وزیر بهداشت: "مجوز، بانک و منبع نفتی"، عوامل رانت در بدنه دولت


وزیر بهداشت گفت: سه عامل رانت وجود دارد که شامل مجوزها، بانکها و منابع حاصل از نفت است و اگر این سه منبع را پاکیزه نکنیم که هر سه در بدنه دولت هستند، امکان رشد دولت وجود ندارد.

3/2/2019 8:04:04 PM
کد خبر: 1249

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، سعید نمکی در همایش توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهار کرد: سال 57 در کشور حدود 14 هزار پزشک در کشور فعالیت داشتند که بیش از 50 درصد از آنها خارجی بودند و در هیچ مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، پزشک ایرانی فعالیت نداشت اما امروز به عنوان قطب مرجع در پزشکی منطقه مطرح هستیم.

وی تصریح کرد: دستاوردهای کشور در صنعت دارو، افتخارآفرین‌ترین عرصه‌ای است که می‌توانیم به آن ببالیم؛ در سال 57 شرکتهای معتبر داروسازی در کشور وجود داشت اما تقریبا تمام آنها به صنعت دارویی چند ملیتی بیرون از کشور، گره خورده بود و در بخش تحقیق و توسعه داروسازی کشور، افراد شریف وطندوستی در کشور ماندند و این صنعت را به خوبی اداره کرده و با پیوستن به طرح ژنریک، ما را از داروهای اساسی بی‌نیاز کردند و این کار بزرگی بود که هیچ کشوری در منطقه نکرد.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از فعالان دانشگاه و صنعت داروسازی کشور خاطرنشان کرد: به عنوان برادر کوچک شما وقتی به وزارت بهداشت آمدم در اولین روز کاری به اولین مجموعه‌ای که برای تغییر آن فکر و اقدام کردم، سازمان غذا و دارو بود، البته باید از زحمات برادر پاکیزه و خالصم دکتر اصغری دفاع و تشکر کنم و وی را از سالهای دور می‌شناختم اما تغییر در سازمان غذا و دارو را به عنوان یک ضرورت احساس کردم.

 نمکی افزود: به دکتر پیرصالحی رییس جدید سازمان غذا و دارو چند تکلیف دادم یکی اینکه آنجا را پاک کنید؛ چرا باید تولیدکننده و صنعتگر برای اخذ مجوز، اذیت شود؟ تولیدکننده التماس می‌کند که می‌خواهم محصولی را تولید کنم و به کشور مالیات بپردازم اما هزار گرفتاری برای او ایجاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین گرفتاری ما در دولتهای نفتی، خود دولتها هستند، گفت: سه عامل رانت وجود دارد که شامل مجوزها، بانکها و منابع حاصل از نفت است و اگر این سه منبع را پاکیزه نکنیم که هر سه در بدنه دولت هستند، امکان رشد دولت وجود ندارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: چند وقت پیش به یکی از بزرگان قضایی امنیتی کشور گفتم که چرا به سراغ صنعت گران می روید؟ در کجای دنیا از تولیدکننده برای راه‌اندازی تولید محصولی، 30 درصد بهره بانکی می‌گیرند؟ و تولید‌کننده را عاجز کرده‌ایم و پول تولیدکننده را به دلیل وجود سیستم ناقص بیمه‌ای، پرداخت نکرده‌ایم؛ این چه نوع کشورداری و حمایت از تولید داخلی است؟

 نمکی اضافه کرد: به دکتر پیرصالحی چند تکلیف کرده‌ام که اخذ مجوز برای تولیدکننده را تسهیل کنند؛ نباید کسی برای مجوز، هزار پیچ را طی کند و آخر هم به او ندهیم و مجوز را به کسی بدهیم که به ما نزدیکتر است، بنابراین نمی‌گذارم چنین رویه‌ای شکل بگیرد و تاوان آن را هم می‌پردازم. 

وی ضمن تاکید بر هموارسازی راه برای تولید داخلی و کاهش واردات بی رویه گفت: لیستی از داروهای وارداتی را برای من آورده‌اند اما قرص بیزاکودیل در حالیکه 60 سال است که در کشور تولید می‌شود، از هند وارد می شود، این چه بی‌برنامگی است که این دارو را از هند به کشور وارد کنیم و قیمت مناسب به تولیدکننده داخلی پرداخت نکنیم تا تولید داخلی تعطیل شود؟

وزیر بهداشت با اشاره به ارزبری 550 میلیون دلاری برای تولید 97 درصد از داروهای تولید داخلی و 1.4 میلیارد دلاری برای داروهای وارداتی خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهیم سرنوشت صنعت دارو همانند صنعت نساجی شود؛ به دکتر پیرصالحی تاکید کرده‌ام که نباید اجازه دهید، اگر دارویی در کشور تولید می‌شود، از خارج وارد شود و محکم بر این اصل ایستاده ام؛ البته توجیه همکاران قبلی ما این بود که ما متولی سلامت مردم هستیم، درست است که ما متولی سلامت مردم هستیم اما در حمایت از سلامت مردم نباید سلامت صنعت داروسازی را به خطر بیاندازیم.

