رئیسی در اختتامیه جایزه کتاب سال: روشنفکران از جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی صیانت کنند‌


رئیس جمهور در مراسم اهدای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ انتظار از روشنفکران جامعه آن است که در جایگاه رصدکننده مسائل اجتماعی و آسیب‌های فکری و اخلاقی جامعه قرار گیرند، به موقع متوجه شوند و به موقع هشدار دهند، از جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی صیانت کنند‌.

2/7/2024 2:16:40 PM
کد خبر: 13395

به گزارش سارنا به نقل از فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، 18 بهمن) در مراسم اهدای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن مبعث پیامبر اسلام‌ (ص)، گفت: موضوع کتاب و تجلیل از مولفان مترجمان و اهالی کتاب اقدامی مبارک است.

وی افزود: پرداختن به موضوع بسیار مهم کتاب به عنوان آیینه‌ تمام‌نمای علم، فرهنگ، ادب، هنر، احوال پیشینیان و به عنوان وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ، علم و دانش به عصرها و نسل‌ها أهمیت بسیاری دارد.

رئیسی با اشاره به همزمانی آیین تجلیل از کتاب و مولفان و نویسندگان کتاب با سالروز بعثت پیامبر خاتم، تصریح کرد: مبنا و پایه رسالت پیامبر گرامی اسلامی نیز کتاب بود. پیامبر با کتاب به بشر چگونه زیستن، اندیشیدن و برخورداری از عقیده و اخلاق کریمه و عمل صالح داشتن را آموخت و انسان و جامعه بشری را به سوی مدینه‌النبی و جامعه قرآنی هدایت کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قلم، بسیار مورد تجلیل و تکریم حضرت حق است البته قلمی که با مسئولیت و مسئولانه بچرخد، تاکید کرد: هر قلمی مورد سوگند حضرت حق قرار نمی‌گیرد؛ قلم باید در جهت هدایت، سعادت  و نجات انسان باشد. قلمی مورد سوگند باری‌تعالی است که در جهت شناخت مسئله باشد؛ مسائلی مثل اولویت‌شناسی، مخاطب‌شناسی و زمان‌شناسی.

وی ادامه داد: باتوجه به وسیله‌های ارتباطی و اطلاعاتی که داریم بازهم کتاب جایگاه خود را دارد و فضای مجازی وسیله خوبی برای انتقال مفاهیم جاری در کتاب‌هاست. از فضای مجازی باید برای انتقال مطالب، دانش‌ها، افکار و اندیشه‌ها در جهت رونق کتابخوانی در کشور استفاده کرد.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه نباید جایگاه نوشتن، کتاب و انتقال علم و دانش را به کسب درآمد تنزل داد تا کتاب به وسیله‌ای برای کسب درآمد تبدیل شود، تصریح کرد: انتقال علم، دانش و فرهنگ باید در جایگاه رفیع خودش قرار بگیرد، نویسندگی ولو اینکه شغل ترقی می‌شود، اما نباید آن را با کسب درآمد تنزل داد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: انتظار از روشنفکران جامعه آن است که در جایگاه رصدکننده مسائل اجتماعی و آسیب‌های فکری و اخلاقی جامعه قرار گیرند، به موقع متوجه شوند و به موقع هشدار دهند، از جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی صیانت کنند‌.

به گفته رئیسی، «روشنفکر این نیست که مردم را به سوی تفکر غربی و شرقی سوق دهد، روشنفکر باید با روشن‌بینی از علم وفرهنگ، داشته‌های ملت، تمدن و مدنیت جامعه صیانت کند.»

رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه چندین عقب‌ماندگی در حوزه کتاب و فرهنگ داریم که باید حتما آن‌ها را جبران کنیم، افزود: نخستین عقب‌ماندگی کتاب در حوزه کودک و نوجوان است، در این حوزه، کتاب زیاد نوشته شده، اما کافی نیست و حتما باید فعال‌تر عمل شود. دوم، معرفی آثار تمدنی ایران اسلامی برای عموم‌ ملت‌ها و فرهنگ‌ها اهمیت بالایی دارد، باید بتوانیم با قلم‌زدن فرهنگ ایرانی اسلامی خود را به همه جوامع در دنیا معرفی کنیم.

وی گفت: سوم، توجه خاص به نویسندگان، مولفان، مترجمان و اصحاب فکر باید در دستور کار باشد.  مخاطب اول  این موضوع شخص بنده و بعد وزیران فرهنگ، علوم و سایر مسئولین در حوزه‌های دولتی هستند. این قشر بسیار ارزشمند از مفاخر کشور هستند که باید به آن‌ها افتخار کرد؛ آن‌ها دارای مناعت طبع‌اند و حاضر نیستند اعلام نیاز کنند؛ این افراد باید به عنوان‌مفاخر ارج نهاده شوند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.