بورل: کریدور لاچین باید بازگشایی شود


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و تاکید بر اهمیت بازگشایی کریدور لاچین خبر داد.

9/10/2023 4:49:32 PM
کد خبر: 12157

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و تاکید بر اهمیت بازگشایی کریدور لاچین خبر داد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، جوزپ بورل در پیامی در صفحه کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان خبر داده و نوشت: در تماسی تلفنی با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نگرانی‌هایم را درباره وضعیت انسانی ارمنی‌های قره‌باغ دوباره مطرح کردم.

بورل در ادامه، درباره بازگشایی کریدور لاچین نوشت: کریدور لاچین باید الان بازگشایی شود. جاده‌های دیگر نیز مانند آغدام می‌تواند به عنوان بخشی از راهکارحل‌وفصل این مسئله و نه به عنوان جایگزینی برای آن، بازگشایی شود.

‌‎‌‎‌تاکید بورل بر بازگشایی این کریدور در پی این مطرح می‌شود که اخیرا در گزارش‌های رسانه‌ای مطرح شد، دولت جمهوری آذربایجان و نیروهای ارامنه در قره‌باغ درباره بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل از جمله یک مسیر کلیدی موسوم به کریدور لاچین توافق کردند.

 روزنامه گاردین روز گذشته در این باره نوشت، این اقدام که در ابتدا توسط آژانس خبری دولتی "آرمن‌پرس" ارمنستان منتشر و توسط دولت باکو تایید شده، به نظر می‌رسد حداقل تا حدی پاسخگوی چندین دهه‌ درخواست ارمنستان برای احیای خطوط حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و قره‌باغ باشد.

قره‌باغ در سطح جهانی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است، اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی بود، توسط جمعیتی حدودا ۱۲۰ هزار نفری ارامنه کنترل می‌شود.

جمهوری آذربایجان در نبردی در سال ۲۰۲۰ بخش‌های بزرگی از قره‌باغ را تحت کنترل خودر درآورد و در ۹ ماهه گذشته نیز با اعمال محدودیت‌هایی در دسترسی ارمنستان از طریق کریدور لاچین به این کشور فشار وارد کرده است.

آرمن‌پرس همچنین از قول مقام‌های قره‌باغ گزارش کرد: آن‌ها تصمیم دارند تا اجازه دسترسی کالاهای روسی را به این منطقه از طریق شهر "آسکران" نزدیک به جمهوری آذربایجان صادر کنند.

این آژانس خبری در این گزارش با اشاره به منطقه‌ای که از طریق آن جاده قره‌باغ به ارمنستان را وصل می‌کند، گزارش کرد: همزمان توافقی برای بازگرداندن محموله‌های بشردوستانه توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امتداد کریدور لاچین حاصل شده است. این اقدام به دلیل مشکلات بشری جدی در منطقه محاصره شده منحرف شده بود.

حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاست‌گذاری خارجی ریاست جمهوری آذربایجان نیز، روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که این توافق برای بازگشایی مسیرها بین این کشور و ارمنستان صورت گرفته است.

با این حال حاجی‌اف، در توضیح توافق باکو- ایروان برای بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل بین آذربایجان و ارمنستان از جمله کریدور لاچین، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در پاسخ به سوالات از جمله رویترز، پولیتیکو و بی بی سی، محموله خوراکی روسیه توسط صلیب سرخ این کشور و هماهنگ با صلیب سرخ آذربایجان از مسیر آغدام- آسکران به سمت خانکندی (مرکز قره‌باغ) حرکت کرده است. این اقدام براساس یک معاهده جداگانه صورت می‌گیرد و ارتباطی با معاهده بازگشایی آغدام - خانکندی و مسیر لاچین - خانکندی برای صلیب سرخ ندارد. در اول سپتامبر آذربایجان به نشانه حسن نیت موافقت خود را با ارسال این محموله اعلام کرد تا تضمینی باشد برای بازگشایی همزمان مسیرهای آغدام-خانکندی و لاچین - خانکندی اما دولت غیرقانونی نپذیرفت. به هر حال ایست بازرسی لاچین و کنترل مرزی آذربایجان باید باقی بماند.»

دولت باکو پیشتر دولت ایروان را به استفاده از این کریدور برای قاچاق سلاح متهم کرده و برای همین پیشنهاد بازگشایی این مسیرها را رد می‌کرد.

این توافق در روزی به انجام رسیده که پارلمان قره‌باغ یک رئیس جدید را برای این منطقه انتخاب کرد؛ اقدامی که باکو آن را غیرقانونی دانست.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.