پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر سلمان


جدیدترین کپسول زیستی ایران ساعاتی پیش با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت پرتاب شد.

12/6/2023 1:28:48 PM
کد خبر: 12891

به گزارش سارنا به نقل از فارس، در راستای عزم دولت مردمی سیزدهم برای احیای بخش‌های مختلف صنعت فضایی کشور و تثبیت دانش کسب شده در حوزه زیست فضایی، ساعاتی پیش جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد.

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.

 

 

با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و ... مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد، اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل داشته و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماما بومی است.

 

 

آزمایش فناوری‌های جدید در پرتاب کپسول زیستی جدید ایران

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: به زودی تست‌های زیرمداری نسل جدید کپسول‌های زیستی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور انجام خواهیم داد؛ این اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسیر دستیابی به اهدافمان در زیست در فضا نزدیک می‌کند.

وی افزود: این کپسول حدودا نیم‌تُن است و قابلیت حمل انسان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، منتها تست‌های زیرمداری آن در حال انجام است. باید توجه داشت تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوانیم انسان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فضا ارسال کنیم هنوز ۵ تا ۶ سال فاصله داریم، اما باید توجه داشت که ۱۰ سال این حوزه عملا تعطیل بوده است (از حدود سال ۹۱ که موجود زنده «میمون» را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در فاصله ۷۰-۶۰ کیلومتری رفت و برگشت) در حال احیای آن هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات در پاسخ به سوالی در مورد ارسال موجود زنده به فضا، تصریح کرد: در تست‌های زیرمداری، سامانه‌های ناوبری، چتر فرود و سپرحرارتی که فناوری‌های جدیدی هستند قرار است برای اولین بار تست شوند؛ ان‌شاءالله در قدم بعدی ابتدا موجود زنده و در قدم‌های بعدی در نهایت انسان به فضا ارسال کنیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.