عربستان مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد


عربستان سعودی به دولت بایدن خبر داد، در زمان حاضر تمامی مذاکرات مربوط به سازش با اسرائیل را به حال تعلیق در خواهد آورد.

9/18/2023 10:08:11 AM
کد خبر: 12225

به گزارش سارنا به نقل ازتسنیم، عربستان سعودی به دولت بایدن خبر داد، در زمان حاضر تمامی مذاکرات مربوط به سازش با اسرائیل را به حال تعلیق در خواهد آورد.
پایگاه اطلاع‌رسانی ایلاف به نقل از یکی از مسئولین دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی این خبر را اعلام کرد.

براساس گزارش این رسانه عربستانی، ریاض از طریق ایالات متحده بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد که با توجه به رویکرد افراطی‌گرایانه کابینه فعلی اسرائیل به رهبری و نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، امکان هیچ نوع نزدیکی با فلسطینیان میسر نمی‌شود.

یک مسئول در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد، عربستان رسماً این مسئله را به اطلاع دولت آمریکا رسانده و تأکید کرده است که تمامی مذاکرات مربوط به سازش با اسرائیل را به حال تعلیق در می‌آورد.

به‌گفته این مسئول، مخالفت ارکان کابینه نتانیاهو با اعطای هر نوع امتیازی به فلسطینیان و همراهی نتانیاهو با خواست افرادی همچون بن گویر و سموتریچ، به‌معنای از بین رفتن هر نوع نزدیکی با فلسطینیان که به خودی خود موجب آن می‌شود که زمینه نزدیک شدن با  سعودی‌ها هم فراهم نشود.

منابع آگاه آمریکایی هم اعلام کردند که عربستانی‌ها به‌شکل هوشمندانه‌ای فلسطینیان را وارد فرایند مذاکرات کردند تا بدین شکل آنها نیز در نوع توافقی که با اسرائیلی‌ها در حال انجام است، شریک و دخیل باشند و در مورد وعده‌های داده‌شده و نیز ترسیم مرزهای دولت مستقل فلسطینی مستقیماً نظر خود را اعلام کنند و مستقیماً و بدون دخالت طرف‌های خارجی و ثالث، به‌خلاف آنچه در توافقنامه‌های ابراهیم به وقوع پیوسته بود، در این رابطه مستقیماً نظر بدهند.

این مسئول صهیونیست خبر داد، ایالات متحده موارد اعلام‌شده توسط عربستانی‌ها را به اطلاع اسرائیل رسانده اعلام کردند که تمامی مذاکرات با آمریکایی‌ها در رابطه با سازش با اسرائیل به حال تعلیق در آمده است، امری که اسرائیلی‌ها را در شوک فرو برده است، چون بسیاری از کارشناسان، وزیران کابینه و حتی نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) پیش از این بر این باور بودند که عربستان به‌طور حتم با آنها سازش خواهد کرد و این کار بدون ارتباط با مسئله فلسطین رخ خواهد داد.

لازم به ذکر است برخی از رسانه‌ها نیز این مسئله را با افشاگری‌های یکی از وزیران نزدیک به نتانیاهو در رابطه با نشست‌های محرمانه رهبران ریاض با نخست وزیر اسرائیل مرتبط می‌دانند.

رون درمر، وزیر امور راهبردی کابینه نتانیاهو و از شخصیت‌های بسیار نزدیک به وی که سابقه سفارت اسرائیل در واشنگتن را هم داشت، اخیراً اطلاعاتی را در اختیار روزنامه وال استریت ژورنال قرار داده است که از انجام این دیدارها حکایت داشت، امری که سعودی‌ها را ناراحت کرد.

به‌اعتقاد کارشناسان، افشای چنین اطلاعاتی فقط در زمانی است که تمام امیدها به پیشبرد این روند از بین می‌رفت و ازاین‌رو فارغ از صحت و سقم اطلاعات منتشرشده این امر بیانگر یأس و سرخوردگی نتانیاهو از روند فشار بر عربستان برای سازش است در حالی که او خود را در مرحله سرنوشت‌سازی از حیات سیاسی خود می‌بیند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.