بهره‌گیری امام خمینی(ره) از سیره فاطمی در ظلم‌ستیزی و ساده‌زیستی


امام خمینی(ره) از جملـه شخـصیت‌هـای علمـی و مبارزاتی برجـسته دوران معاصرند که نهضتی شکوهمند و انقلابی بزرگ بر پایه آموزه‌های فاطمی(ع) بنیان کرده‌اند.

2/27/2019 9:27:17 AM
کد خبر: 1210

به گزارش سارنا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا تاریخ بشریت افرادی را به خود دیده است که نه‌تنها در زمان خود بلکه در تمام زمان‌ها و مکان‌ها انقلابی را در رفتارها و اندیشه‌های مردم به‌سوی ارزش‌های انسانی و معارف وحیانی ایجاد کرده‌اند؛ این افراد با دارا بودن ویژگی‌های آسمانی توانستند در تمام ابعاد وجودی به‌گونه‌ای رشد یابند که الگوی عملی حق‌طلبان و پاک‌طینتان عالم از مبارزان و سیاسیون و اهل علم و دانش و عامه مردم قرار گیرند. حضرت زهرا(ع) از جمله برگزیدگان عالم بشریت است که حائز چنین ویژگی‌های برجسته است.

صبر، شجاعت، ظلم‌ستیزی، برجستگی‌های علمی و معرفتی و نیز تقید به ارزش‌های اخلاقی و عبادی گزاره‌هایی در شخصیت حضرت زهراست که نه‌تنها روایات از معصومین علیهم السلام بلکه مورخان برجسته به آن‌ها اشاره کرده‌اند، بنابراین همان گونه که عنوان شد، الگوی عملی اندیشمندان و مبارزان عالم اسلام و نیز حق‌جویان عالم قرار گرفت.

امام خمینی(ره) از جملـه نوابـغ و شخـصیت‌هـای علمـی و مبارزاتی برجـسته دوران معاصرند که نهضتی شکوهمند و انقلابی بزرگ بر پایه آموزه‌های دینـی و باورهـای الهـی بنیـان نهادند و همواره سیره قولی و فعلی اهل‌بیت(ع) به‌ویژه فاطمه زهـرا(ع) را الگـوی خود قرار داده و در گفتار و کردار خود تلاش کردند تـا چهـره تابنـاک و والای فاطمـه را بـه‌ویژه از بعد سیر و سلوک معنوی و سیاسی معرفی کنند. ایشان در بیاناتی در تجلیـل و بزرگداشـت مقـام فاطمـه، آن حضرت را هـم‌طـراز بـا پیـامبر(ص) دانـسته می‌فرماید: «زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد، زنی که فضائل او همطراز فضایل بی‌نهایت پیغمبر اکـرم و خانـدان عـصمت و طهـارت بـود، زنـی کـه هرکسی با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهـده سـتایش او برنیامـده کـه احـادیثی کـه از خاندان وی رسیده به‌اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزه نتوان گنجاند، و دیگران هرچـه گفته‌اند به‌مقدار فهم خود بوده، نه به‌اندازه مرتبت او».

بیشتر بخوانید

ساده‌زیستی فاطمه(ع)
امام خمینی(ره) در عصری که پادشاهان و حاکمان عالم از جایگاه خویش در راستای مطامع دنیوی نهایت بهره را بردند، به‌تبعیت از سیره اهل‌بیت و فاطمه زهرا(ع) بنا را بر ساده‌زیستی نهاد و هیچ گاه به خویش اجازه نداد از این روش زندگی دست بردارد. این مسئله در فرمایشات امام راحل درباره روحیه ساده‌زیـستی و کـوخ‌نـشینی فاطمـه(ع) پیداست. ایشان در سخنانی فرمودند: «ما یک کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا(ع) اسـت. از ایـن کوخ‌ها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟ برکات این کوخ چندنفری، آن‌قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد». امام خمینی(ره) علاوه بر آنکه خود شدیداً مقید به ساده‌زیستی بودند، این روحیه را بارها به سایر مسئولان نظام اسلامی هشدار دادند.

روحیه مبارزاتی حضرت زهرا(ع)
روحیه مبارزاتی و ظلم‌ستیزی امام خمینی(ره) از دیگر شاخصه‌های ایشان است که مورد توجه آزادگان و حق‌طلبان عالم قرار گرفت. امام با بهره‌گیری از اندیشه نو و الهی خود در صحنه سیاست بین‌المللی نه‌تنها توانست رژیم قدرتمند پهلوی را سرنگون کند بلکه  با ارائه تفکر و روشی جدید و کاملاً دینی که با تمام مبارزات دنیا متفاوت است  و نیز هدایت این جریان انقلابی، به جهانیان نشان داد که در پرتو اسلام و با بهره‌گیری از مذهب و محوریت توحید می‌توان دولتی بزرگ و اسلامی تشکیل داد که با ظلم و جور مبارزه کند. ایشان روحانی مجاهد و مرجع تقلید مبارزی بود که با الهام از سیره نبی گرامی اسلام(ص)، امیرالمؤمنین و سایر ائمه(ع) و در پرتو آموزه‌های فاطمی، مبارزه با ظلم و جور پهلوی را تکلیف شرعی و الهی دانسته و مردم را علیه حکومت ظالم زمانه برانگیخت و انقلابی دینی برپا کرد. امام خمینی(ره) در سخنانی با اشاره به همین موضوع  عنوان داشتند: «به هر حال، قلم و بیان من عاجز است که مقاومت عظیم و گسترده میلیون‌ها مسلمان شیفته خدمت و ایثار و شهادت را در این کشور صاحب الزمان ــ ارواحنا فداه ــ ترسیم نماید و از حماسه‌ها و رشادتها و خیرات و برکات فرزندان معنوی کوثر، حضرت فاطمه زهرا ــ سلام الله علیها ــ سخن بگوید؛ که همه اینها از هنر اسلام و اهل‌بیت و از برکات پیروی امام عاشورا سرچشمه گرفته است». (صحیفه نور، ج20، ص198)

منابع:
روش‌های مبارزاتی امام خمینی، مریم یزدانی
حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در اندیشه امام خمینی(س)، محمدتقی دیاری بیدگلی

منبع: تسنیم

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.