هسته زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار حرکت می‌کند

محققان چینی در تحقیقات جدید خود حرکت هسته زمین را در هر ۸.۵ سال یک بار کشف کرده‌اند که به طور بالقوه بر میدان مغناطیسی سیاره ما تأثیر می‌گذارد.

1/1/2024 9:14:14 AM

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا و به نقل از آی‌ای، در زیر سطح سیاره ما، یک حرکت مسحورکننده در جریان است. یک تکان چرخه‌ای در هسته زمین و کشفی مهم که ممکن است پیامدهای قابل توجهی برای درک ما از میدان مغناطیسی زمین و دینامیک ژئوفیزیک داشته باشد.

دانشمندان چینی پدیده‌ای ریتمیک را کشف کرده‌اند. هر ۸.۵ سال یک بار، هسته درونی زمین یک لرزش ظریف حول محور چرخشی خود انجام می‌دهد. این کشف، که در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Nature Communications  بیان شده است، ناشی از یک ناهماهنگی کوچک بین هسته داخلی زمین و گوشته آن است که لایه زیر پوسته که پایه سیاره ما است را تشکیل می‌دهد.

در عمق حدود ۱۸۰۰ مایلی(دو هزار و ۸۹۶ کیلومتر)، هسته زمین تقسیم شده است که شامل یک مرز بیرونی مایع در حال چرخش و یک لایه داخلی عمدتا جامد است. این منطقه چندین عملکرد مهم دارد از جمله طول روز و سپر مغناطیسی که از ما در برابر تابش خورشید محافظت می‌کند.

تغییرات آینده در شکل و حرکت هسته

نوسانات جدید در هسته داخلی به تغییرات احتمالی در شکل و حرکت هسته مایع اشاره دارد که به طور بالقوه منجر به تغییرات در میدان مغناطیسی زمین می‌شود. این نکته قابل توجه از تجزیه و تحلیل پیچیده حرکت قطبی زمین و اندازه‌گیری محور چرخشی سیاره ما نسبت به پوسته آن به دست آمده است که توسط محققان ژئوفیزیک به رهبری هائو دینگ(Hao Ding) از دانشگاه ووهان انجام شده است.