معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران خبر داد

طراحی رشته‌های نوین جهت پاسخگویی به نیاز جامعه،‌ صنعت و بازار


معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، از طراحی رشته‌های نوین جهت پاسخگویی به نیاز جامعه،‌ صنعت و بازار خبر داد.

10/15/2023 9:31:49 AM
کد خبر: 12455

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، از طراحی رشته‌های نوین جهت پاسخگویی به نیاز جامعه،‌ صنعت و بازار خبر داد.

دکتر محمد شیخ علیشاهی، معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی رشته گرایش‌­های منحصر به فرد در حوزه‌­های تجارت، بیمه و ریسک، بانک و امور مالیاتی در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان این دانشکده تازه تأسیس در ادامه اظهار کرد: در این مسیر می‌کوشیم رشته‌های جدید درسی با دیگر مباحث کمترین هم‌پوشانی را داشته باشد.

معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، با بیان این‌که این دانشکده در سال ۱۴۰۰ با هدف ارائه رشته‌های کاربردی و نزدیک شدن به نیاز جامعه و صنعت راه‌اندازی شد، گفت: از ابتدای تأسیس به‌دنبال راه‌اندازی و تدریس واحدهای درسی و رشته‌هایی بودیم تا این خلأ را پر کنند و در این راستا طی یکسال و نیم گذشته رشته‌های متعددی طراحی کردیم.

وی با تأکید مجدد بر این‌که هم‌اکنون در حوزه‌های تجارت، بیمه،‌ بانک و امور مالیاتی در حال طراحی رشته‌های جدیدی هستیم، ادامه داد: رشته‌های موجود در دانشکده تجارت مالیه اغلب بین‌رشته‌ای و تلفیقی از مباحث اقتصادی، تجاری، بازرگانی و مدیریتی هستند.

پذیرش ۹۰ دانشجوی کارشناسی در ۳ رشته در نخستین سال فعالیت

دکتر شیخ علیشاهی، با بیان این‌که این دانشکده از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ پذیرش دانشجو را در رشته‌های موجود آغاز کرد، افزود: در مقطع کارشناسی در ۳ رشته مدیریت امور گمرکی، مدیریت امور بانکی و مدیریت بیمه حدود ۹۰ دانشجو پذیرش شدند.

وی، با بیان این‌که این رشته‌ها از قبل طراحی شده بود اما برای به روز کردن سرفصل‌های آموزشی با دانش روز دنیا و انطباق آن با نیاز جامعه و بازار بازنگری شدند، خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ در ۴ رشته گرایش بازرگانی داخلی، بازرگانی بین‌الملل، تجارت الکترونیک و اقتصاد تجارت الکترونیک در مقطع ارشد ۶۰ دانشجو پذیرش کردیم که البته این رشته گرایش‌ها هم در حال بازنگری هستند.

معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، از راه‌اندازی رشته‌های جدید شامل تجارت داخلی، بین‌الملل، تجارت دیجیتال و تجارت اجتماعی،‌ بانک و بیمه خبر داد و گفت: برای هر کدام از این رشته‌ها، گرایش‌هایی با تأکید بر علم داده،‌ فناوری‌های نوین و تحولات بین‌المللی در نظر گرفته شده است که در حال طراحی و برنامه‌ریزی برای آنها هستیم.

دکتر شیخ علیشاهی، با بیان این‌که طراحی این رشته‌ها در حال تکمیل شدن است، افزود: پس از اتمام طراحی این رشته‌ها باید مراحل تصویب آن‌ها در دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری هم طی شود.

وی، این رشته‌ها را در حال ح اضر مختص دانشگاه تهران برشمرد و افزود: اما با توجه به جایگاه دانشگاه تهران انتظار می‌رود دیگر دانشگاه‌های کشور هم برای اجرای این رشته‌های جدید آموزشی اقدام کنند و دانشکده تجارت و مالیه نیز از گسترش این فضا استقبال می‌کند.

معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، با بیان این‌که طی ۲ سال، ۳۵۰ دانشجو پذیرش کرده‌ایم، گفت: با توجه به کاربردی بودن رشته‌ها و وجود بازار کار برای آن‌ها در نخستین سال با استقبال خوب داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب این رشته‌ها روبرو شدیم و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تجربه موفق دانشجویان طی سال‌های آینده این استقبال بهتر نیز خواهد شد.

