مدیرکل سیاسی وزارت کشور: دولت از حضور سلایق مختلف در انتخابات استقبال می‌کند


مدیرکل سیاسی وزارت کشور با تأکید بر اینکه دولت در انتخابات بی‌طرف است، اما از فضای باز سیاسی و حضور سلایق مختلف استقبال می‌کند، گفت: همین جلسه اخیر رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی این موضوع را نشان داد.

1/10/2024 8:43:12 AM
کد خبر: 13149

به گزارش سارنابه نقل از فارس، عبدالله مرادی شامگاه امروز، سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر کشور که «به دلیل نبود فرصت رسیدگی صلاحیت ۳۰ درصد نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات مجلس احراز نشد»، اظهار کرد: منظور وزیر کشور درست در رسانه‌ها منتقل نشد، در این دوره بررسی‌ها برای صلاحیت دقیق‌تر از دوره‌های قبل بود آن هم در حالی که میزان ثبت‌نام بسیار بیشتر از دوره‌های پیشین بود، در این فرآیند، با توجه به تعداد زیاد ثبت‌نام‌ها، هیأت‌های اجرایی نیاز به بررسی بیشتری داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که الآن تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان بلاتکلیف مانده‌اند، تأکید کرد: کسی بلاتکلیف نمانده و احراز نشدن صلاحیت به معنی بلاتکلیفی نیست. این افراد مانند تأیید صلاحیت‌نشدگان می‌توانند از طریق شورای نگهبان اعتراض کنند. ضمن اینکه فکر می‌کنم میزان کمتر از ۳۰ درصد باشد چرا که از حدود ۲۴ هزار ثبت‌نام‌کننده فقط حدود سه هزار نفر احراز صلاحیت نشده‌اند و شاید در اعلام این اعداد سه هزار و ۳۰ درصد اشتباه صورت گرفته باشد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره تأثیر هیأت‌های اجرایی در روند بررسی صلاحیت‌ها، یادآور شد: هیأت‌های اجرایی نقش بسیار مهمی در برگزاری انتخابات دارند و با توجه به اینکه ما در کشور انتخابات زیاد داریم، بعضی اوقات این اتفاق برایمان تکراری می‌شود و به اهمیتش پی نمی‌بریم. هیأت‌های اجرایی از مهم‌ترین نمادهایی هستند که نشان می‌دهند مردم برگزارکننده انتخابات هستند، در ۲۰۸ هیأت اجرایی سراسر کشور، هشت نفر معتمد حضور دارند که معتمدین محلی هستند، این‌ها هم مستقل هستند و هم دستوری عمل نمی‌کنند و براساس استعلام از نهادهای نظارتی به برداشت خودشان درباره احراز صلاحیت می‌رسند.

مرادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش احزاب در انتخابات، بیان کرد: وجود احزاب با سلایق مختلف که منعکس‌کننده سلایق مختلف جامعه باشد حتما مفید است، اما تعدد احزابی که شباهت زیادی با هم دارند آسیب‌زاست، تعدد احزاب دلزدگی ایجاد می‌کند، قانون احزاب سال ۹۵ برای شروع کار حزبی فضا را باز کرده تا فضای حزبی در انتخابات شکل بگیرد و قانون انتخاباتی که امسال تصویب شد باعث می‌شود که کار سیاسی به سمت شفاف شدن برود.

وی با بیان اینکه حمایت مالی دولتی از احزاب محدود است، اظهار کرد: این حمایت مالی با قاعده خاص و به عنوان یارانه احزاب در ردیف بودجه وزارت کشور انجام می‌شود و بسیار حداقلی است، ما روزی فضای پویا و با نشاط حزبی خواهیم داشت که حزب نیازی به کمک دولتی نداشته باشد. البته الآن هم احزاب، کمترین وابستگی را به بودجه دولتی دارند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با تأکید بر اینکه دولت در انتخابات بی‌طرف است، اما از فضای باز سیاسی و حضور سلایق مختلف استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: همین جلسه اخیر رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی این موضوع را نشان داد؛ به تأکید خودِ حضار، حضور انواع سلایق سیاسی زیر یک سقف در سال‌های اخیر سابقه نداشته است که این نشان می‌دهد دولت از حضور سلایق مختلف و رقابت در انتخابات حمایت می‌کند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.