وزیر ارشاد: جشنواره «خورشید» کلیشه‌های جعلی از مسئله زنان و آزادی را در هم شکست


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره بین‌المللی خورشید که باید آن را نمونه‌ای از خیزش حکمت دانست، کلیشه‌های جعلی از مسئله زنان و آزادی را در هم شکست.

10/1/2023 8:39:55 AM
کد خبر: 12345

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی امشب در اختتامیه جشنواره بین‌المللی خورشید در مشهد، اظهار داشت: امروز در جهان قدرتی شکل گرفته که چشم‌اندازهای سکولار در فرهنگ و رسانه را تضعیف کرده و چشم‌اندازهای حکمی و معنوی را ممکن ساخته است، دهه آینده شاهد برهم خوردن نظم سرمایه‌داری هستیم که امروز همه چیز و از جمله زنان را مانند کالا معرفی و مصرف می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که  جشنواره بین‌المللی خورشید که باید آن را نمونه‌ای از خیزش حکمت دانست، کلیشه‌های جعلی از مسئله زنان و آزادی را در هم شکست، افزود: این خیزش برای شکستن کلیشه‌ها است و قدرت زنان آزاده جهان، هژمونی جدیدی را به میدان فرهنگ خواهد آورد، عصر پایان سلطه رسانه‌های جهانی آغاز شده و در این عصر زنان و روشنگری آنان دیگر یک شعار نیست، بلکه یک ضرورت انکارناپذیر است که باید برای ائتلاف‌های فکری تازه شکل داد.

اسماعیلی تصریح کرد: کارکرد جشنواره بین‌المللی خورشید ساختن یک اتحاد تازه است تا یک نظام آگاهی‌بخش، واقع گرا و آرمان‌ساز را به تدریج سامان دهد و زنان را در نقش تاریخی خود بازنمایی کند، زنان و بانوانی که در تاریخ معاصر جهان از یک سو، بزرگترین قربانیان فرهنگی و تمامیت‌خواهی مادی هستند و از سوی دیگر، بزرگترین نیرو علیه همین سکولاریسم افسار گسیخته محسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید آگاه باشیم در عصری زندگی می‌کنیم که همه نظم‌ها در حال تغییر و اتحادها و ائتلاف‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری است و بسیاری از داده‌ها و مطالعه‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ، سیاست و رسانه در جهان از روند سکولارسازی و فرهنگ ستیزی عقب‌نشینی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: امروزه در کنار شکل‌گیری جغرافیای سیاسی جدید، یک جغرافیای فرهنگی نوین در حال شکل‌گیری است و هر کدام از ما روند این تغییرات را نشناسیم، نمی‌توانیم نقش سازنده خود را در جهان فردا به درستی ایفا کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: فصل اتحاد جهانی بین نخبگان فرا رسیده و در نظم جدید، شکاف نخبگانی به سود هیچ فردی نیست و باید در گام نخست، ارتباط بین فرهنگی بین کشورهای اسلامی را بازسازی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بین این تحولات باید بدانیم اگر نظم موجود سیاسی، فرهنگی و سیاسی تغییر نکند، روند موجود، جهان را در آستانه نیستی قرار خواهد داد و دیگر نمی‌توان نشانی از تمدن، دین و عقلانیت در آن پیدا کرد و فرهنگ‌های معنوی که گنجینه انسانیت به شمار می‌روند و امروزه تحت مخاطرات جدی قرار دارند در روند این تغییرات نابود می‌شوند.

وی با اشاره به یابود شهیده شیرین ابوعاقله در این جشنوراه ادامه داد: این بزرگداشت تنها یک حرکت نمادین نیست، بلکه پاسداشت فرهنگی و معنوی است که به ما قدرت بر هم زدن معادلات سنتی را یادآور می‌شود. همان گونه که جایزه ملی مریم کاظم‌زاده، عکاس و روزنامه نگار برجسته دفاع مقدس را که تصویرگر یک ایرانی جهانی بود، پایه‌گذاری کردیم، امسال نیز با گرامیداشت شهیده «شیرین ابوعاقله» اعلام می‌کنیم که برای جمهوری اسلامی ایران، رشادت و ایستادگی مرز نمی‌شناسد.

اسماعیلی افزود: شیرین ابوعاقله در یک خانواده عرب و مسیحی به دنیا آمد، اما در بین همه قربانیان ستم و هوادارن عدالت محبوب و این همان رازی است که فرهنگ‌های معنوی را به هم پیوند می‌دهد و انرژی نهفته در تغییرات فرهنگی جهان آینده است که غربی‌ها و غرب‌زده‌ها از آن عاجز هستند.

جشنواره رسانه خورشید به صورت دو سالانه در مشهد برگزار خواهد شد

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز اظهار داشت: رسانه و زن دو مقوله مهم است که این جشنواره به همین مناسبت به عنوان جشنواره خورشید با محوریت زن و رسانه برگزار شده و به صورت دو سالانه در مشهد برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: امیدوارم همه شما زنان فعال رسانه‌ای به ویژه افرادی که از دیگر کشور‌ها در این جشنواره حضور دارند، به صورت واقعی و روایتگر واقعیت‌های جامعه ایران اسلامی، جامعه مشهد و به خصوص چهره واقعی زن مسلمانی باشند که در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و سیاسی جامعه فعالانه حضور دارند.

شهردار مشهد عنوان کرد: امیدوارم این جشنواره نتیجه مثبتی برای جامعه ایران اسلامی، زن مسلمان و شما رسانه‌ای‌های آزاده داشته باشد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.