جنگل‌های شمال به نصف رسید!


عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: بر اساس آمار منابع طبیعی و جنگل داری کشور، جنگل شمال در طول ۴۰ سال گذشته از ۳ میلیون و ۶۰۰ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

10/24/2018 9:46:48 PM
کد خبر: 132

به گزارش سارنا، مسعود مولانا در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه وقتی نصف جنگل را از بین بردیم، دیگر باران نعمت نیست و هر بارش تبدیل به سیل می شود، گفت: تغییرات اقلیمی باعث شده تا باران معمولی نداشته باشیم، در گذشته حجم مشخصی از باران در طول 6 ماه به زمین می‌نشست اما امروزه این حجم از باران در مدت 6 روز می‌بارد و این امر آسیب‌زا است.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: میزان باران کاهش نیافته است بلکه بارانی که در طول 6 ماه می‌بارید به دلیل فعالیت‌های انسانی در عرض 2 هفته می‌بارد و مشکلات بی‌شماری را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کلان جامعه در حوزه زیست محیطی به تصمیمات دولت بستگی دارد، اظهار کرد: اگر سیاست کلان بر مبنای استفاده از انرژی های فسیلی باشد و هر سال آن را افزایش دهیم، هر چه قدر هم در حوزه فرهنگ سازی تلاش کنیم بی فایده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی یکی از وجوه حل مشکلات زیست محیطی است، تصریح کرد: بررسی اینکه مشکلات محیط زیستی چقدر به فرهنگ سازی و اراده انسان‌ها در حل مشکلات بستگی داشته را باید نهاد های مدنی و تشکل ها به صورت چهره به چهره، خانوادگی، رسانه های محلی و مکتوب، آموزش دهند.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور، خاطرنشان کرد: رسانه های دولتی در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی حضور بسیار کمی دارند و اندک حضورشان نیز تک منظری بوده و از زوایای مختلف به آن نگاه نمی کنند.

دولت بودجه کافی برای انرژی های نو نمی گذارد

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه نقش روشنفکری در زمینه فرهنگ سازی محیط زیستی بسیار ضعیف عمل می کند، گفت: رسانه‌های آزاد مانند روزنامه‌ها و خبرنگاران مستقل نیز در ریشه‌یابی مشکلات فرهنگی به ویژه در حوزه زیست محیطی و تغییرات اقلیمی بسیار کم ورود کرده‌اند.

مولانا در ادامه گفت: دولت باید بودجه کافی و امکانات لازم را برای انرژی‌های نو در نظر بگیرد، سهم انرژی نو در سبد انرژی کشور زیر ۲ درصد است در صورتی که برخی از کشورها که خیلی ضعیف تر از ایران و بدون امکانات در این زمینه هستند تا 30 درصد از انرژی‌های نو بهره می‌گیرند.

ایران 300 روز آفتابی در یکسال دارد

وی تصریح کرد: کشور آلمان وسعتی به اندازه مازندران دارد و روزهای آفتابی آن ۱۵۰ روز در سال است اما ایران چندین برابر آلمان مساحت دارد و به اندازه ۵ تا ۶ کشور اروپایی است و روزهای آفتابی آن نیز ۳۰۰ روز در سال است.

عضو انجمن دوستداران دماوند کوه مازندران با اشاره به اینکه بیابان های عظیم ما که در آن می توان انرژی خورشیدی را استخراج کرد، یکی از موهبت های الهی و نقاط قوت و اکولوژیک ایران برای تولید انرژی های نو است، افزود: کوهستان های ما برای گرفتن انرژی های بادی بسیار تاثیرگذار هستند.

مولانا با بیان اینکه پرداختن به مسائل زیست محیطی و تبدیل نعمت های خدادای به انرژی نو باید در ساختارهای کلان ارائه و ساخته شود، تاکید کرد: وقتی افزایش تولید خودرو یکی از سیاست‌های کلان کشور محسوب می شود به طور طبیعی ترافیک، آلودگی هوا، تولید گازهای گلخانه‌ای، آلودگی صوتی و اقتصاد مردم نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نیاز است این سیاست به آرامی تغییر یابد.

رتبه هشتم ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای!

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور ادامه داد: میزان تولید گازهای گلخانهای ایران بسیار بالا است به طوری که ایران در جایگاه هشتم جهان قرار دارد در صورتی که اقتصاد و جمعیت کشورمان نسبت به بسیاری از کشورها قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی تصمیم‌گیری‌ها به بهانه‌های مختلف همچون اشتغال مشکلات بی‌شماری به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: به طور مثال در اطراف دریاچه ارومیه کشت انگور را به کشت سیب تغییر دادند که آب‌بری آن ۵ برابر بیشتر است و سطح زیر کشت نیز افزایش یافت، به همین دلیل در یک مقطع کوتاه کشاورزان نسبت به این امر احساس رضایت داشتند اما کمتر از 10 سال این دریاچه خشک شد.

اشتغال ظاهری، توسعه نیست!

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه خوزستان بزرگ‌ترین قطب صنعتی کشور است اما وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن مناسب نیست، گفت: اگر قرار بود اشتغال آسایش بیاورد، باید پرسید چرا خوزستان رتبه ۳۱‌ام آموزش و پرورش کشور را دارد و یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است، بنابراین توسعه‌ای که در حال حاضر در ایران وجود دارد، سوء‌برداشت از توسعه است و این نوع تفکر اقتصاد ایران را نابود می‌کند.

کاهش ۲۰ درصدی بارندگی ها در کشور

مولانا با بیان اینکه در شمال کشور میزان بارش در ۵۰ سال اخیر ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و بر خلاف آن میزان سیل ۵۰ برابر بیشتر شده است، تصریح کرد: باران امروز برای شمال کشور یک مصیبت محسوب می شود چرا که در بالادست ها درختان را تحت عنوان توسعه، مدرسه، صنعت، جاده‌ و ویلاسازی و بسیاری از عنوان های دیگر از بین بردیم و از بین رفتن جنگل به معنی هدایت بهتر سیلاب‌ها است.

منبع: ایسنا

 

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.