مسعود معینی پور:

فرهنگ مکتوب در حوزه های علمیه تقویت شود


مدیر شبکه چهارم سیما با تأکید بر ضرورت تقویت شجاعت علمی آزاد اندیشی در حوزه، گفت: باید فرهنگ مکتوب در حوزه های علمیه تقویت شود.

4/14/2019 8:01:18 AM
کد خبر: 1505

به گزارش سارنا به نقل از مهر، مسعود معینی پور، مدیر شبکه چهارم سیما و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در خصوص مباحث پیرامونی «آموزش تفکر گرا و پژوهش محور در علوم اسلامی»، اظهار داشت: بایستی در نظام آموزشی و هم نظام پژوهشی حوزه‌های علمی یک سری تغییرات شکل گیرد، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که مبانی حوزه‌های علمیه و معارف حوزه‌های علمیه آمادگی آموزش تفکر گرا و پژوهش محور را دارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: برای ایجاد این آمادگی نظام آموزشی و نظام پژوهشی باید هم در ناحیه اساتید و هم در ناحیه دانشجوها تغییر کند و همچنین نوع نگاه ما به مسائل اجتماعی و تحقیقات نیز باید تغییر کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه چالش‌هایی با اجرای این روش‌ها به وجود خواهد آمد؛ گفت: بسیاری از مدل‌های آموزشی و سنت‌های آموزشی که در حوزه وجود دارد خوب است، اما چالش‌های که وجود دارد این است که بیشتر از این که به روش‌های سلف و سنت سلف در تولید معارف نگاه کند، درگیر متون شده است و گیر کردن در متون آفت‌هایی نظیر مطرح نشدن مسئله‌های روز در متون دارد.

وی افزود: بهتر این است که شیوه‌ها و روش‌های گذشتگان بیشتر مد نظر قرار گیرد و متونشان به روز شود.

معینی پور با بیان اینکه نگاه راهبری تفکرگرا در حوزه‌ها کم است؛ افزود: در حوزه‌ها نگاه‌ها بیشتر پیرامون نقل و متن محور است، فرهنگ شفاهی در حوزه‌ها زیاد است در حالی که باید فرهنگ مکتوب تقویت شود.

وی ادامه داد: شجاعت علمی آزاد اندیشی باید در حوزه تقویت شود، یک تابه‌هایی در حوزه وجود دارد که اینها جزو سنت‌ها شده است و تبدیل به سنت‌هایی شده که کاملاً قابلیت احیا، تغییر و به روز شدن و متناسب با مبانی و معارف اصیل حوزه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزاری کارگاه‌های آموزش تفکرگرا و پژوهش محور را بسیار کاربردی و مؤثر دانست و اظهار داشت: اما باید این مسئله را در نظر بگیریم که ما تا یک حدی می‌توانیم به صورت کلی با ادم ها حرف بزنیم اما از یک جایی کلی گویی تأثیر ندارد بلکه مسئله مدار باید گفتگو کنیم یعنی در سلسله بعدی باید سه مسئله را مورد بحث قرار دهید و گفتگو کنید.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.