درخشش سرود در جشنواره موسیقی فجر / انتقام سخت به سه زبان عبری، عربی و فارسی


سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با درخشش دو گروه سرود در کوشک هنر کار خود را آغاز کرد.

2/13/2024 1:22:44 PM
کد خبر: 13431

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، نخستین روز از سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، شب گذشته 23 بهمن 1402 با اجراهای مختلف در هفت سالن تهران برگزار شد. کوشک هنر یکی از سالن‌های میزبانِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر است که به اجرای گروه‌های سرود اختصاص دارد.

شب گذشته «ری نوا» و «شمیم یاس» دو گروه سرودی بودند که در کوشک هنر به صحنه رفتند و اجراهایشان را برگزار کردند.

سرود , جشنواره موسیقی فجر ,
بخش ویژه سرود در جشنواره موسیقی فجر، با حضور مجری برگزار می‌شود که مجری این برنامه‌ها مژده لواسانی است

انتقام سخت به سه زبان عبری، عربی و فارسی

طبق اعلام قبلی هر کدام از گروه‌های حاضر در این بخش، سه قطعه را برای مخاطبان اجرا می‌کنند. در ابتدای برنامه گروه پسران «ری نوا» روی صحنه آمدند و اجرایشان را با قطعه «منجی» با شعری از اسماعیل شبرنگ و آهنگسازی و تنظیم وحید اختری اجرا کردند.
سپس قطعه «انتقام سخت» اجرا شد که این قطعه به سه زبان عبری، فارسی و عربی بود. شاعر بخش عبری این قطعه آقای علیزاده و شعر بخش عربی آن نیز از مرتضی آل‌کثیر بود و بخش فارسی این قطعه را نیز حسین رضاییان سروده بود. قطعه «سربند سرخ» نیز قطعه پایانی گروه نی نوا بود.

حمید محمدی شمیرانی سرپرست گروه سرود «ری نوا» درباره اجرای این گروه می‌گوید: ما امروز توفیق داشتیم که به عنوان اولین گروه در بخش سرود سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشیم و اعضای گروه توانستند سه قطعه را به خوبی و زیبایی اجرا کنند و خوشبختانه اجرای خوبی را از گروه ری نوا شاهد بودیم. از نظر بنده از لحاظ فنی اجرای گروه هیچ مشکلی نداشت و تمام قطعات را بدون نقص و بسیار عالی اجرا کردند و همچنین به گروه «شمیم یاس» نیز تبریک می‌گویم که اجرای بسیار خوبی داشتند. امیدواریم هر گروهی که از نظر حضار گرامی شایسته تقدیر بودند، انتخاب شود و برای تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره آرزوی موفقیت دارم.

سرود , جشنواره موسیقی فجر ,

او با اشاره به فعالیت‌های گروه «ری نوا» ادامه می‌دهد: گروه ری نوا در بخش پسران بیش از 4 سال و در بخش دختران نیز بیش از 1 سال است که فعالیت‌های خود را آغاز کرده و در این مدت بیش از 90 قطعه تولید کردیم و در کنار آن نیز قطعات زیادی را به صورت تصویری عرضه کردیم که برای هر کدام از این تولیدات زمان زیادی صرف شده است. قدردان تمام اعضای گروه «ری نوا» هستم که با سن و سال کمی که در عین سین و سال اندکی که دارند، با همت و غیرتی مردانه، در این عرصه فعالیت می‌کنند و دوست دارند که برای جامعه فرهنگی کشور مفید باشند.

سرود , جشنواره موسیقی فجر ,

 شمیرانی در پایان در مورد اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: بخش سرود جشنواره موسیقی فجر، بخش بسیار خوبی است و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این عرصه در چنین جشنواره‌هایی عیار خودشان را می‌سنجند و متوجه می‌شوند که چقدر آمادگی برای اجرای زنده بدون عیب و نقص در جشنواره‌ها دارند و با حضور در چنین جشنواره‌هایی تجربه کسب می‌کنند و در آینده نیز می‌توانند از این تجربه‌ها استفاده کنند.

