به گزارش سارنا به نقل از فارس، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل تهرانی هاست. در نیمه دوم سال آلودگی هوا به دلیل وارنگی دما بیشتر می شود. هفته گذشته تهران در برخی از روزها وارد شرایط هشدار شد و مدارس مقطع ابتدایی یک روز تعطیل شدند.
برای رفع آلودگی هوا باید تمام دستگاه های مسوول بر اساس قانون هوای پاک ورود کنند تا بتوان این مشکل را برطرف کرد اما تاکنون این اقدام به درستی صورت نگرفته و آلودگی هوا به قوت خود باقی است.
باید حمل ونقل عمومی توسعه یابد و در این زمینه دولت وظایفی را برعهده دارد. یکی از راه های رفع مشکل آلودگی هوا برقی سازی است که باید وزارت صمت در این زمینه ورود جدی کند.قرار است هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و ... وارد تهران شود اما باز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم.
در خصوص موضوع آلودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی، قانون هوای پاک و .... با سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران به گفتوگو نشستیم.
سال گذشته حدود 40 روز مدارس تعطیل شد/یکی از راه کارها کاهش آلودگی هوا افزایش حمل ونقل عمومی
تهران هفته پیش وارد شرایط هشدار شد و حتی مدارس مقطع ابتدایی هم یک روز مجازی شد؛ گفته می شود که فردا هم تهران در شرایط هشدار است. این در حالی است که طبق قانون هوای پاک تمام دستگاهها وظایفی در خصوص رفع معضل آلودگی هوا دارند اما کارها به درستی انجام نشده است بفرمایید باید برای رفع آلودگی هوا در پایتخت چه کرد؟
آلودگی هوا سال گذشته حدود ۴۰ روز مدارس و ادارات را به طرق مختلف تعطیل کرد؛ ممکن است این وضعیت امسال هم ادامه یابد. اگر وسایل حمل و نقل عمومی به وفور نباشد، این معضل همچنان ادامه دارد. باید استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را ترویج داده و از شهروندان بخواهیم از خودروی شخصی استفاده نکنند. بر اساس نظرسنجیهای صورت گرفته اولویت اول شهروندان رفع آلودگی هوا عنوان شده و مشکل دوم آنها عدم توسعه حمل و نقل عمومی بوده است. باید بگویم که این دو موضوع ارتباط مستقیم با هم دارند.
۴۰ درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل اختصاص یافت/ورود ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال
۴۰ درصد بودجه سال جاری شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است و امروز شاهد این هستیم که قراردادهای خوبی در این زمینه بسته شده است. قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس بسته شده و تا پایان سال جاری ۱۵۰۰ دستگاه وارد خطوط میشود و تا خرداد سال آینده قطعا این ۳ هزار دستگاه به صورت کامل وارد خطوط اتوبوسرانی شهر تهران میشود البته این موضوع را هم بگویم که از ابتدای مهر به صورت پارت به پارت این اتوبوسها به خطوط اضافه شده است.
دستگاه ها نباید بار آلودگی هوا را به دوش شهرداری بگذارند/کار زمانبر است
سالانه تعداد زیادی از شهروندان بر اساس آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، تا چه زمان این مشکل ادامه دارد؟
ببینید دستگاه ها نباید بار آلودگی هوا را به دوش شهرداری بگذارند و این موضوع خارج از انصاف است باید هر دستگاهی به وظایف قانونی خود عمل کند. شهرداری تا جایی که توانسته اقداماتی انجام داده و حتی پاسخگوی مردم هم بوده است ما تلاشهای ویژهای در حوزه حمل و نقل انجام دادهایم اما کارها زمانبر است باید تمام دستگاهها پای کار بیایند و با کسانی که ترک فعل میکنند برخورد شود.
برای خرید واگن و توسعه خطوط مترو چه اقداماتی صورت گرفته است؛ آیا دولت به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کرده است؟
ورود 1050 دستگاه واگن به تهران در 3 سال آینده/ حجم جابهجایی مسافر 2.5 برابر می شود
اخیراً سفری شهردار تهران به چین داشته است که در این سفر در خصوص خرید ۱۰۵۰ دستگاه واگن قراردادهایی بسته شد؛ قرارداد ۷۹۱ واگن بسته و تفاهمنامه ۲۵۹ دستگاه واگن هم صورت گرفته است. قطعا این تعداد واگن ظرف سه تا چهار سال آینده وارد خطوط میشود و این موضوع کمک میکند تا حجم جابهجایی مسافر ۲.۵ برابر شود. در حال حاضر روزانه ۲ میلیون سفر در تهران جابه جا می شود و با ورود واگنهای جدید این ظرفیت به ۵ میلیون نفر میرسد.