تعریف واحدهای کارآموزی با هدف آشنایی دانشجو با محیط صنعت و جامعه

دکتر شیخ علیشاهی، با بیان این‌که همه اقدامات فوق در قالب برنامه‌های «توسعه آموزش‌های رسمی» ما گنجانده می‌شود، در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش و توسعه ارتباط با صنعت از دیگر برنامه‌های دانشکده تجارت و مالیه است، چون باور داریم ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه(فعالان حوزه صنعت و جامعه) باید تقویت شود. بنابراین مباحث و برنامه‌های آموزشی به‌صورت کاملاً کاربردی طراحی شده است و بخشی از برنامه درسی به‌ کارآموزی و پروژه اختصاص داده شده است تا دانشجویان ارتباط نزدیکی با صنایع و جامعه داشته باشد و در دوران تحصیل با نیازهای و الزامات این بخش ‌ا آشنا شوند.

وی، با تأکید مجدد بر ضرورت تعریف پروژه‌های کاربردی در ارتباط با صنعت برای دانشجویان این دانشکده افزود: هم‌چنین کوشیده‌ایم در پروژه‌ها و پایان‌نامه‌ها علاوه‌بر اساتید راهنما و مشاور دانشگاهی از اساتید مشاور صنعتی هم استفاده کنیم که با نیازها و مشکلات حوزه بازار و صنعت آشنا هستند.

ورود نخستین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی این دانشکده به بازار کار در سال ۱۴۰۶

معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، با بیان این‌که نخستین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد این دانشکده (در صورت ۴ ترم بودن) سال ۱۴۰۳ و نخستین فارغ‌التحصیلان کارشناسی ۱۴۰۶ وارد بازار کار خواهند شد، ادامه داد: دانشجویان همه رشته‌ها می‌توانند در مقطع تحصیلات تکمیلی در این دانشکده ادامه تحصیل بدهند اما فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیر مرتبط باید واحدهای پیش‌نیاز را گذرانده سپس وارد این رشته شوند.

دکتر شیخ علیشاهی، از دیگر برنامه‌های این دانشکده برای نزدیک کردن نیاز جامعه، صنعت و دانشگاه را انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با نهادها و سازمان‌های مرتبط دانست و خاطرنشان کرد: طی این تفاهم‌نامه‌ها از سازمان‌ها و نهادهای طرف قرارداد خواسته‌ایم تا نیازهای پژوهشی خود را اعلام و از دانشجویان دانشکده تجارت و مالیه حمایت مادی و معنوی بکنند تا دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه نسبت به نیازهای سازمان‌ها و نهادهای مرتبط آگاه باشند و بتوانند در آن راستا فعالیت‌های موثری داشته باشند.

استفاده از اساتید مدعو فعال در صنعت و آشنا به دانش روز دنیا

وی، ادامه داد: ما در سال‌های گذشته کوشیدیم تا در کنار اعضای هیئت علمی دانشگاه از اساتید مدعو فعال در صنعت و بازار که با دانش و تحولات روز دنیا در ارتباط هستند نیز استفاده کنیم تا بدین ترتیب تجربه محیط واقعی به دانشجو منتقل شود که این موضوع از سوی دانشجویان مورد استقبال قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، در بخش دیگری از سخنانش گفت: در به روزرسانی برنامه‌های آموزشی هم سعی کردیم با بررسی دانش روز دنیا و حتی بررسی برنامه‌های آتی آن‌ها، نیازهای جامعه و صنعت خود را نیز شناسایی کردیم و پس از بومی‌سازی و انطباق با برنامه‌ها و ضروریات کشور، برنامه‌های آموزشی جدید را طراحی و تدوین کنیم.

برنامه‌ریزی برای آشنایی دانشجویان با فناوری ها و نوآوری‌ها در حوزه تجارت و امور مالیه

معاون آموزشی دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، در پایان خاطرنشان کرد: در کنار همه این مباحث تلاش کردیم تا حد زیادی بحث فنآوری و نوآوری را در کنار دیگر اضلاع، آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت و بازار در دانشکده پیش ببریم و در این راستا در تلاش هستیم با همکاری پارک و علم و فناروی دانشگاه تهران،‌ بستری را ایجاد کنیم تا دانشجویان، اساتید و فعالان دانشگاهی با فعالان اکوسیستم فنآوری و نوآوری در حوزه تجارت و مالیه ارتباط نزدیکی داشته باشند. بدین‌ترتیب ضمن بهره‌مندی این شرکت‌ها از ایده‌ها و نوآوری‌­های دانشجویان و اساتید دانشگاه، دانشجویان هم با اکوسیستم فنآوری و نوآوری و تحولات روز دنیا آشنا می‌شوند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.