قضاوت ۵۷ داور ایرانی و خارجی در مسابقات بین‌المللی قرآن / استاد عبایی رییس هیات داوران شد


برنامه رادیویی افق، امروز شنبه ۱۱ اسفند به بررسی روند برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران پرداخت.

3/2/2019 8:01:21 PM
کد خبر: 1248

به گزارش سارنا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام علی مقنی دبیر ستاد برگزاری سی‌‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم و محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی و داوری این دوره از مسابقات، مهمانان حضوری برنامه رادیویی افق بودند.

به گفته حجت‌الاسلام مقنی، چند سالی است که مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت جشنواره‌ای برگزار می‌شود. از چند سال گذشته تاکنون، در کنار مسابقات بزرگسالان، مسابقات نابینایان، دانش‌‌آموزان، بانوان، دانشجویان و طلاب علوم دینی نیز اجرا می‌شود.

میرزاجانی درباره آیین‌نامه مسابقات آتی گفت: مسائل فنی، قضاوت و هرگونه موضوعی که به آیین‌نامه بر می‌گردد، برای این است که مسابقات به صورت عادلانه و منصفانه برگزار شود. بر همین اساس از سه ماه پیش مقدماتی برای این مسابقات فراهم شد. مواردی همچون اصلاح آیین‌نامه مسابقات، ترجمه آیین‌نامه به زبان‌های مختلف و بحث تعیین داوران ایرانی و خارجی از مسائل مهمی بود که در هفته‌های اخیر به اجرا درآمد. 

40 درصد از داوران ایرانی برای اولین‌بار مسابقات را قضاوت می‌کنند

وی ادامه داد: مجموعاً 57 نفر از اساتید در قالب داور، ناظر و استاد راهنما قضاوت این دوره را برعهده‌ دارند که از این تعداد 35 نفر از آنها، اساتید ایرانی و 22 نفر آنها از 13 کشور جهان به قضاوت خواهند پرداخت. 40 درصد از داوران ایران برای اولین‌بار مسابقات را قضاوت خواهند کرد.

میرزاجانی درباره بازنگری آیین‌نامه مسابقات نیز گفت: آیین‌نامه چندین سال مورد بازنگری قرار گرفت و سه سال پیش جماعتی از بزرگان قرآنی جهان نیز آن را مورد بررسی قرار دادند امّا به اقتضای تجربیاتی که کسب‌شده، بازنگری‌های مجددی برای آن اعمال شده است.

وی از ایجاد تغییراتی در آیین‌نامه و نحوه اجرای مسابقات خبرداد و افزود: سال‌های پیش، نقدهایی به مسابقات بود مبنی بر اینکه سطح متسابقین پایین آمده است؛ امسال سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برای مسابقات در نظر گرفته شده است که مرحله مقدماتی به صورت غیر‌حضوری برگزار می‌شود. متقاضیان باید فایل‌های تلاوت خود را به‌صورت تصویری  به دبیرخانه مسابقات ارسال کنند. اساتید  و هیات داوران نیز، فایل‌های ارسالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این باعث می‌شود تا پالایش خوبی صورت گیرد و مسابقات از کیفیت بالایی برخوردار شود.

حجت‌الاسلام مقنی به تغییرات دیگر این مسابقات اشاره کرد و گفت: در مسابقان این دوره، محدودیتی برای ثبت‌نام وجود ندارد. سال‌های گذشته با نامه‌نگاری از وزارت اوقاف و رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف، سهمیه‌های محدودی برای معرفی شرکت‌کنندگان وجود داشت امّا امسال محدودیت‌ها برداشته شد.

دبیر ستاد برگزاری سی‌‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم ادامه داد: امسال مسابقات از  19 فروردین 98 کلید می‌خورد. روز 20 و 21 فروردین، مرحله نیمه‌نهایی را برگزار خواهیم کرد. 21 فروردین‌ماه، مراسم افتتاحیه را خواهیم داشت. روزهای 22، 23 و 24 ساعت 16 تا 20 مسابقات مرحله نهایی در بخش نابینایان، بزرگسالان، و دانش‌آموزان برگزار خواهد شد. مسابقات بانوان نیز در هتل هما به اجرا در می‌آید و مسابقات طلاب از 22 فروردین در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد. روز 25 نیز مراسم اختتامیه مسابقات را خواهیم داشت و  یک روز پس از اتمام مسابقات، شرکت کنندگان با رهبر انقلاب دیدار خواهند داشت.

حجت‌الاسلام مقنی همچنین درباره چهل‌و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم نیز گفت: ثبت‌نام این دوره از مسابقات، از 20 بهمن شروع شد و نام‌نویسی از طریق سایت رسمی مسابقات انجام می‌گیرد. مسابقات همانند سال قبل در رشته‌های حفظ، قرائت، معارف و مدیحه‌سرایی خواهد بود. مرحله شهرستانی آن، اردیبهشت‌ماه، مرحله استانی تیرماه و مرحله کشوری مهرماه سال آینده در استان اصفهان برگزار خواهد شد.

میرزاجانی نیز در پایان اظهار کرد: استاد عبایی که یکی از سرمایه‌های قرآنی کشور است، به‌عنوان رییس هیات داوران سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن انتخاب شده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.