باید استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد
یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته ورود اتوبوسهای جدید است که تمامی این موارد با کاهش آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد. هر چقدر توسعه حمل و نقل عمومی افزایش یابد قطعا شهروندان استفاده از خوردوی شخصی را کنار میگذارند.
تهران باید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد/ سال آینده دوباره توجه ویژه ای در بودجه به حمل ونقل می شود
تهران نیازمند چند دستگاه اتوبوس است تا بتواند به راحتی خدمات ارائه کند؟
بر اساس استانداردها تهران نیازمند 10 هزار اتوبوس است و ما باید به این نقطه استاندارد برسیم؛ در بودجه سال آینده شهرداری تهران هم رقم خوبی را برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر میگیریم تا بتوانیم این راه را ادامه دهیم. قطعا در برنامهریزیی که برای بودجه صورت می گیرد موضوع حمل و نقل اولویت دارد. ما باید بتوانیم در یک بازه زمانی مشخص بخش عمده ای از مشکلات را برطرف کنیم.
خط ۱۱ مترو را چینی ها می سازند اما هنوز ریز قرارداد نهایی نشده است/ ساخت خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو در دستور کار
ساخت خطوط جدید مترو به کجا رسید؟ گفته شده خط ۱۱ قرار است توسط چینی ها ساخته شود. در این باره توضیح دهید.
ما علاوه بر اینکه ورود واگن و تجهیزات را داریم توسعه خطوط ریلی هم در نظر گرفته شده است و برنامهریزی برای ساخت خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو صورت گرفته است و قرار است که خط ۱۱ را چینیها بسازند؛ تفاهمنامهای در این زمینه بسته شده اما هنوز ریز قرارداد نهایی نشده است. ما باید حمل و نقل را توسعه و زیرساختها را فراهم کنیم باید به سمتی برویم که ۷۰ درصد ترددها با سیستم حمل و نقل عمومی انجام شود تا بتوانیم مشکل آلودگی هوا و ترافیک را برطرف کنیم.
برقی کردن خودروها از اختیارات شهرداری تهران خارج است
بسیاری از شهرهای دنیا هم مانند تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکردند اما آنها در حال حاضر این مشکل را برطرف کردهاند آیا نسخهپیچی از اقدامات آنها برای رفع این معضل کلیدی تهران صورت می گیرد.
بیشتری شهرهایی که معضل آلودگی را برطرف کردهاند به سمت برقیسازی حرکت کردهاند؛ ما هم به دنبال این هستیم که اتوبوس، تاکسی وموتورسیکلت برقی وارد کنیم البته این را هم بگویم که برقی کردن خودروها از اختیارات شهرداری تهران خارج است و باید وزارت کشور و صمت به این سمت حرکت کنند تا خودروهای برقی تولید شود.
آلودگی هوا فقط مختص تهران نیست/برای رفع مشکل آلودگی هوا یک سیاست واحد اعمال شود
ببینید آلودگی هوا فقط مخصوص تهران نیست و سایر کلانشهرها مانند اصفهان، مشهد، تبریز و ... هم با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند باید برای رفع مشکل آلودگی هوا یک سیاست واحد اعمال شود خودروهای برقی تولید و حمل و نقل گسترش یابد.
اگر نیمی از حمل ونقل برقی شود مشکل آلودگی هوا برطرف می شود/از موتور کاربراتوری استفاده نشود
اگر ۵۰ درصد حمل و نقل عمومی برقی شود قطعا آلودگی هوا کمتر خواهد شد. در بسیاری از شهرها خودروهای خود را برقی کرده و از مدهای حمل و نقل پاک استفاده میکنند البته ما هم در تهران به دنبال برقیسازی هستیم و میتوانیم با توسعه در چند سال آینده به نقطه مطلوب برسیم. باید سیاست استفاده کم از موتورسیکلتهای کاربراتوری در دستور کار قرار گیرد.
