یورش صدها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی و درگیری با مسلمانان


از صبح امروز تا کنون، صدها شهرک‌نشین صهیونیست تحت پوشش نظامیان اشغالگر، به بهانه یکی از اعیاد یهودی به صحن‌های مسجدالاقصی یورش آوردند و با نمازگزاران فلسطینی درگیر شدند.

10/2/2023 2:44:47 PM
کد خبر: 12365

به گزارش سارنا به نقل از فارس، همزمان با سومین روز عید یهودی موسوم به  «سوکوت» (به عربی، عید العرش)، صدها شهرک‌نشین صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی و با حمایت نظامیان رژیم اشغالگر وارد صحن‌های مسجد الاقصی شدند و ضمن انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه مسلمانان، اقدام به برپایی آیین‌های تلمودی کردند و در نزدیکی باب‌السلسله با نمازگزاران فلسطینی درگیر شدند.

یورش صدها شهرک‌نشین صهیونیست به صحن‌های مسجد الاقصی

عید سوکوت آخرین عید از اعیاد سه گانه یهودیان است که از ۲۹ سپتامبر گذشته آغاز شده و تا ۶ اکتبر ادامه می یابد. این عید هفت روزه به عید سایبان‌ها نیز معروف است و یادآور زمانی است که قوم بنی اسرائیل در بیابان سرگردان بودند.

اداره اوقاف اسلامی قدس، گزارش داد که تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح امروز به وقت فلسطین، حدود ۸۴۲ شهرک‌نشین صهیونیست به صورت غیرقانونی وارد صحن‌های مسجدالاقصی شدند.

به گفته منابع آگاه محلی «یهودا گلیک» عضو سابق کنست در رأس شهرک‌نشینان مهاجم به مسجدالاقصی قرار داشت و انتظار می‌رود که تا پایان هفته جاری، یورش اشغالگران به مسجدالاقصی به بهانه اعیاد یهودی ادامه یابد.

یکی از مسئولان اداره اوقاف اسلامی قدس گفت که صبح امروز صدها شهرک نشین در قالب دسته های بزرگ و تحت حمایت پلیس اسرائیل از سمت باب المغاربه در ضلع غربی مسجدالاقصی به این مکان مقدس یورش آوردند.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت که پلیس اسرائیل با جلوگیری از ورود جوانان به مسجدالاقصی در زمان یورش، محدودیت ها سنی را برای ورود نمازگزاران به این مسجد اعمال کردند. از سوی دیگر در بخش قدیمی شهر قدس نیز، شهرک‌نشینان صهیونیست دست به اقدامات تحریک‌آمیز زدند.

 

حمله نظامیان اشغالگر به مصلی القبلی

همزمان با ورود صدها شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی، نظامیان صهیونیست، به مصلی القبلی یورش بردند و در صحن‌های آن، حضور خود را به نمایش گذاشتند و تحت تدابیر شدید امنیتی، نمازگزاران حاضر در این مصلی را تحت فشار و محدودیت قرار دادند.

 

 

هشدار پارلمان عربی درباره تداوم تعرض‌ها به مسجدالاقصی

پارلمان عربی طی بیانیه‌ای تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست تحت هدایت شخصیت‌های سیاسی و تندرو اسرائیلی به مسجد الاقصی و انجام اقدامات تحریک آمیز در صحن‌های این مسجد از جمله آوردن نذورات و برگزاری مناسک تلمودی به بهانه اعیاد یهودی را شدیدا محکوم کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین منتشر شد، آمده است که ادامه تعرض صهیونیست ها به مسجد الاقصی و تلاش های رژیم صهیونیستی در راستای تقسیم زمانی و مکانی این مسجد، اقدامی تحریک‌آمیز است که احساسات و عواطف بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان را جریحه دار می‌کند و اوضاع در قدس و دیگر اراضی اشغالی فلسطین را به سمت تنش و درگیری های بیشتر سوق می دهد و منطقه را هم به سمت جنگی دینی پیش می برد.

پارلمان عربی همچنین حملات نظامیان اشغالگر اسرائیلی به شهرهای کرانه باختری از جمله نابلس به بهانه تامین امنیت شهرک نشینان در جریان تعرض به اماکن تاریخی در اعیاد یهودی را به شدت محکوم کرد.

پارلمان عربی ضمن تاکید بر پایبندی به وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی قدس از جمله مسجد الاقصی، جامعه بین الملل را به عمل به مسئولیت های خود و ممانعت از وقوع جنگی دیگر و اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت توقف اقدامات تحریک آمیز خود فراخواند.

ضرب و شتم نمازگزاران فلسطینی در نزدیکی درهای ورودی مسجدالاقصی

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که امروز، همزمان با تعرض شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی، نظامیان صهیونیست نیز شماری از نمازگزاران فلسطینی را مقابل درهای مسجد الاقصی مورد حمله و ضرب و شتم قرار دادند.

نظامیان صهیونیست امروز با بیرون کردن شمار زیادی از نمازگزاران فلسطینی‌های از صحن‌های مسجدالاقصی، دست‌کم سه نفر از آن‌ها را در نزدیکی باب السلسله بازداشت کردند.

منابع محلی گزارش دادند که نظامیان اشغالگر دو نفر از مرابطات الاقصی به نام‌های «هنادی الحلوانی» و «عایده الصیداوی» و یک مرابط به نام «نظام ابورموز» را بازداشت کردند.

مرابطون و مرابطات الاقصی به معنای زنان و مردان مراقب و مدافع مسجد الاقصی،  یک  جنبش سیاسی اسلامی است.که شامل زنان و مردانی است که خود را وقف مسجد الاقصی می‌کنند در مسجد الاقصی به فعالیت‌های مختلف از جمله برگزاری کلاسهای مختلف در سطوح مختلف و آموزش قرآن می‌پردازند.

افتتاح یک موزه در زیر مسجدالاقصی

 

 

نظامیان صهیونیست، همزمان با اعیاد یهودی، یک موزه در زیر کاخ‌های اموی و در فاصله چند ده متری از مسجدالاقصی در قدس اشغالی، با هدف اشاعه روایت جعلی خود در خصوص بیت‌المقدس افتتاح کردند. این موزه یک بنای قدیمی است که اشغالگران صهیونیست آن را غصب کرده‌اند و پس از بازسازی، اخیرا آن را تحت نظارت وزارت گردشگری رژیم صهیونیستی و وزارت یهودی‌سازی قدس، شهرداری و صندوقی موسوم به «میراث معبد» بازگشایی کرده‌اند. 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.