روسیه رسما از یکی از مهمترین معاهدات امنیتی پسا جنگ سرد خارج شد


روسیه به طور رسمی از معاهده نیروهای مسلح متعارف موسوم به CFE که بعد از جنگ سردمیان مسکو و غرب امضا شده بود خارج شد.

11/7/2023 11:24:00 AM
کد خبر: 12644

به گزارش سارنا به نقل از فارس، روسیه به طور رسمی از یکی از مهمترین معاهدات امنیتی پسا جنگ سرد که به منظور تنش زدایی میان شرق و غرب امضا شده بود خارج شد؛ نشانهای دیگر از تشدید تنشها میان مسکو و ناتو طی چند سال گذشته.

براساس گزارش تی آر تی، وزارت خارجه روسیه سه شنبه در بیانیهای در وبسایت خود اعلام کرد: در ساعت 12 نیمه شب هفتم نوامبر 2023، پروسه خروج روسیه از معاهده CFE، معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا، تکمیل شد و مسکو رسما از آن خارج شده است.

در این بیانیه آمده است؛ بنابراین روندی که مسکو در سال 2007 آغاز کرده بود، و مشروعیت این معاهده قانونی بین المللی را به حالت تعلیق درآورده بود به پایان رسید و روسیه دیگر بخشی از این معاهده نخواهد بود.

این معاهده که در سال 1990 در پایان جنگ سرد مورد مذاکره قرار گرفته بود و یک سال پس از فروپاشی دیوار برلین به امضا رسیده بود محدودیتهایی را در زمینه استقرار تجهیزات نظامی به منظور حفظ توازن قوا بین ناتو و کشورهای پیمان ورشو وضع کرده بود.

روسیه مشارکت خود را در این معاهده در سال 2007 به حالت تعلیق درآورده بود و در سال 2015 این عدم مشارکت را فعال کرده بود.

در ماه مه 2023 درست در بحبوحه جنگ اوکراین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با امضای فرمانی این معاهده و ناتو را به دلیل تضعیف امنیت منطقه یورو-آتلانتیک محکوم کرد.

جنگ در اوکراین بدترین بحران را در روابط مسکو با غرب از زمان جنگ سرد به وجود آورده است، به گونه‌ای که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در آخر هفته گذشته گفت که روابط مسکو با ایالات متحده به زیر صفر رسیده است.

وزارت خارجه روسیه درباره خروج مسکو از این معاده افزود: اقدامات ایالات متحده آمریکا برای گسترش ناتو منجر به "دور زدن آشکار" محدودیت های این پیمان شده است.
 
بنابراین، معاهده CFE در شکل اصلی خود معنای خود را با واقعیت موجود از دست داده است.

معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا در 19 نوامبر 1990 در جریان نشست همکاریهای امنیتی اروپا توسط میخائیل گورباچف رهبر وقت شوروی سابق و سران ناتو امضا شده بود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.