آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس‌جمهور در بهارستان/ "پویش مهر" رئیسی از دانش‌آموزان چه بود؟


زنگ آغاز سال تحصیلی جدید مدارس صبح امروز با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور در یکی از مدارس تازه ساخته شده شهرستان بهارستان نواخته شد.

9/23/2023 9:59:37 AM
کد خبر: 12268

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، آیت‌الله ابراهیم رئیسی صبح امروز با حضور در مدرسۀ شهید امیرکمندی شهرستان بهارستان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی 1402- 1403 در جمع دانش آموزان اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور شجاعت و ایستادگی مردم و رزمندگان دلاور است و باید در این ایام یاد شهدا، رشادت و ایستادگی آن‌ها را گرامی بداریم و برای جانبازان و ایثارگران از خداوند متعال طلب عافیت کنیم.

معلمان قدر خود را در جایگاه تعلیم و تربیت بدانند

وی با تأکید بر اینکه اهمیت به جایگاه معلم و تربیت بسیار مهم است افزود: شغل انبیاء و اولیاء است، معلمی. معلمان قدر خود را در جایگاه تعلیم و تربیت بدانند. منزلت و شأن آنان والاست. خودشان باید اینشان را حفظ کنند و دیگران هم به اینشان و منزلت باید توجه داشته باشند. بچه‌ها هم به معلمان‌شان توجه دارند. علم‌افزایی و معرفت‌افزایی معلمان بسیار اهمیت دارد. معلمان باید جایگاه خود در این امور با به نحوی ارتقاء دهند که همواره برای دانش‌آموزان الگو باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ارتباط بین خانه و مدرسه گفت: خانواده‌ها وقتی فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند یعنی به مدرسه اعتماد دارند اما نباید هیچ وقت رابطه خود را با مدرسه، معلم و مدیران قطع کنند و دانش آموز باید همواره احساس کند که میان خانه و مدرسه که دو مجموعه اثرگذار هستند قرار دارد.

مدرسه مرکز علم، امید، نشاط و ایمان است

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: خانه، پدر و مادر نقش بسیار زیادی در هویت‌سازی و شخصیت‌سازی برای فرزندان دارند و همچنین مدرسه نیز نقش قابل توجهی دارد و به طور کل ارتباط خانه و خانواده با مدرسه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مدرسه مرکز علم، امید، نشاط و ایمان است و نیز مرکز تحول است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای سند تحول ابراز داشت: اگر رهبری معظم انقلاب بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش تأکید می‌کنند، محور اجرای این سند مدرسه است و باید این تحول را با حضور مربیان و معلمان و همت و پیگیری مجدانه ایجاد کند.

طرح "پویش مهر" به جای "پرسش مهر"

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت مدرسه بیان کرد: دانش‌آموز، معلم و مدیر اهمیت دارند و ستاد آموزش و پرورش باید همواره مسیر مدارس و روند کار آن‌ها را پیگیری کند.

وی با اشاره به طرح "پویش مهر" به جای "پرسش مهر" گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی در شهر، روستا، استان و درجای جای کشور داشته است و شما دانش آموزان که در روزهای نخست پیروزی انقلاب نبودید خوب است که با خبر باشید وضع گذشته ما چه بوده و الان در کجا قرار داریم و در آینده باید چه مسیری را طی بکنیم.

در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت و نیز برگزار شود

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اطلاع شما از وضع موجود و آنچه سپری شده بسیار مهم است لذا تأکید می‌کنم به دانش آموزان گرامی که همه شما با سلایق بسیار خوب خود، پیشرفت‌های شگفت‌انگیز کشور به‌رغم تهدیدها و تحریم‌های دشمنان و پیشرفت شهر، روستا و ... را به تصویر بکشید.

وی ادامه داد: چندی قبل مطرح شد که در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت و نیز برگزار شود و دانش آموزان و دانشجویان توسط مدرسه و دانشگاه عازم راهیان پیشرفت شده و پیشرفت‌های کشور را مشاهده و روایت کنند.

