مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران خبر داد

۵ نکته کلیدی لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران/ تداوم گسترش حمل و نقل عمومی


مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از ارائه لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران تا پایان دی به شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: برش سوم برنامه چهار ساله تحول و پیشرفت شهر تهران نیز در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران لحاظ شده است.

1/13/2024 9:07:49 AM
کد خبر: 13168

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از ارائه لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران تا پایان دی به شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: برش سوم برنامه چهار ساله تحول و پیشرفت شهر تهران نیز در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران لحاظ شده است.

امیر شهرابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رویکرد شفافیت و حاکمیت انضباط مالی و ارتقاء نظارت پذیری بر عملکرد بودجه‌ای تمامی واحدهای شهرداری تهران، گفت: استراتژی کلان ما برای پیاده سازی حاکمیت انضباط مالی به عنوان یکی از سیاست های ۱۲گانه شهرداری تهران، ایجاد تحول در نظام بودجه ریزی بوده است. ما به دنبال ایجاد محدودیت یا خدشه در ساختار فعلی نیستیم؛ بلکه درصدد تقویت شفافیت مالی، تحقق عدالت محوری و ارتقای انضباط مالی در مجموعه شهرداری هستیم تا فارغ از اعمال سلایق مدیریتی، کمک کنیم چرخه مدیریت، کنترل و نظارت بر بودجه تمام بخش های شهرداری تهران به درستی هدایت شود.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته نشست‌های متعدد و مجزایی را با مناطق ۲۲گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران برای دریافت نظر و پیشنهاد این بخش‌ها برگزار شد و ضمن پیاده سازی مدل جدید محاسبات توزیع و تسهیم اعتبارات بین مناطق، شاخص‌هایی چون شرایط و اقتضائات مختص هر منطقه، کمبود سرانه فضاهای شهری و فرهنگی و... را مدنظر قرار دادیم.

انطباق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با احکام برش سال سوم برنامه تحول و پیشرفت شهر تهران

 شهرابی از تهیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران بر اساس احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران خبر داد و گفت: از آنجایی که انطباق بودجه با برنامه جزو دغدغه‌های مدیریت شهری در فصل بودجه‌ریزی بوده، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳در راستای برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران بر مبنای تحقق عدالت شهری (۱۴۰۴-۱۴۰۱) تهیه شده است.

وی تأکید کرد: برش سوم برنامه چهارساله تحول و پیشرفت شهر تهران نیز در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران دیده شده است.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بودجه پیشنهادی بر مبنای مسائل کلیدی شهر و موضوعات ۵ گانه برنامه مصوب اعم از «حمل و نقل و ترافیک»، «محیط زیست شهری و آلودگی هوا»، «ایمنی شهری و بافت فرسوده»، «مسائل فرهنگی و اجتماعی» و «هوشمندسازی و بهبود مدیریت» تهیه و تدوین شده است.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مناطق؛ یکی از محورهای تنظیم بودجه پیشنهادی سال آینده

وی به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام پایتخت به عنوان یکی از محورهای تنظیم بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ مناطق شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در بخش تملک دارایی غیر مستمر نیز تأمین رسانه‌های خدماتی در مناطق کم برخوردار و کاهش فاصله آنها با مناطق برخوردار مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران ادامه داد: همچنین در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای مستمر و توسعه محله‌ای مستمر و هزینه‌ای نیز به باز توزیع عادلانه و لحاظ میزان کاربری‌های مناطق نیز توجه شده است.

به گفته شهرابی، در تهیه بودجه پیشنهادی مناطق، رویکردهایی چون تعریف پروژه‌های جدید طبق دستورالعمل مربوطه، پرهیز از تعریف پروژه‌های جدید غیرضروری و تمرکز بر نگهداشت عمرانی شهر مدنظر قرار گرفته است.

تدقیق ردیف‌های بودجه در لایحه پیشنهادی سال ۱۴۰۳  

وی با اعلام اینکه حدود دو سوم از سهم بودجه عمومی شهرداری تهران به سازمان‌ها و شرکت‌ها اختصاص دارد، گفت: امسال بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات شهرداری تهران در چند مرحله و بر اساس محورهایی چون درآمدها، هزینه‌ها (اعم از هزینه های جاری و نگهداشت)، وضعیت نیروی انسانی، قراردادهای تأمین نیروی انسانی و سایر قراردادهای حجمی، پروژه‌های سرمایه‌ای از محل منابع داخلی، پروژه‌های سرمایه‌ای واگذاری از طرف شهرداری و اعتبارات هزینه‌ای اجرای برنامه‌ها، مورد بررسی دقیق قرار گرفت و در لایحه بودجه گنجانده شد.

شهرابی با اشاره به ساماندهی نظام بودجه ریزی و اصلاح فرآیندهای موجود در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران، افزود: اصلاح نظام بودجه ریزی در راستای ایجاد شفافیت، انضباط مالی و نظارت پذیری بر بودجه سازمان ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته شهرداری تهران از سال گذشته آغاز و در بودجه سال جاری لحاظ شده و امسال نیز به صورت دقیق تر در بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران تجلی می‌یابد.

وی تأکید کرد: بر اساس برنامه ریزی ما، سال ۱۴۰۱ فراهم سازی زیرساخت ها، سال ۱۴۰۲ تغییر فرایندها و سال ۱۴۰۳ تدقیق بودجه ای صورت می گیرد و طی فرایند ۳ ساله چارچوب سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران مشخص و شفاف خواهد شد.

پیش بینی بودجه برای تداوم گسترش حمل و نقل عمومی پایتخت

وی با اشاره به رویکرد شهرداری تهران در موضوع گسترش حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: سال گذشته برای پاسخگویی به مطالبات مردم، بیشترین سهم بودجه به این مقوله اختصاص یافت و در ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید. امسال نیز این رویکرد در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه ی معاونت حمل و نقل و ترافیک تداوم خواهد داشت.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران یادآور شد: شهرداری تهران با اجرای دومین دوره طرح «من شهردارم»، پروژه‌های توسعه ای در مقیاس محله را با نظر مستقیم شهروندان اولویت‌بندی و در لایحه بودجه سالیانه درج کرده است.

افزایش لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران 

شهرابی در پاسخ به این پرسش که رقم بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران چه میزان خواهد بود؟، گفت: هنوز رقم قطعی آن مشخص نیست؛ اما طبیعتاً در مقایسه با سال گذشته و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، روند افزایشی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال جمع بندی موضوعات هستیم و تلاش داریم تا موعد قانونی (پایان دی ماه) لایحه پیشنهادی سال آینده شهرداری تهران را به شورای شهر ارائه دهیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.