مهدی چراغی، محمدرضا شفیعی، امیرمحمد حاتم خانی، محمدمهدی امیدی، امیرعلی یارمحمدی، سید ابوالفضل طبایی، سیدعلی سیدبرزگر، محمدحسین کریمی، سیدمحمد میراسماعیلی، علی عین‌اللهی، علیرضا جباری، امیرعباس عبدالله، محمدصادق فرهمند، محمدجواد غلامی و امیرحسین علیزاده به سرپرستی حمید محمدی شمیرانی اعضای گروه «ری نوا» را تشکیل دادند.

سرود می‌تواند انقلابی خاص و متفاوت برای کودکان و نوجوانان باشد

در ادامه گروه دختران «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه سادات قاضوی روی صحنه آمدند.

گروه «شمیم یاس» سرودهای «پرستار کربلا»، «بابا رضا» و «جشن فرشته‌ها» را اجرا کردند. همچنین در بخشی از این اجرا از مهدی استخر شاعر سرودهای مذهبی با اهدای لوح یادبودی، تقدیر به عمل آمد.

سرود , جشنواره موسیقی فجر ,

فاطمه سادات قاضوی سرپرست گروه سرود شمیم یاس درباره این اجرا می‌گوید: گروه سرود شمیم یاس حدود چهار سال است که مشغول فعالیت است و تقریباً از زمان شیوع ویروس کرونا استارت گروه را زدیم و این گروه متشکل از پسران و دختران است. خوشبختانه در این سال‌ها توفیقات بسیار زیادی داشتیم به دلیل اینکه در کربلا، نجف اشرف، مشهد، قم و جمکران و همچنین در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی اجراهای خوبی داشتیم و این اجراها، از توفیقات بزرگ و بسیار خوب این گروه است و علاوه بر تولیدات زیادی که داشتیم، با مداحان مشهور کشور از جمله آقای عبدالرضا هلالی سرود اجرا کردیم و این مژده را هم بدهم که برای اعیاد شعبانیه نیز نماهنگ‌های زیادی را ضبط کردیم و انشاالله بزودی منتشر خواهیم کرد.

قاضوی تاکید می‌کند: گروه سرود «شمیم یاس» در بخش دختران در دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت داشت و الحمدلله برگزیده بخش مردمی جشنواره شدیم و امسال نیز به دلیل اینکه در جشنواره ملی سرود اجرا داشتیم و جزو استعدادهای برتر شناخته شدیم، تنها گروه تکراری این دوره از جشنواره هستیم.

سرود , جشنواره موسیقی فجر ,

بیشتر بخوانید

سرپرست گروه شمیم یاس در پایان درباره اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: به نظر من سرود می‌تواند یک انقلاب خاص و متفاوت برای کودکان و نوجوانان باشد. حقیقتا زمانی که بچه‌ها را استعدادیابی و جذب کردیم، من اتفاقات خیلی خوبی را در آن‌ها احساس کردم و اعتماد به نفس، فن بیان، روابط عمومی، ارتباط گیری و اجتماعی بودن آن‌ها بالا رفته و این کار مشارکتی و همکاری مشخصات ممتازی که در کارهای گروهی است، در این بچه‌ها موج می‌زند و پس از چهار سال از فعالیت گروه، همانند خواهر و برادر در کنار هم کارهای بسیار درخشانی را داشتند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که سرود بهار است، واقعا همینطور است و من این بهار را در شاگردانم به وضوح مشاهده کردم.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ریاست امیرحسین سمیعی و دبیریِ رضا مهدوی از 23 تا 28 بهمن در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و 14 استان دیگر در حال برگزاری است.

در طول روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر، بخش سرود به همت دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کوشک باغ هنر هر شب از ساعت 18:30 میزبان علاقمندان موسیقی و حوزه سرود خواهد بود.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.