تفاهم نامه خرید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در مرحله قرارداد
قرار است ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تهران شود تفاهمنامههایی بسته و قرار است به زودی به مرحله قرارداد برسد البته این را هم بگویم که این موتورسیکلتها میتوانند سریعا وارد شوند و با ورود آنها میتوان محدودیتهایی در نقاط شهر ایجاد کرد که همین موضوعات می تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود.
تنها دستگاهی که تا کنون قانون هوای پاک را اجرا کرده شهرداری است/رشد سرانه فضای سبز در تهران
۶ سال پیش قانون هوای پاک تصویب شد اما تا کنون این قانون به درستی اجرا نشده است کارشناسان معتقدند اگر این قانون به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات ترافیک و آلودگی هوا برطرف میشود در این زمینه توضیح دهید.
دستگاههای مختلفی در امر آلودگی هوا مسؤولیت دارند و میتوانم بگویم تنها دستگاهی که تا کنون قانون هوای پاک را اجرا کرده شهرداری است؛ شهرداری در این زمینه اقدامات مؤثری انجام داده با بالا بردن سرانه فضای سبز بخشی از مشکلات برطرف شده است ببینید فضای سبز میتواند تولید اکسیژن کند و همین امر در کاهش آلودگی تأثیرگذار است، ایجاد کمربند فضای سبز و احداث پارکها از جمله اقداماتی است که شهرداری انجام داده است. البته در بحث حمل و نقل هم مواردی صورت گرفته است.
تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد /شناورسازی ساعات کاری میتواند تأثیرگذار باشد
زمانی که هوای تهران آلوده میشود تنها راهکار موقت تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن خودروها از در منزل است چقدر این موضوع در کاهش آلودگی تأثیرگذار است؟
تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تأثیری در کاهش آلودگی ندارد و آسیبهایی هم به بحث علمآموزی دانشآموزان وارد میکند وقتی دانشآموزی تعطیل میشود در صورتی که والدینشان شاغل باشد آنها باید چه کند؟ همین امر مشکلاتی را ایجاد میکند البته شناورسازی ساعات کاری میتواند تأثیرگذار باشد.
پیگیر تغییر طرح ترافیک هستیم
قرار بود طرح ترافیک تغییر کند کار به کجا رسید؟
پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده است البته پیگیر هستیم تا اجرا شود.
هنوز در خصوص تراموا به جمع بندی نرسیده ایم
ساخت تراموا به کجا رسید؟
بحث تراموا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است کارهای مطالعاتی صورت گرفته ولی هنوز به جمعبندی نرسیده است البته در جلسه هماندیشی موضوع مطرح است در صورتی که طرح به شورا بیاید آن را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم.
قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۳ کابینه بسته شد/ورود تکنولوژی در دستور کار
ورود اتوبوسهای سهکابین به کجا رسید؟
۴ دستگاه اتوبوس سهکابین در حال خدمترسانی است؛ قراردادها برای ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سهکابین بسته شده است به شدت پیگیر موضوع هستیم قرار است تا آخر سال تعدادی اتوبوس سه کابین وارد شود؛ ببینید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین معادل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تککابین است و قطعا در جابهجایی مسافر نقش مهمی دارد ما به دنبال تکنولوژی ساخت اتوبوسهای سه کابین هستیم. سرمایهگذار قرار است خط تولید این کار را در تبریز ایجاد کند تا بتوانیم این تکنولوژی را در ایران مورد استفاده قرار دهیم.
با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار می رود طی سال های آتی تعداد اتوبوس های ناوگان حمل و نقل شهری به نقطه ایده آل برسد و میزان انتظار مردم در ایستگاه های اتوبوس کم شود. با افزایش ناوگان اتوبوس شهری، اتوبوس ها باید بتوانند ۵ میلیون مسافر را در روز جابجا کنند.مشکل اصلی ما در تهران این است که ۷۰ درصد حمل و نقل درون شهری با وسیله شخصی است و کمتر از ۳۰ درصد با ناوگان حمل و نقل عمومی است و همین امر باعث بروز ترافیک می شود. برنامه ریزی کرده ایم که با ورود ناوگان جدید کیفیت خدمات در حمل ونقل عمومی افزایش یابد و شهروندان بتوانند راحت تر تردد کنند.
نظر بدهید