انتقاد وزیر اسرائیل از امریکا : حق ندارید درباره حقوق بشر نصیحت کنید


وزیر اسرائیل: بعد از کارهایی که امریکایی ها در عراق و افغانستان انجام دادند آنها حق ندارند به اسرائیلی ها درباره حقوق بشر نصیحت کنند.

8/29/2023 9:13:41 AM
کد خبر: 12125

وزیر تندرو کابینه اسرائیل گفت امریکایی ها بعد از کارهایی که در افغانستان و عراق انجام دادند نباید با ما درباره حقوق بشر صحبت کنند.

به گزارش سارنا به نقل از عصرایران، "بتسلیل سموتریچ" وزیر امور مالی اسرائیل و از چهره های تندرو مذهبی یهودی با انتقاد شدید از امریکا از این کشور خواست بعد از کارهایی که در افغانستان و عراق انجام داده؛ اسرائیل را درباره حقوق بشر نصیحت نکند. 

او این مطلب را در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل مطرح کرد و گفت تساهل با امریکا گران تمام می شود. 
وی این موضوع را در واکنش به افزایش انتقادات دولت امریکا از کابینه اسرائیل مطرح کرد.

سموتریچ مدعی شد: هیچ کشوری اخلاق گراتر از اسرائیل نیست. هیچ ارتشی اخلاقگراتر از ارتش اسرائیل نیست.

 
 

وزیر دارایی اسرائیل "بتسلئیل سموتریچ"  از چهره های افراطی و تندرو کابینه اسرائیل

وزیر دارایی اسرائیل

این وزیر اسرائیلی با انتقاد از حملات به سخنان اخیر وزیر امنیت ملی اسرائیلی درباره شهرک نشینان اسرائیلی ادامه داد: هر کسی که به ما در جهان حمله می کند؛ منافق است.

ایتمار بن غفیر وزیر امنیت ملی اسرائیل به تازگی گفته بود شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری بیش از فلسطینی ها حق رفت و آمد دارند. این سخنان با انتقاد شدید مقامات امریکایی و اتحادیه اروپا روبه رو شد.

سموتریچ وزیر دارایی و از چهره های تندرو مذهبی اسرائیل ادامه داد: هیچ امتی مثل ملت یهودی وجود ندارد که پاکیزه ترین شیوه را برای جنگ با تروریسم داشته باشد. من درباره امریکایی ها و کارهایی که در عراق و افغانستان انجام دادند صحبت نمی کنم اما آنها نباید درباره حقوق بشر ما را نصیحت کنند. نباید ارتش اسرائیل یا رهبران سیاسی اسرائیل را نصیحت کنند. این نفاق بی حد و مرز است. 

دولت فعلی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، تندروترین و راستگراترین کابینه تاریخ اسرائیل به شمار می آید. شماری از چهره های افراطی، مذهبی و ملی گرای یهودی در این کابینه حضور دارند که از جمله می توان به سموتریچ (وزیر امور مالی ) و بن غفیر (وزیر امنیت ملی) اشاره کرد. در این کابینه، روابط میان اسرائیل - امریکا به بدترین وضعیت رسیده است و برای اولین بار شاهد انتقادات علنی و تند مقامات دو طرف علیه یکدیگر هستیم.

وزیر امنیت ملی اسرائیل (ایتمار بن غفیر) از چهره های افراطی و تندرو کابینه اسرائیل
وزیر امنیت ملی اسرائیل (ایتمار بن غفیر) از چهره های افراطی و تندرو کابینه اسرائیل


جو بایدن رئیس جمهور امریکا پیش از این از کابینه نتانیاهو انتقاد کرده و وزیران آن را تندرو نامیده بود. او گفته بود : نظرات برخی اعضای دولت نتانیاهو درباره شهرک سازی در کرانه باختری بخشی از مشکل است. دولت نتانیاهو شامل تندروترین افرادی است که در عمرم دیدم منظورم از زمان گولدا مئیر تاکنون است".
گولدا مئیر نخست وزیر چهارم تاریخ اسرائیل است که بین سال های 1969 تا 1974 در این سمت بود.

بایدن همچنین گفته بود: وزیر دارایی اسرائیل "بتسلئیل سموتریچ" و وزیر امنیت ملی اسرائیل "ایتمار بن غفیر" بخشی از مشکل کرانه باختری اشغالی هستند. کل اسرائیل هم اکنون در کرانه باختری نیست. همه مشکل، اسرائیل نیست اما بخشی از مشکل هستند به ویژه آنهایی که در دولت اسرائیل هستند و می گویند هر جایی بخواهیم می توانیم مستقر شویم. آنها حق ندارند اینجا (کرانه باختری) باشند". 

در نخستین واکنش به سخنان جو بایدن، وزیر امنیت ملی اسرائیل (ایتمار بن غفیر) گفته بود بایدن باید درک کند که اسرائیل بخشی از آمریکا نیست. بایدن باید بداند ما ستاره ای در پرچم امریکا نیستیم.  چرا من تندرو هستم؟ چون معتقدم شهروندان اسرائیل باید از خود دفاع کنند؟
پرچم امریکا دارای 50 ستاره به نشانه 50 ایالت است. منظور وزیر اسرائیلی این است که اسرائیل ایالت امریکا نیست.

همچنین در گذشته وقتی اعتراضات ضددولتی در اسرائیل به اوج رسید برخی رسانه های اسرائیلی مدعی شدند امریکا به صورت پنهانی از اعتراضات ضدنتانیاهو حمایت می کند. در آن زمان هم وزیر دادگستری اسرائیل گفته بود دولت امریکا از اعتراضات ضددولتی در اسرائیل حمایت می کند. این اعتراضات علیه طرح تغییرات قضایی در اسرائیل است.

همچنین در فیلم فاش شده که توسط سایت اسرائیلی "والا" منتشر شد وزیر دادگستری اسرائیل در صحبت با شماری از یهودیان می گوید یکی از دلایل ناکامی در تصویب طرح اصلاحات قضایی، حمایت دولت امریکا از اعتراضات بود.
 پیش از این هم یائیر لاپیید نخست وزیر سابق اسرائیل و رهبر فعلی مخالفان هشدار داد به دلیل اقدامات کابینه فعلی اسرائیل و طرح اصلاحات قضایی، اسرائیل امریکا را از دست خواهد داد. 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.