کودتا در گابن؛ ارتش نتایج انتخابات را باطل اعلام کرد


بیش از ۱۰ افسر ارشد ارتش گابن امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای که در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴» قرائت شد، اعلام کردند، پس از اعلام پیروزی «علی بونگو» برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، قدرت را به دست گرفته، نتایج انتخابات را لغو کرده و تمامی نهادهای این جمهوری را منحل کرده‌اند.

8/30/2023 12:28:25 PM
کد خبر: 12137

بیش از ۱۰ افسر ارشد ارتش گابن امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای که در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴» قرائت شد، اعلام کردند، پس از اعلام پیروزی «علی بونگو» برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، قدرت را به دست گرفته، نتایج انتخابات را لغو کرده و تمامی نهادهای این جمهوری را منحل کرده‌اند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و الجزیره به نقل از رویترز و خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نظامیان گابن می‌گویند، انتخابات سراسری اخیر را لغو و  موسسات را منحل کرده‌اند. دولت گابن متحد فرانسه بوده و رابطه بسیار نزدیکی با این کشور دارد.

نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید، پس از اینکه ارتش در گابن قدرت را به دست گرفته کشورش از نزدیک وضعیت این کشور را دنبال می‌کند.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه در کنفرانس سفیران فرانسوی گفت: اوضاع گابن را تحت نظر داریم.

ارتش می‌گوید، انتخابات سراسری اخیر اعتباری ندارد و نتایج آن باطل است. این پرسنل نظامی در تلویزیون گابن ظاهر شده و از ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری که منجر به پیروزی «علی بونگو اوندیبا» رئیس جمهور کنونی شد، خبر دادند و گفتند، ارتش گابن به رژیم فعلی در این کشور پایان می‌دهد.

همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، افسران ارتش مرزهای کشور را تا اطلاع ثانوی بسته‌اند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، افسران نظامی که قدرت را به دست گرفته‌اند، می‌گویند، نماینده همه نیروهای امنیتی هستند.

به موجب این گزارش، گروهی که اعلام کرده قدرت را به دست گرفته بیش از ۱۰ افسر است. آن‌ها از چیزی با عنوان «کمیته مرحله گذار و بازگرداندن موسسات به کشور» صحبت می‌کنند.

به گفته این افسران، آن‌ها تصمیم گرفتند از «ترس وقوع آشوب در کشور در نتیجه سیاست دولتی غیرمسؤول به دفاع از گابن بپاخیزند».

همچنین صدای تیراندازی در لیبرویل پایتخت این کشور شنیده شده است.

همچنین رویترز گزارش داد، بعد از اعلام تصرف قدرت توسط افسران ارتش، اینترنت در گابن پس از قطعی سه روزه مجددا وصل شده است.

این خبرگزاری در خبری دیگر اشاره کرد، شرکت معدن فرانسه با نام ارامت (Eramet) پس از به دست گرفتن قدرت توسط ارتش فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد.

در عین حال جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در واکنش به وقایع گابن تاکید کرد: آنچه در غرب آفریقا در جریان است، مساله‌ای مهم برای اروپاست و ما وضعیت گابن را بررسی می‌کنیم.

پیش از این کمیسیون انتخابات اعلام کرد که علی بونگو رئیس جمهور این کشور با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. این نتیجه در یک انتخابات سراسری که شاهد تاخیر بود به دست آمد و مخالفان نتایج آن را به چالش کشیدند.

میشل استفان بوندا، رئیس کمیسیون انتخابات گفت که نامزد آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. تیم بونگو اتهامات اوندو اوسا در مورد بی‌نظمی‌های انتخاباتی را رد کرد.

تنش‌ها در گابن در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری که شنبه گذشته برگزار شد، تشدید شد.

از طریق این انتخابات، بونگو به دنبال تمدید حکومت ۵۶ ساله خانواده‌اش بود، در حالی که اپوزیسیون تلاش می‌کرد تا تغییری در این کشور غنی از نفت و کاکائو و در عین حال فقیر ایجاد کند.

ناظران بین‌المللی در روند انتخابات غایب بودند، اینترنت پس از رای گیری قطع شد و منع رفت و آمد شبانه در سراسر کشور اعمال شد.

این در حالی است که ارتش نیجر در ۲۷ ژوئیه در گامی مشابه در تلویزیون دولتی برکناری محمد بازوم،‌ رئیس جمهور این کشور و بازداشت او در محل اقامتش، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع رفت و آمد در کشور را اعلام کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.