اسلامی: همکاری با آژانس انرژی اتمی در چارچوب پادمان در سرلوحه کار ایران است


رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان با بیان اینکه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان و ان.پی.تی در سرلوحه سیاست‌های ایران است، گفت: امیدواریم آژانس نقش خودش را به صورت مستقل و به دور از نفوذها و فشارهای سیاسی ایفا کند.

5/6/2024 6:20:08 PM
کد خبر: 13815

به گزارشسارنا به نقل از فارس، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز (دوشنبه) 17 اردیبهشت ماه در سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان طی سخنانی گفت: ایران همانند بسیاری از کشورها با اراده مصمم فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد. امروز که دنیا با تغییرات اقلیم روبرو است و اراده جمعی کشورها بر صفر کردن کربن تا 2050 است، ما در سازمان انرژی اتمی شتابان‌تر در جهت گسترش فناوری هسته‌ای برای رسیدن به انرژی پاک و پایدار تلاش می‌کنیم.
وی گفت: ایران اراده رسیدن به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای را تا 1420 در برنامه خودش قرار داده است و این طرح‌ها را در سواحل شمالی و جنوبی کشور به اجرا خواهد گذاشت. اجرای این برنامه سرمایه گذاری خارجی و داخلی و فاینانس داخلی و خارجی به عنوان عاملیت پیش برنده سرمایه گذاری تعریف شده و این جا از کشورها و موسساتی که آمادگی سرمایه گذاری در این حوزه را داشته باشند، دعوت می‌کنیم.
اسلامی بیان کرد: در گسترش فعالیت‌های هسته‌ای توسعه منابع انسانی صورت می‌گیرد و ما در حداکثر در دو ماه آینده اولین مرکز آموزش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد. معاون رئیس جمهور گفت: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان و ان.پی.تی در سرلوحه سیاست ایران است. به شهادت گزارش‌های مستمر آژانس ظرفیت جذب شده بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران در 2023 به میزان 22 درصد بازرسی‌ها کل جهان بوده است. ظرفیت نصب شده ما 3 درصد و بازرسی‌ها 22 درصد. این حجمم از بازرسی در طول تاریخ از هیچ کشوری صورت نگرفته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به تعاملات ایران با آژانس و همزمان تهاجم رسانه‌ای و روانی که علیه برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد، آژانس هم بتواند نقش خودش را به عنوان یک نهاد بین‌المللی به صورت مستقل و به دور از نفوذها و فشارهای سیاسی ایفا کند و تسهیلات را به همانگونه که در اساسنامه و وظایف آژانس تعریف شده فراهم کند به گونه‌ای که همه کشورها بتوانند از علوم و فنون هسته‌ای به صورت عادلانه بهره‌مند شوند.
 
اکرم شریفی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.