مرد دوم وزارت خارجه سودان برکنار شد/ ادامه تظاهرات مقابل مقر وزارت دفاع در خارطوم


شورای انتقالی نظامی در سودان، قائم مقام وزارت خارجه این کشور را از سمتش برکنار کرد. همزمان، روز گذشته بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی در مقابل مقر وزارت دفاع در خارطوم برگزار شد.

4/19/2019 11:58:23 AM
کد خبر: 1560

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم به نقل از روسیاالیوم، خبرگزاری رسمی سودان اعلام کرد «عبدالفتاح البرهان عبدالرحمن» رئیس شورای انتقالی نظامی حکم برکناری «بدرالدین عبدالله محمد احمد» را از سمت قائم مقام وزارت خارجه صادر کرد.

«شمس الدین کباشی» سخنگوی رسمی شورای نظامی انتقالی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دلیل برکناری قائم مقام وزارت خارجه، تصریح کرد که وزارت خارجه بیانیه‌‌ای مطبوعاتی درباره آمادگی یک هیئت قطری برای سفر به سودان بدون مشورت با شورای انتقالی صادر کرده بود.

این سخنگو افزود، بیانیه وزارت خارجه سودان در خصوص تصمیم هیئت قطری برای سفر به خارطوم بر مبنای یک سری اخبار ضد و نقیض و بدون اطلاع شورای نظامی انتقالی صادر شده بود.

وی خاطرنشان کرد که وزارت خارجه درخصوص این موضوع، با شورای انتقالی نظامی مشورت نکرده بود. همان‌گونه که بیانیه آن نیز به موضع رسمی شورای انتقالی نظامی اشاره نکرده بود.

شورای نظامی انتقالی در سودان، که با حمایت رسمی عربستان سعودی، امارات و مصر همراه شده، طی چند روز اخیر با هیئت‌های اعزامی این کشورها دیدارهایی صورت داده است. ولی طبق گزارش شبکه تلویزیونی «العربیه»، شورای نظامی انتقالی روز چهارشنبه دیدار با هیئت قطری را رد کرد.

در همین راستا، «علی بن حسن جعفر» سفیر سعودی در سودان، روز گذشته اعلام کرد که کمک‌های کشورش طی چند روز آینده، بنا به دستور «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه برای حمایت از ملت سودان، وارد خارطوم می‌شود.

در واقع، عربستان سعودی و امارات وعده تسهیل ارائه کمک‌های مالی به شورای نظامی انتقالی در سودان را مطرح کردند تا بدین طریق با آرام کردن جو عمومی در سودان، زمینه به خدمت گرفتن ارتش این کشور در راستای منافع عمومی خود را فراهم کنند.

این در حالی‌ است که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، معترضان سودانی همچنان به تحصن در مقابل مقر وزارت دفاع در خارطوم ادامه می‌دهند و خواستار انتقال فوری قدرت به غیرنظامیان هستند.

خبرگزاری «رویترز» روز گذشته به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان مقابل مقر وزارت دفع، شعارهای «آزادی و انقلاب گزینه ملت است» و «حکومت غیرنظامی» سر می‌دادند.

تجمع اعتراضی مردم سودان در روز گذشته در خیابان‌های مرکز خارطوم، پایتخت، بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان کودتای نظامی ارتش علیه «عمر البشیر»، محسوب می‌شود.

پنجشنبه( 11 آوریل) عمر البشیر پس از 3 دهه حکومت بر سودان، با کودتای ارتش کنار رفت.

ارتش شورای نظامی انتقالی را به مدت 2 سال تشکیل داد و در حال مذاکره برای دستیابی به تفاهماتی با احزاب و نیروهای معارض درباره اداره مرحله آینده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.