 نمکی گفت: به دکتر پیرصالحی گفته‌ام که تمام صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی را دعوت کنید و راه را برای آنها با رعایت استانداردهای ملی باز کنید و اجازه بدهید که به تولید داروهای وارداتی بپردازند البته سه راه در پیش داریم یکی استفاده از انتقال دانش فنی، استفاده از شرکتهای دانش بنیان به عنوان ظرفیت بی‌بدیل در کشور و همچنین استفاده از بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع دارویی.

وی اضافه کرد: اگر در قیمت تمام شده دارو، هزینه‌های بخشهای تحقیق و توسعه را در نظر بگیریم، شرکتها جرات می‌کنند که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و اشکال ما این است که در قیمت گذاری دارو، هزینه‌های این بخش را در نظر نمی‌گیریم و تکلیف کرده‌ام که این بخش‌ها مورد غفلت قرار نگیرد. 

وزیر بهداشت اظهار کرد: در سال آینده از لیست داروهای وارداتی به سمت تولید داخل حرکت می‌کنیم البته من نه سهامدار شرکت دارویی هستم و نه هیچ کدام از همکاران من در وزارت بهداشت در بخش خصوصی فعالیت دارند و برای من فرقی ندارد که چه کسی از چه شرکت دارویی اقدام به تولید داروهای وارداتی کنند و با هیچکس هم از گذشته خصومتی نداشته‌ام.

نمکی خاطرنشان کرد: اگر روزی تولیدکننده‌ای فکر کرد در مجموعه‌ای که من اداره می‌کنم، برای کسی کوچکترین حرکتی انجام می‌شود که حق او نیست و یا برای شما کاری نمی‌کنند که حق شما است، تکلیف قانونی و شرعی شما تولیدکنندگان است که این مشکلات را به بنده منعکس کنید.

وی تصریح کرد: چرخه اقتصاد دارو را باید اصلاح کنیم و در این راستا پرداخت بیمه‌ها و قیمت دارو باید مورد اصلاح قرار گیرد، هر تولیدکننده داخلی که داروهای وارداتی را در کشور تولید کرد، بهترین قیمت آن دارو را به تولید‌کننده می‌دهیم تا آنها تشویق به سرمایه‌گذاری شوند.

وزیر بهداشت گفت: از صنایع داروسازی تقاضا دارم که چرخه تولید، توزیع و فروش دارو را بازنگری کنند؛ چندی پیش در دوران سرپرستی وزارت بهداشت به داروخانه‌ای رفتم و از یکی از فروشندگان آن داورخانه، قرص کلسیم دی خواستم که گفت ایرانی یا خارجی می‌خواهید که به او گفتم قطعا محصول ایرانی‌ می‌خواهم و آن فرد به همکارش گفت که یکی از گچ‌ها(قرص کلسیم دی) را به من بدهد، آن زمان گویی کل آن داروخانه را به سر من زده بودند که یک داروساز، صنعت داروسازی کشورش را تخریب و تحقیر می‌کند چون چرخه، فاسد و مشکلدار است.

نمکی اضافه کرد: وقتی برای یک محصول تولید داخلی با قیمت کم، 10 درصد سود و برای یک مجصول خارجی با قیمت بالا 25 تا 30 درصد سود به داروخانه می‌رسد، نشان می‌دهد که مشکلات زیادی در این عرصه وجود دارد و همکاران داروساز من باید این وضعیت را اصلاح کنند و داروساز جوان ما نباید مایه تحقیر و تخریب صنایع دارویی کشور شوند و انجمن داروسازان باید در این تخریب مداخله کند.

وی گفت: بنده به جز یک نوع قرص که مادرم مصرف می‌کند، هیچ قرص خارجی برای خانه‌ام نخریده‌ام، بنابراین باید به هم کمک کنیم و همدیگر را تنها نگذاریم چون امروز روز همدلی، مهربانی و عدم پیوستن به جرگه‌های صرف اقتصادی است و سالی نسبتا سخت را گذراندیم اما اگر همدیگر را در نیابیم و در کنار همدیگر نباشیم و جامعه داروسازی کشور به عنوان مجموعه‌ای پیوسته  شامل واردات، تولید و توزیع در کنار هم نباشند و یکی از این حلقه‌ها ناموزون عمل کند، همه دچار مشکل می‌شویم.

وزیر بهداشت با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: تقاضا دارم که همه این بیانیه را به دقت بخوانند چون یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین اسناد بعد از انقلاب است و این بیانیه را باید به عنوان محور برای توسعه صنعت دارویی و افزایش و تکمیل زیرساختها در راستای اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخل در نظر بگیریم و گروهی از جامعه داروسازی تشکیل شوند و راهکارهای اجرایی شدن این رهنمود را بررسی کنیم تا در ماه‌های آینده سندی برای توسعه صنعت دارو تدوین و اجرا کنیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.