواهد کرد. این ویژگی ها و الزاماتی که تعریف می شود در جهت این است که نیروی انسانی مورد نیاز را بکار بگیریم.

وی در خصوص اسناد امضا شده و کاربرد فناوری هسته ای گفت: یکی از موضوعات مهمی که مقام معظمی هم روی ان تاکید داشتند اثار فناوری در زندگی مردم است. یکی از این کارها برای اثرگذاری بحث پرتودهی است. این پرتودهی باقی مانده افات و سموم را از بین می برد و باعث ماندگاری محصولات می شود. پرتودهی یک اصلی است که باید به فوریت اجرا می شد. در یک سال گذشته کار مهندسی و ساخت سامانه مولد پرتویی را ساختیم و اماده کردیم. الان با این تعاملی که با وزارت جهاد کشاورزی داریم، این سامانه ها را با یک شبکه دانش بنیان در کشور استقرار کردیم. تعدادی از پروژه ها شروع شده است. باید در طی یک سال اینده حداقل پنج مرکز را فعال کنیم.

اسلامی افزود: سه اتفاق مهم می افتد یک سموم دفع می شود، دوم ضایعات از بین می‌برد و سوم، بحث صادرات است. ما امیدواریم تا پنج سال اینده بتوانیم این بحث را گسترش دهیم. این کار مهم‌ترین کار برای تاثیرگذاری در زندگی مردم است. 

وی ادامه داد: نکته بعدی بحث صنعت است. سازمان انرژی اتمی بسیاری از صنایع را تولید کرده و خلق محصول جدید کرده است. امروز 150 صنعت و مجتمع صنعتی از تجهیزات سازمان استفاده می کنند.

معاون رئیس جمهور درباره ساخت شبیه سازها گفت: شبیه ساز مانند اتاق کنترل واقعی است. ما لوازم آموزش های مهارتی را برای انواع نیروها باید فراهم کنیم و یکی از زیرساخت ها همین شبیه سازها بودند. ما اکنون به دنبال جایگزینی شبیه سازهای قدیم با نسل جدید هستیم.

وی در خصوص توسعه نیروگاه ها گفت: ما برخی از مکان‌هایمان قطعی شده و برنامه ها اغاز شده است. ما سازوکار تامین مالی برای نیروگاه اتمی را فراهم کردیم تا بشود پیوسته تامین مالی انجام داد. نیروگاه دو و سه بوشهر امروز در حال آغاز است.

اسلامی در خصوص رویکرد سازمان انرژی اتمی برای دستاوردهای بیشتر گفت: به لطف الهی ما شاهدیم که روند رو به رشد برقرار است. انرژی اتمی یک جریان خلاق و نوآور هستند. در یکی از سفرهای آقای رئیس جمهور به یک شهرستان به یک شهرک صنعتی رفتیم و دیدم که یک خط تولید فقط کار می‌کند. از رئیس آن پرسیدم که چرا این کار نمی‌کند و گفت ما تحریم هستیم برای همین با تعداد کمی تولید می‌کنیم. من آمدم و این را یک مسئله برای خودمان کردیم و گفتم که نیروها روی آن کار کنند. این بچه های با انگیزه این را تولید آزمایشگاهی کردند و امروز می توان به یک کارخانه تبدیل شود. در هر رشته ای ما پیگیری می‌کنیم و این نیروهای نوآور لطف خدا و برای مردم است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.