رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد

نیاز کشور به ۵۰۰ ایستگاه سنجش کیفیت هوا/ برخی ایستگاه‌های موجود فرسوده هستند


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حداقل ۵۰۰ ایستگاه سنجش کیفیت هوا برای ایران لازم است این در حالیست که برخی از ایستگاه‌های موجود قدیمی و فرسوده هستند و هزینه نگهداری زیادی دارند.

1/10/2024 8:45:45 AM
کد خبر: 13151

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حداقل ۵۰۰ ایستگاه سنجش کیفیت هوا برای ایران لازم است این در حالیست که برخی از ایستگاه‌های موجود قدیمی و فرسوده هستند و هزینه نگهداری زیادی دارند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، چند سالی است که با افزایش سرمای هوا و سکون نسبی جو، غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون بیشتر و موجب آلودگی هوای بسیاری از کلانشهرها از جمله پایتخت می‌شود.  در این شرایط سنجش منظم کیفیت هوا برای حفظ سلامت شهروندان همچنین ارزیابی تاثیرات اقدامات انجام شده اهمیت دارد.

داریوش گلعلیزاده درگفت و گو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست حدود ۲۶۰ ایستگاه کیفیت هوا در کل کشور دارد اما حداقل ۵۰۰ ایستگاه برای ایران لازم است علاوه براین برخی از ایستگاه‌ها قدیمی و فرسوده هستند و هزینه نگهداری از آن‌ها بالاست همچنین برخی ایستگاه‌ها کمبود آنالایزرهای گاز دارند که باید این آنالایزرها را توسعه دهیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر قرار است سیاستگذاری و تصمیم‌سازی مناسبی داشته باشیم به داده‌های کافی و مستمر نیاز داریم تا بتوانیم برنامه‌ریزی و پایش درست و باکیفیتی داشته باشیم. درصورتی که ایستگاه‌ها پوشش کاملی داشته باشند، می‌توانیم اقدامات سازمان‌ها برای اجرای قانون‌ هوای پاک را به‌طور کامل رصد کنیم تا مشخص شود چقدر در زمینه بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوا اثربخش بوده است؟

گلعلیزاده در پایان گفت: باید از سایر ظرفیت‌ها نیز استفاده کنیم. صنایع در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی خود باید محدوده تحت پوشش خود را مورد پایش قرار دهند تا تاثیر آلودگی هوا منتشره از بخش خود بر محیط اطراف را تعیین کنند همچنین باید از ظرفیت‌های بیشتر همچون پایش و تصاویر ماهواره‌ای استفاده شود و صحت‌سنجی کنیم. ما باید بتوانیم سطح بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و بدین ترتیب عملکرد بهتری داشته باشیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.