گرانی بلیت سینما درد است یا درمان؟


یک خانواده 4 نفره اگر در سال 1402 فقط برای یک بار به سینما رفتن 240 هزار تومان هزینه می‌کرد از امروز باید به اندازه درصد افزایش قیمت تعرفه اینترنت،‌ بیشتر از قبل فقط برای خرید 4 بلیت سینما هزینه کند.

1/1/2024 8:26:22 AM
کد خبر: 13073

 به گزارش سارنا به نقل از فارس:

«دوبار افزایش قیمت بلیت سینما در یک سال» اگر جزء بیش از 21 میلیون مخاطب سینما که در سال 1402 به سالن‌های سینما مراجعه کردند باشید،‌ این جمله برایتان پرمعنی خواهد شد!

در سال جاری 85 درصد از گیشه سینما متعلق به 3 فیلم کمدی بوده تا فروش 600 میلیاردی این آثار به تنهایی اندازه تمام گیشه سینما در سال گذشته فروش داشته باشد، در این شرایط که کل گیشه سینما به 900 میلیارد تومان رسیده و وزیر ارشاد وعده گیشه هزار میلیارد تومانی تا پایان سال را داده است، شورای صنفی نمایش رسما خبر از گرانی بلیت تا سقف 80 هزار تومان را داد.

منتقدان، کاهش مخاطب سینما به دلیل گرانی بلیت را قابل پیش‌بینی می‌دانند اما دبیر شورای صنفی نمایش همایون اسعدیان در گفت‌وگویی اعلام کرده است که «سینماهای مدرن و ممتاز در سئانس‌های پیک مجوز دارند تا قیمت بلیت را افزایش دهند.» این در حالی است که مطابق با آمار اعلامی توسط موسسه سینماشهر بیشتر فروش سینما متعلق به چند سینمای مدرن پایتخت و اتفاقا سئانس‌های پیک است.

 

پیش از این ابتدای سال جاری نیز بلیت سینما از 45 هزار تومان به 60 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، قبل از آن نیز قیمت بلیت سینما در ابتدای سال 1401 از 30 به 45 هزار تومان، در ابتدای سال 1400 از 15 به 30 هزار تومان افزایش داشت. حالا در سال جاری برای اولین بار بعد از وعده گیشه هزار میلیارد تومانی، بلیت سینما در یک سال دو بار افزایش پیدا می‌کند.

مطابق با مصوبه جدید شورای صنفی نمایش با اضافه شدن روز دوشنبه، روزهای نیم‌بهای سینما به دور روز افزایش پیدا کرده است، اما همه سینماها می‌توانند در سئانس‌های پیک 20هزار تومان قیمت بلیت خود را افرایش دهند. با این وجود با توجه به روند گرانی بلیت در ابتدای هر سال این قیمت در صورت افزایش می‌تواند تا 100 هزار تومان نیز برسد،‌ موضوعی که از سوی دبیر شورای صنفی نمایش نیز با توجه به تورم قابل پیش‌بینی سال آینده تلویحا تایید شد.

اقتصاد سینما به مولفه‌های متفاوتی بستگی دارد، میزان حمایت دولتی از آثار سینمایی،‌ تنوع موضوعی در تولید فیلم و کفیت آثار همه جزئی از مواردی است که به رشد اقتصاد سینما مرتبط است، اما مهم‌ترین جزء هر هنری که همه این شاخصه‌ها را با محوریت آن بررسی می‌کنند،‌ مخاطب است.

قیمت بلیت و مبلغ کلی گیشه سینما جزء کوچکی از اقتصاد سینما است، اتکای هنر هفتم تنها به آثار کمدی باعث شده تا سینمای دغدغه‌مند اجتماعی با شکست مالی مواجه شود‌‌، از طرفی تعداد آثار کمی در این گونه از سینما وجود دارد که حتی با بلیت 60 هزار تومانی فروش داشته باشد.

رئیس شورای صنفی نمایش همایون اسعدیان در گفت‌وگویی بیان کرده است که «واقعیت این است که قیمت بلیت سینما بسیار ارزان است به خصوص در سینماهای مدرن چون خرجی که مردم برای پفک و پف‌فیل می‌کنند به مراتب بیشتر از پولی است که برای بلیت سینما می‌دهند.»

تهیه‌کننده سینما محمد کمالی‌پور در نظری متفاوت می‌گوید که «گران‌تر شدن بلیت باعث هزینه‌کرد بالای یک خانواده در سینما رفتن می‌شود تا احتمال حذف سینما از سبد خانوار و کاهش مخاطبش وجود داشته باشد. افزایش شناور قیمت بلیت هم باعث می‌شود تا سئانسی که مخاطب دارد، گران شود،‌ کشور فقط شامل افراد متمول نیست و همه باید از فیلم و سینمای خوب استفاده کنند.»

قطعا اقتصاد سینما با توجه به تورم موجود نیاز به آورده مالی بیشتری دارد،‌ اما گرانی مجدد بلیت شاید آورده هر نفر را در فروش سینما افزایش دهد اما می‌تواند باعث کاهش تعداد آن شده تا در نهایت سودی به سینما نرسد. برخی از منتقدان احیاء سئانس‌های مرده، تنوع موضوعی و جذب مخاطبین از دست رفته سینما را با ساخت آثار با کیفیت‌تر، راه مناسب‌تری برای بهبود اقتصاد سینما می‌دانند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.