وزیر خارجه عراق: بغداد آماده ایفای نقش میانجی بین مسکو و کی‌یف است


وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که کشورش آماده‌است به عنوان میانجی برای حل بحران روسیه و اوکراین در صورت درخواست مسکو و کی‌یف اقدام کند.

3/2/2024 10:56:46 AM
کد خبر: 13495

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که کشورش آماده‌است به عنوان میانجی برای حل بحران روسیه و اوکراین در صورت درخواست مسکو و کی‌یف اقدام کند.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در حاشیه مجمع دیپلماتیک آنتالیا به خبرگزاری نووستی گفت: اگر ۲ طرف (روسیه و اوکراین) از ما درخواست میانجیگری کنند، در این راستا گام برخواهیم داشت.

حسین خاطرنشان کرد که او بخشی از گروه تماس تشکیل شده توسط اتحادیه عرب بود که شامل وزرای خارجه مصر، الجزایر، عراق، اردن، امارات، عربستان سعودی و سودان، علاوه بر دبیرکل این اتحادیه در ماه مارس ۲۰۲۲ می‌شد.

او گفت: «این گروه دعوت شد تا با ۲ طرف تماس بگیرد و میانجیگری کند. ما از مسکو بازدید کردیم. با وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه (سرگئی لاوروف) ملاقات داشتیم و در ورشو با همتای اوکراینی وی دیدار و پیشنهادی برای میانجیگری بین ۲ طرف ارائه کردیم، اما شرایط بسیار سخت بود.»

مسکو پیش از این چندین بار اعلام کرده بود که آماده مذاکره است، زیرا غرب مدام روسیه را به مذاکره فرامی‌خواند و مسکو نیز آمادگی خود را برای آن اعلام می‌کند، اما در عین حال غرب ادامه امتناع کی‌یف از شرکت در گفت‌وگو را نادیده می‌گیرد.

پیش از این، کرملین اعلام کرده بود که در حال حاضر هیچ پیش نیازی برای انتقال اوضاع در اوکراین به یک مسیر صلح‌آمیز وجود ندارد و اولویت مطلق روسیه دستیابی به اهداف عملیات ویژه است و در حال حاضر این امر تنها از طریق راهکار نظامی امکان‌پذیر است.

مسکو همچنین اشاره کرد که شرایط در اوکراین می‌تواند به مسیر صلح آمیز حرکت کند، مشروط بر اینکه شرایط واقعی و واقعیت‌های جدید در نظر گرفته شوند و همه خواسته‌های مسکو به خوبی شناخته شود. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فوریه گذشته در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار آمریکایی گفت که مذاکرات با اوکراین در سال ۲۰۲۲ در آستانه موفقیت بود، اما پس از خروج نیروهای روسی از کی‌یف، طرف اوکراینی همه توافق‌ها را کنار گذاشت و سپس ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مذاکره با روسیه را ممنوع کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.