دانش آموزان ‌از خانواده ‌وضع پیشین شهر و روستا را سؤال کنند

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: از دانش‌آموزان درخواست دارم پیشرفت‌ها را مشاهده کرده و هرکدام با قلم و تصویرسازی خود با تهیه گزارش به مدیر مدرسه و معلم تحویل داده و پیشرفت کشور را در مدرسه برای همه دانش آموزان و والدین آن‌ها به نمایش بگذارند و این اقدام مهم در منطقه، شهر، استان و کشور بسط پیدا کند و آموزش و پرورش جشنواره‌ای از این گزارش‌ها و پویش مهر که توسط دانش آموزان تهیه می‌شود برگزار کند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان می‌توانند از خانواده خود وضع پیشین شهر و روستا را سؤال کنند افزود: این جشنواره و تولیدات آن بسیار دیدنی خواهد بود زیرا که با نگاه نوجوانان و جوانان تهیه شده است.

وضع امروز کشور و سایر مناطق را با 30-40 سال قبل مقایسه کنید

رئیس‌جمهور با اشاره به ساخت مدرسه در بهارستان گفت: این مدرسه ظرف مدت کوتاهی برای تحصیل شما دانش آموزان ساخته شده لذا باید وضع امروز منطقه بهارستان را با 40 سال پیش مقایسه کنید و ببینید چه وضعیتی داشته و همچنین وضع امروز کشور و سایر مناطق را با 30-40 سال قبل مقایسه کنید.

وی تأکید کرد: این پیشرفت‌ها تنها در حوزه ساختمانی نبوده و در مسائل مختلفی مانند کارخانه و صنعت نیز اتفاق افتاده که دانش آموزان می‌توانند در قالب پویش مهر با کمک معلمان، والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها انجام دهید.

مشارکت همه دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان با دولت

آیت‌الله رئیسی اطهار داشت: شرکت دانش‌آموزان در پویش مهر بسیار اهمیت دارد زیرا که در این طرح دانش‌آموزان فقط سؤال را پاسخ نخواهد داد و در ساختن کشور و ارائه پیشنهاد و نظرات برای روستا، کشور، صنعت و معادن مشارکت دارد و این به معنای مشارکت همه دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان با دولت برای ساختن بهتر کشور است.

وی گفت: نقش مشارکتی شما بسیار اهمیت دارد و شما دانش‌آموزان احساس می‌کنید که در نگاه به وضع کشور، شهر و روستای خود و وضعیت شهر توجه دارید و در نهایت موجب تقویت احساس مسئولیت دانش‌آموزان و همراهی و مشارکت آن‌ها در ساخت کشور خواهد شد.

رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: از والدین درخواست دارم نسبت به فرزندان توجه داشته باشند و این فضای ارتباطی که امروز ایجاد شده را مدیریت کنند و از رها کردن دانش آموز در این فضای ارتباطی بدون توجه و تربیت مناسب خودداری کنند زیرا که ممکن است در این فضا رهزنانی فکر، اخلاق و رفتار آن را بربایند و طبق میل خود تغییر دهند.

توصیه جدی رئیس جمهور به خانواده‌ها

وی گفت: توصیه جدی من این است که پدران و مادران در نوع تربیت امروز دانش آموزان مشارکت کنند زیرا که بسیار مهم است که این دانش آموزان فرزندان این انقلاب، مرز و بوم و سرزمین بمانند و هویت آن‌ها هویت زندگی اسلامی ایرانی باشد و شخصیت آن‌ها را شکل دهد.

رئیس‌جمهور خطاب به مدیران آموزش و پرورش و مدارس ابراز داشت: سال گذشته در رابطه با تلاش برای افزایش بهره‌وری صحبت کردیم و امسال می‌خواهیم بر افزایش بهره‌وری تأکید مضاعف داشته باشیم زیرا که بسیار مهم است و تأکید من به آموزش و پرورش و مدیران معلم این است که در این راه تلاش کنند.

تلاش کنید سطح علم و دانش آموزان افزایش یابد

وی ادامه داد: در بررسی بهره‌وری باید مشخص شود که چه میران امکانات و نیرو در اختیار هر مدیری قرار دارد و تلاش کند بهترین استفاده و بهره‌وری را از این نیرو و امکانات داشته باشد.

آیت‌الله رئیسی در پایان خطاب به معلمان خاطرنشان کرد: تلاش کنید سطح علم و دانش آموزان افزایش یابد و در این راه باید نمرات سال‌های گذشته ارتقا پیدا کند لذا از معلمان می‌خواهم تلاش کنند تا سطح علم و دانش آموزان در کنار تربیت و پرورش آن‌ها ارتقا یابد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.