در نشست تخصصی «استانداردسازی محصولات نانوپوشش» عنوان شد

معرفی ۱۰ استاندارد ملی تدوین‌شده در حوزه نانوپوشش‌ها


نشست تخصصی «استانداردسازی محصولات نانوپوشش» با حضور تنی چند از اساتید دانشگاه‌های کشور، فناوران و نمایندگان شرکت‌های فعال در حوزه نانوپوشش‌ها، در محل ستاد توسعه فناوری‌های ‌نانو و میکرو برگزار شد.

3/9/2024 9:18:23 AM
کد خبر: 13540

نشست تخصصی «استانداردسازی محصولات نانوپوشش» با حضور تنی چند از اساتید دانشگاه‌های کشور، فناوران و نمایندگان شرکت‌های فعال در حوزه نانوپوشش‌ها، در محل ستاد توسعه فناوری‌های ‌نانو و میکرو برگزار شد.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، در این نشست مهندس پوی‌پوی، مدیر گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو به معرفی محصولات، بازار و استانداردهای پوشش‌های نانومقیاس پرداخت، دکتر علم‌خواه طبقه‌بندی پوشش‌های نانومقیاس صنعتی را تشریح کرد و دکتر چینی تجربیات خود در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه پوشش‌های آب‌گریز را برای حضار ارائه داد.

مهندس پوی پوی هدف برگزاری این نشست را کمک به تولید محصولات باکیفیت و خواص بهتر در حوزه نانوپوشش‌ها و توسعه بازار محصولات این حوزه به کمک استانداردسازی عنوان کرد و در ادامه آماری در مورد بازار محصولات نانوپوشش‌ها در جهان و ایران و استانداردهای تدوین شده در این حوزه ارائه داد.

به گفته وی، هم اکنون ۱۱۶ شرکت در حوزه نانوپوشش‌ها محصول دارند که گواهینامه نانومقیاس دریافت کرده‌اند. در این بین هم در صادرات و هم در واردات، حوزه شیرآلات بیشترین سهم بازار را در بین محصولات حوزه نانوپوشش دارند.

مهندس پوی پوی ضمن معرفی۱۰ استاندارد ملی تدوین شده در حوزه نانوپوشش‌ها، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته از ابزار استاندارد برای توسعه فناوری و توسعه بازار محصولات استفاده می شود. هدف از برگزاری این نشست نیز شناخت نیازها برای تدوین استانداردهای جدید است.

وی ادامه داد: در حوزه نانوپوشش‌ها یک استاندارد بین المللی نیز به سرپرستی ایران تدوین شده است که روند تدوین آن حدود ۴ سال به طول انجامید.

مدیر گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: ایران دارای رتبه سوم در تدوین استانداردهای ملی  نانو و رتبه چهارم در تدوین استانداردهای بین‌المللی در حوزه فناوری نانو در جهان می باشد.

در ادامه جلسه دکتر علم خواه، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، به بیان تعاریف و واژه‌های حوزه پوشش‌های نانومقیاس و معرفی طبقه‌بندی پوشش‌های نانومقیاس پرداخت و استانداردسازی را به عنوان ابزاری برای بهبود بازار محصولات با کیفیت در حوزه نانوپوشش‌ها و جلوگیری از ورود محصولات با کیفیت پایین به بازار معرفی کرد.

در بخش بعدی جلسه دکتر چینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه نانوپوشش‌ها به انتقال تجربیات خود در این حوزه پرداخت و با اشاره به اینکه شرکت McKinsey & Company ، معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی، یکی از ۱۲ تکنولوژی مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده را مواد جدید یا new materials معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: حوزه محصولات بهبود یافته با نانوپوشش‌ها جایگاه مهمی در بازار آینده جهان خواهد داشت.

وی ادامه داد: شرکت‌ها می توانند با استفاده از مشخصات محصولات خود و با همکاری افراد متخصص و علمی در این زمینه، در سطح جهانی به تدوین استاندارد بپردازند. در حوزه صادرات، این استانداردها هستند که تعیین می کنند چه محصولی بازار را به دست بگیرد.

در پایان جلسه شرکت کنندگان به صورت فعال به پرسش و پاسخ و مطرح کردن چالش‌ها و پیشنهادات خود برای شناسایی خلاءهای موجود در حوزه استانداردسازی محصولات نانوپوشش‌ها پرداختند. یکی از پیشنهادات مطرح شده در جلسه تشکیل یک گروه تحقیق و توسعه برای رصد استانداردهای ملی و بین المللی تدوین شده در این حوزه و ترجمه و بومی سازی آن‌ها بود. همچنین لزوم مشارکت همه فعالان این حوزه و تدوین استانداردهای محصول محور و پژوهش محور نیز مطرح شد.

به گزارش ستاد نانو، در آخر از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران، فناوران و صاحبان کسب و کارهایی که در حوزه نانوپوشش‌ها فعالیت می کنند دعوت به عمل آمد تا موضوعات پیشنهادی تدوین استاندارد خود را ارائه نمایند تا در دستور کار ستاد نانو قرار گیرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.