به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، آخرین نشست خبری چهارمین روز از چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور اصحاب رسانه و محمدعلی بصیری نیک کارگردان، محمد مهدی نخعی راد تهیه کننده، سید مصطفی حسینی نویسنده و جمال یزدانی مشاور محتوایی برخی عوامل انیمیشن ساعت جادویی نیمه شب گذشته برگزار شد.
به این ترتیب یکی دیگر از آثار مربوط به کودک و نوجوان شرکت کننده در این دوره از جشنواره پس از اکران بر بوته نقد و بررسی رسانهها و منتقدان قرار گرفت.
نمایش در بخش بینالملل پاشنه آشیل اقتصادی شدن
در ابتدای این نشست محمدمهدی نخعی راد تهیه کننده این پویانمایی درباره روند آغاز این پروژه گفت: تقریباً 5 سال پیش تحقیق را شروع کردیم و عکسهای مستندی را از مشهد مقدس آن زمان تهیه کردیم. دو سال فیلمنامه و تحقیق و پژوهش و 3 سال تولید آن زمان برد.
این تهیه کننده با اشاره به اهمیت بخش بینالملل ادامه داد: پویانمایی اگر بخواهد برد مالی داشته باشد، باید بتواند در بخش بینالملل هم نمایش داده شده و فروش جهانی داشته باشد.
نخعیراد به اهمیت زنده نگهداشتن برخی صنایع سنتی کشورمان مثل نمدمالی تاکید کرد و گفت: صنعت نمد سالهاست که ضعیف شده و استفاده نمیشود. خوب است که کودکان درباره هویت و گذشته خودمان اطلاعات داشته باشند، به همین دلیل اکنون ما با استفاده از کلاه نمدی در نشست خبری حاضر شدیم تا بتوانیم جرقهای برای توجه به این صنایع از جمله نمدمالی ایجاد کنیم.
هزینه بالای تولید انیمیشن
محمدعلی بصیری نیک کارگردان این پویانمایی گفت: پروسه تولید انیمیشن زمان و هزینه بالایی دارد. نیروی متخصص هم به ندرت پیدا میشوند و بیشتر ترجیح دادهاند که با کشورهای خارجی همکاری کنند.
سفر به گذشته برای انتقال معنی داستان
سید مصطفی حسینی نویسنده مطرح کرد: اتفاقی که برای داستان افتاد و به سراغ نمد رفتیم یک نماد بود. میخواستیم به حادثه ضدفرهنگی و هویتی در زمان رضاشاه را نشان دهیم. داستان تراژیک بود و اینکه بتوانیم این قصه را برای کودکان بگوییم چالش بزرگی بود. تلاش خود را کردیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن آن را برای مخاطب و کودکان به نمایش در بیاوریم.
وی ادامه داد: زمانی که میخواهیم حادثه تاریخی را تعریف کنیم ابتدایی ترین راه این است که شخصیت به گذشته سفر کند اما باید این اتفاق را به صورت معنادار و درست مطرح کرد.
تولید بینالمللی با قهرمانهای وطنی
جمال یزدانی مشاور محتوایی این پروژه گفت: این کار ایده اصلیاش از یک واقعه واقعی برداشته شده و نوعی کار اقتباسی است. کاراکتر عبدالرضا مستخرج از مجموعه پژوهشهای راویان زنده گذشته بود. انقدر جامعه ایرانی در دل تاریخ خود حاوی بسیاری از قهرمانها و حماسه های عینی برای پرداخت دراماتیک است که میتوان از دل اینها کارهایی در سطح جهانی تولید کرد.
وی افزود: بسیاری از این وقایع جزییات جدی ندارند و مدتها سانسور شدهاند.
تهیهکننده این اثر درباره تعداد افرادی که در این پروژه حضور داشتند، گفت: بیش از صد نفر درگیر کار ما بودند و تیم دوبله ما نزدیک به بیست نفر بودند.
نمیتوان هنرمند را محدود کرد
کارگردان این اثر در بخش دیگری از این نشست گفت: نگه داشتن نیروی انیمیشن کار بسیار سختی است زیرا نمیتوان هنرمندان را محدود کرد. برخی از هنرمندان هم دوست ندارند با محتواهایی کار کنند. در این کار مجبور به آموزش دادن برخی از افراد مستعد بوده و در این زمینه تا حدودی هم موفق بودیم.
نخعی راد با اشاره به اهمیت توجه به این صنعت تاکید کرد: انیمیشن یا پویانمایی یکی از فرصتهای مهم برای اقتصاد سینما ایران است و نباید از کنارش بیتوجه عبور کنیم و نیروهای متخصص را نادیده بگیریم. ببینید در این پروژه در کنار سینمایی که تولید کردیم برای تامین بخشی از هزینه مجبور به فعالیت برای برخی از کشورها بودیم. برای نگه داشتن هنرمندان باید بتوانیم نرخ های خود را نزدیک به نرخ های جهانی کنیم.
یزدانی درباره استفاده نکردن از لهجه مشهدی گفت: این کار را امتحان کردیم ولی مشکلی که داشتیم این بود که دوبلوری که بتواند این کار را انجام بدهد را پیدا نکردیم و بازخوردهایی که گرفتیم این بود که با گویش بدون لهجه آن را پیش ببریم.
ضعف فیلمنامه مشهود است
حسینی درباره ضعف در فیلمنامه این اثر گفت: مشکل فیلمنامه مشکل سینمای ایران است. نقاط ضعف و قوت در اثر کار زیاد مشخص خواهد شد. بیان این نکته ضروری است که انیمیشن بلند مخاطب اولیهاش کودک و نوجوان نیست و آدم بالغ هم باید بتواند آن را جدی بگیرد.
یزدانی مشاور محتوایی این اثر در بخش دیگر این نشست مطرح کرد: روایت یک واقعه تاریخی که روایت یک حماسه و قهرمانان مرز و بوم است، به خصوص با این زاویه دید که در این انیمیشن دیده میشود و موثر بودن کودک را در تاریخ مطرح میکند، مجموع اینها بحثهای جدی است که باید گفته شود.
حسینی نویسنده این اثر ضمن اشاره به اهمیت توجه به مخاطب گفت: اثر ما ممکن است به نوعی مرتبط با کودکان باشد اما نباید فراموش کنیم که کودک تنها سینما نمیرود بنابراین مخاطب انیمیشن، خانواده است و قرار نیست عین نود دقیقهاش با کودک ارتباط بگیرد.
نخعی راد درباره بحث تبلیغاتی گفت: تبلیغات و البته ایجاد زنجیره برای کاراکترها و اثر یکی از مهمترین نکات برای موفقیت و اقتصادی شدن پویانمایی است بنابراین موضوع تبلیغات ساعت جادویی دارد انجام میشود و در روزهای آینده با قدرت بیشتری هم پیش خواهد رفت.
وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت حمایت مسئولان از پویانمایی گفت: در این پروژه حمایتی از ما صورت نگرفت و خیلی از ارگانها و مسئولان برخلاف صحبتهای خود از ما حمایت نکردند.
نظر بدهید