پرتاب «تک‌تیرانداز ماه» برای بار سوم به تعویق افتاد


پرتاب کاوشگر قمری ژاپن برای بار سوم به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی برای آغاز این ماموریت اعلام نشده است.

8/28/2023 3:06:10 PM
کد خبر: 12108

پرتاب کاوشگر قمری ژاپن برای بار سوم به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی برای آغاز این ماموریت اعلام نشده است.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و به نقل از گلف نیوز، «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) امروز برای سومین بار پرتاب فرودگر قمری «SLIM» را به دلیل آب‌وهوای بد به تعویق انداخت. کاوشگر SLIM، «تک‌تیرانداز ماه»(Moon Sniper) نامیده می‌شود زیرا آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن قصد دارد آن را در فاصله ۱۰۰ متری از یک هدف خاص روی ماه فرود بیاورد که بسیار کمتر از برد معمول چندین کیلومتر است.

انتظار می‌رفت که پرتاب در روز دوشنبه ۲۸ اوت ساعت ۹:۲۶ به وقت محلی ژاپن انجام شود اما آب‌وهوای نامناسب و به ویژه بادهای شدید، کمتر از ۳۰ دقیقه پیش از پرتاب، آن را به تعویق انداخت. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، تاریخ جدیدی را برای آغاز این ماموریت اعلام نکرده اما سکوی پرتاب در «مرکز فضایی تانگاشیما» تا ۱۵ سپتامبر رزرو شده است.

موشک «H۲-A» که قرار است از جزیره جنوبی تانگاشیما پرتاب شود، یک ماهواره تحقیقاتی را نیز حمل می‌کند که با کمک ناسا و آژانس فضایی اروپا ابداع شده است.

شرکت «MHI Launch Services» از توسعه‌دهندگان موشک، در پلتفرم ایکس(توییتر سابق) نوشت که این ماموریت لغو شد زیرا تایید شده است که وزش باد، انتظارات پرتاب را برآورده نمی‌کند.

ژاپن سال گذشته نیز تلاش کرد تا یک کاوشگر قمری به نام «اوموتناشی»(Omotenashi) را به همراه ماموریت «آرتمیس ۱»(Artemis ۱) ناسا روی ماه فرود بیاورد اما مأموریت اشتباه انجام شد و ارتباطات از بین رفت.

در ماه آوریل، استارت‌آپ ژاپنی «آی‌اسپیس»(ispace) در تلاشی بلندپروازانه برای تبدیل شدن به اولین شرکت خصوصی که روی ماه فرود می‌آید، شکست خورد و پس از آنچه شرکت «فرود سخت» نامید، ارتباط خود را از دست داد.

ژاپن مشکلاتی را نیز در مورد موشک‌های پرتاب‌گر داشته است. نسل بعدی موشک مدل H۳ در ماه مارس و موشک «اپسیلون»(Epsilon) سوخت جامد در اکتبر گذشته شکست خورد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.