احتمال سقوط بهمن در استان‌های شمالی و غربی/ اعلام آماده‌باش در ۱۱ استان/ امدادرسانی به ۳۷۰۰ نفر در برف و کولاک


رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به هشدار هواشناسی ناشی از کولاک برف و احتمال وقوع بهمن، از آماده‌باش امدادگران در ۱۱ استان کشور خبر داد.

1/14/2024 8:59:19 AM
کد خبر: 13179

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ‌طبق هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، کولاک برف و احتمال وقوع بهمن، در روز یک‎شنبه، در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرق خوزستان، ارتفاعات قزوین، البرز و تهران، پیش‌بینی شده است.براین‌اساس، با توجه به هشدار وقوع کولاک برف و احتمال رخداد بهمن امدادگران جمعیت هلال‌احمر در 11 استان کشور، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. 

با توجه به هشدار سازمان هواشناسی، به هم‌وطنان توصیه می‌شود که نکات ایمنی لازم برای تردد در جاده‌ها و صعودهای کوهنوردی را رعایت کرده و قبل از تردد از وضعیت راه‌ها اطلاع پیدا کنند.

امدادرسانی به بیش از 3700 نفر در 12 استان متاثر از برف و کولاک

رئیس سازمان امداد و نجات، با اشاره به وقوع برف و کولاک در 12 استان کشور، به تشریح اقدامات انجام شده از 20 تا 24 دی ماه و تا 7:30 امروز پرداخت و گفت: در 4 روز گذشته و پس از وقوع برف در گردنه‌های برف خیز، 12 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان و همدان، شامل 46 محور کوهستانی، نیاز به خدمات امدادی پیدا کردند که امدادگران جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی در این مناطق حاضر شدند.

وی ادامه داد: در این مدت زمان، امدادرسانی به 3760 نفر انجام شد، 191 نفر نیز اسکان اضطراری پیدا کردند و 11 نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. 87 تیم عملیاتی شامل 270 امدادگر، اقدام به رهاسازی 460 دستگاه خودرو از برف کردند.

آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی لرستان

مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی لرستان در پی فعالیت سامانۀ بارشی اخیر، اظهار داشت: جاده‌های اصلی و فرعی این استان هم‌اکنون باز و تردد برقرار است.

وی با بیان اینکه بارش سنگین برف  راه ارتباطی 360 روستای لرستان را در روز گذشته مسدود کرد، افزود: این محورها با تلاش راهداران بازگشایی شده‌است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با تأکید به اینکه برقراری تردد در محورهای اصلی و شریانی در هنگام بارش سنگین برف در اولویت راهداران بود، عنوان کرد: محورهای روستایی در شهرستان‌های بروجرد، سلسله و دلفان بازگشایی شده‌است.

برف‌ و‌ کولاک‌ شدید در جنوب و مناطق مرزی آذربایجان‌غربی

با توجه به آخرین پیگیری‌ها از ادارات تابعه تمام راه‌های اصلی و فرعی باز و تردد در آن برقرار است.در محورهای کوهستانی و همچنین گردنه مائین بلاغ در محور شاهین دژ تکاب، گردنه زمزیران در محور مهاباد - سردشت، محور مهاباد - بوکان (برهان)، محور خوی چالدران و همچنین راه‌های مرزی بارش برف همراه با وزش باد و کولاک گزارش شده و تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

با توجه به انسداد برخی از محورهای روستایی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر راه‌های ارتباطی 80 روستا در سطح استان شامل چالدران با 40 روستا، خوی با 17 روستا، تکاب با 4 روستا، ارومیه با 4 روستا و اشنویه با 15 روستا به علت بارش برف و کولاک شدید مسدود اعلام شده است که با توجه به اولویت راهداری در باز نگه داشتن محورهای اصلی به محض اطمینان از این موضوع اقدامات بازگشایی راه‌های روستایی انجام خواهد شد.

آخرین وضعیت جاده‌های کردستان

آخرین وضعیت محورهای استان کردستان نیز حاکی از مسدود شدن برخی از محورها همچون سقز-بانه و گردنه ژالانه و سایر گردنه‌ها هم تردد تنها با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

رحیم صدیقی مدیرکل هواشناسی استان کردستان به خبرنگار تسنیم گفت: بارش برف که از اواخر هفته گذشته در این استان آغاز شده، سنندج و اغلب شهرها را سفیدپوش کرده است و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد سامانه بارشی کلیه نواحی به ویژه نیمه غربی استان را دربر گرفته و فعالیت آن تا اواخر روز دوشنبه در کردستان تداوم خواهد یافت.

وی افزود: فعالیت این سامانه موجب لغزندگی، مه گرفتگی، کولاک برف، اختلال در تردد به ویژه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی و در نواحی گرمسیر استان احتمال آبگرفتگی معابر عمومی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان تصریح کرد: توصیه می‌شود رانندگان، مسافران و کوهنوردان از سفرهای غیرضروری و فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کرده و در صورت ضرورت در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

وی، با بیان اینکه از روز سه‌شنبه جوی پایدار در استان حاکم می‌شود، عنوان کرد: با توجه به برودت هوا و احتمال یخبندان در گردنه ها و جاده‌های کوهستانی استان، رانندگان برای تردد در این مناطق احتیاط کنند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.