برنامه پژوهشکده علوم زمین برای استحصال لیتیوم موجود در شورابه‌های قم


رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به وجود منابع لیتیوم در کلاس جهانی در شورابه‌های پلایای دریاچه‌های قم و خور و بیابانک، گفت: وزارت صمت می‌تواند از ظرفیت‌های علمی این پژوهشکده و دانشجویان دانشگاه‌ها در این راستا استفاده کند.

8/29/2023 8:48:07 AM
کد خبر: 12117

رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به وجود منابع لیتیوم در کلاس جهانی در شورابه‌های پلایای دریاچه‌های قم و خور و بیابانک، گفت: وزارت صمت می‌تواند از ظرفیت‌های علمی این پژوهشکده و دانشجویان دانشگاه‌ها در این راستا استفاده کند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، راضیه لک در آیین اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۳۳ ساله پژوهشکده علوم زمین در کنار سازمان زمین‌شناسی افزود: این پژوهشکده تنها پژوهشکده دارای مجوز  از سازمان گسترش آموزش عالی است و توانسته است با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت از منابع دولتی در جهت استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان و اساتید برای اجرای پروژه‌های شورای عتف برخوردار شود.

وی با تاکید بر اینکه این پژوهشکده پل ارتباطی میان وزارت صمت و وزارت علوم است، خاطر نشان کرد: تقاضا دارم که وزارت صمت تکلیف این پژوهشکده را روشن کند، چرا که در شورای گسترش به دنبال تعیین تکلیف برای آن هستند و نیاز است تا روشن شود این پژوهشکده وابسته به وزارت علوم است.

لک با اشاره به ایجاد کرسی یونسکو در حوزه علوم زمین و مخاطرات، ادامه داد: این کرسی ظرفیت مناسبی برای ارتباطات بین‌المللی است و برای حوزه لیتیوم بهترین موردی که می‌توان استفاده کرد، ظرفیت کرسی یونسکو  است.

رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی با اشاره به مطالعات این مرکز در حوزه لیتیوم خاطر نشان کرد: ما بر روی شورابه‌های دریاچه قم و خور و بیابانک و حاج علیقلی سمنان مطالعات گسترده ای انجام دادیم و این مطالعات نشان داد که این دریاچه ظرفیت بسیار خوب و در حد جهانی سولفات سدیم است و محققان این ادعا را دارند که بعد از استحصال سولفات سدیم می توان لیتیوم آن را در کلاس جهانی مطرح کرد.

لک یادآور شد: آنچه که ما در این مطالعات کسب کردیم این است که لیتیوم به تنهایی نباید هدف مطالعه در شورابه ها باشد چرا که بعد از فرآیندهای پرسسینگ انجام می شود لیتیوم در مقادیر بسیار بالا اقتصاد بالایی در آن وجود دارد و این برنامه ای است که ما در این مناطق با همکاری یکی از شرکت های کانادایی اجرایی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه تحقیقاتی می‌تواند در خور و بیابانک و دریاچه قم و دریاچه حاج علیقی سمنان اجرایی شود، اضافه کرد: مدیر عامل این شرکت کانادایی یک ایرانی است که از وی برای حضور در ایران دعوت کردیم و طی مذاکرات انجام شده برای خور و بیابانک در زمینه استحصال مواد معدنی طرح‌هایی را ارائه کرده است.

لک تاکید کرد: از ظرفیت‌های این پژوهشکده و دانشجویان دانشگاه‌ها می‌توان در جهت اجرای این طرح‌های تحقیقاتی دولتی بهره برد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.