حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

کسی که ایمان و عمل صالح دارد نزد مردم محبوب می‌شود


حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: نیت و عمل هر دو باید درست باشد در این صورت عمل شما صالح محسوب می‌شود.

3/19/2024 2:58:15 PM
کد خبر: 13576

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی کارشناس مذهبی به مناسبت ماه مبارک رمضان به سخنرانی پرداخته و در تفسیر آیه ۴۵ سوره روم، گفت: خداوند به کسانی که ایمان و عمل صالح دارند از لطف و فضل خود جزا می‌دهد.

وی افزود: در قرآن کریم ایمان و عمل صالح بسیار در کنار هم آمده است، می‌شود مردم را به چهار دسته تقسیم کرد، برخی به خدا و قیامت ایمان و باور دارند و به دستورات الهی عمل می‌کنند این گروه مؤمنان هستند. برخی دیگر به خدا و قیامت ایمان ندارند که عمل هم ندارند و آنها کافران هستند. گروهی دیگر خدا و قیامت را باور و ایمان دارند اما اهل عمل نیستند چنین افرادی فاسق هستند. دسته دیگر نسبت به خدا و قیامت ایمان و باور ندارند اما عمل می‌کنند آنها منافقان هستند که خداوند عمل آنها را نمی‌پذیرد. بنابراین مؤمن، کافر، فاسق و منافق بر اساس ایمان و عمل صالح تقسیم می‌شوند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در آیات زیادی آمده است که پس از مرگ کسانی که از دنیا می‌روند از خداوند می‌خواهند که برگردند و عمل صالح انجام دهند. خداوند می‌فرماید جهنمی‌ها فریاد همراه با ناله می‌زنند و می‌گویند خدایا ما را برگردان که عمل صالح انجام دهیم.

وی افزود: چنان عمل صالح مهم است که شخصی مثل حضرت سلیمان (ع) با آن همه تشکیلات که قدرت، ثروت و شهرت و همه چیز را داشته و بی نیاز بوده است، دعا می‌کند که خداوند به ایشان توفیق دهد که شکر نعمت‌هایی که به او و والدین او داده به جا بیاورد، همچنین حضرت دعا می‌کنند که خداوند به ایشان توفیق دهد که عمل صالح انجام دهند و او را در بین صالحان قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز کرد: مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند در قرآن عمل صالح تعریف نشده است اما از مجموع سخنان خدا و اهل بیت (ع) استفاده می‌شود که عمل صالح مورد مخالفت خدا و پیامبر (ص) نیست، پس نماز، روزه، خمس، انفاق و کمک به مردم و زیارت عمل صالح هستند. ویژگی دیگر عمل صالح در این است که رضایت الهی در آن باشد.

این کارشناس مذهبی گفت: زمان امام صادق (ع) شخصی دزدی می‌کرد و صدقه هم می‌داد با این تصور که برای دزدی او یک گناه نوشته می‌شود و برای صدقه او چهل ثواب نوشته می‌شود، امام صادق (ع) فرمودند آن چهل ثواب برای مال دزدی نیست بلکه به صدقه‌ای داده می‌شود که از مال حلال باشد. تا زمانی که عمل صالح نباشد خداوند نمره نمی‌دهد.

وی با بیان داستان دیگری اظهار کرد: یکی از اصحاب خاص امام رضا (ع) می‌گوید روزی در منزل بودم در زدند در را باز کردم شخصی را دیدم که گفت امام رضا (ع) شما را خواستند، خدمت امام رضا (ع) رسیدم حضرت مرا چند شب شام مهمان کردند خوشحال شدم، خودشان برای بنده رختخواب پهن می‌کردند و برای من دعا هم می‌کردند، شب آخر که حضرت احساس کردند بنده بیهوده مغرور شدم فرمودند به این خدمات من نسبت به خود مغرور نشوی که فکر کنی چون مهمان من بودی بهشتی می‌شوی، مراقب عمل خود باش روز قیامت تو را به اعمال تو حسابرسی می‌کنند مراقب باش اعمال تو صالح داشته باشد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه نیت و عمل هر دو باید درست باشد در این صورت عمل شما صالح محسوب می‌شود. عنوان کرد: عبدالله کسی بود که پیامبر (ص) بهشت را برای او تضمین کردند. یکی از اصحاب دلیل را با حضور در منزل او بررسی کرد و پرسید، متوجه شد این شخص دو ویژگی دارد یکی اینکه کینه مسلمان و مؤمن در دل او نیست و دیگر اینکه در زندگی خود به کسی حسادت نکرده است. او چون به کسی بدبین نبود حسن نیت داشت و چون به کسی حسادت نمی‌کرد خیرخواه همه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه عمل صالح باید مطابق با دستورات قرآن و حدیث اهل بیت (ع) و انگیزه هم برای خدا باشد. خاطرنشان کرد: عمل صالح زندگی پاکیزه می‌آورد، در انجام عمل صالح بین زن و مرد تفاوت نیست، حیات طیبه در کسب رزق حلال، قناعت و حریص نبودن است، کسی که ایمان و عمل صالح دارد نزد مردم محبوب می‌شود، ایمان و عمل صالح سبب عاقبت به خیری می‌شود، ایمان و عمل صالح انسان را بهترین می‌کند. پیامبر (ص) می‌فرمودند بهترین انسان‌ها امیرمومنان امام علی (ع) و شیعیان ایشان هستند. طبق آیات قرآن کسانی که ایمان و عمل صالح دارند وارث زمین می‌شوند و جزو یاران و اصحاب امام زمان (عج) هستند. خداوند به کسانی که ایمان و عمل صالح انجام می‌دهند از فضل خود جزا می‌دهد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.