رسالت پیامبر اعظم(ع) رسالتی جهانی و جاودانه است/پیامبر(ص)؛الهام بخش وحدت برای جامعه بشری


حرف پیامبر (ص) حرفی جهانی است که حتی برای کسی که دینی ندارد اما اشتراکات عقلانی مثل ظلم ستیزی، صداقت، وفای به عهد و پیمان دارد قابل توجه است.

9/18/2024 9:27:51 AM
کد خبر: 15772

به گزارش سارنا به نقل از مهر:

قرآن کریم در هر بخش انسان‌های نمونه را معرفی نموده است و در هر زمان اسوه‌هایی را معرّفی نموده است. امّا آن اسوه و الگوی که برای ابد می‌تواند همچون دین و شریعت اسلامی به عنوان الگو مطرح بماند و تمام بشریت را به سوی خود جذب نماید، عصاره هستی، و برترین انسان در عالم وجود یعنی حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم، خاتم پیامبران و جامع کمالات انسانی است. به این جهت قرآن کریم می‌فرماید: «ولکم فی رسول اللّه اسوةٌ حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الآخر مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.»آیه فوق بخوبی نشان می‌دهد که هر کس در پی سعادت ابدی در تمام جهات و رفتارهاست، پیامبر اعظم (ص) بهترین الگو می‌تواند باشد. آنچه پیش رو دارید، حرکتی است در این مسیر، که نشان دهد پیامبر اکرم (ص) بهترین الگوی برای تمامی بشریت است در تمام ابعاد. آن چه در ادامه می‌خوانید دریافتی از ویژگی‌ها و ابعاد شخصیت پیامبر اعظم (ص) است:

حجت الاسلام حسن شیرازی پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در صحبت‌هایی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) با اشاره به آیات قرآن بیان کرد: با مراجعه به آیات الهی و ادله‌ای که وجود دارد از برخی از آیات اینچنین استنباط می‌شود که رسالت پیامبر اعظم رسالتی جهانی و جاودانه است. در آیه ۱۹ سوره انعام آمده است که قُلْ أَیُّ شَیْءٍ أَکْبَرُ شَهَادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِیدٌ بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ ۚ وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ ۚ أَئِنَّکُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرَیٰ ۚ قُلْ لَا أَشْهَدُ ۚ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ، یعنی پیامبر اکرم (ص) مامور شده است آنچه در قرآن و وحی دریافت می‌کند برای مردم زمان خود و آیندگان ابلاغ کند.

وی افزود: در آیه ۲۸ سوره فتح و ۹ سوره صف می‌فرماید هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ، خداوند پیامبرش را برای هدایت و دین حق مبعوث فرموده است تا دین اسلام بر همه ادیان غلبه و استیلا پیدا کند و این دین بااینکه تعداد مسلمانان قابل توجه است هنوز به این شکل در همه جهان فراگیر نشده است.

این پژوهشگر حوزه قرآن تصریح کرد: خداوند در آیه ۲ و ۳ سوره جمعه می‌فرماید هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ که بیانگر این است رسالت پیامبر در راستای مردم آن زمان و مردم دیگر زمان‌ها شامل می‌شود و باید به نحوی همه مردم جهان زیر چتر رسالت پیغمبر قرار بگیرند.

شیرزاد گفت: در آیه ۱۱۴ سوره یوسف خداوند می‌فرماید وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ و یا در آیه ۱۰۷ سوره انبیا می‌فرماید: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ و ما ارسلنا و یا در آیه ۱ سوره فرقان می‌فرماید: تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَیٰ عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا. این آیات به طور شفاف بر این دلالت می‌کند که رسالت پیغمبر جهانی و جاودانه است. انسان وقتی به سیره رسول اکرم (ص) مراجعه می‌کند می بیند که ایشان از هر سو تلاش کرد زندگی مسلمت آمیز و وحدت بخش در بین جامعه ایجاد کند و گفتارها و کردارها ایشان در این مسیر بود که در سایه اشتراکات و اختصاصاتی که وجود دارد جامعه یکپارچه را پدید آورد.

وی شخصیت پیامبر اکرم (ص) را الهام بخش وحدت برای جامعه بشری توصیف کرد و افزود: حرف پیامبر (ص) حرفی جهانی است که حتی برای کسی که دینی ندارد اما اشتراکات عقلانی مثل ظلم ستیزی، صداقت، وفای به عهد و پیمان دارد قابل توجه است. تلاش برای رعایت حقوق یکدیگر در عرصه‌های مختلف جزو توصیه‌های پیامبر (ص) و بیانگر نگاه عمیق و جهان شمول ایشان است که اگر همه افراد بشریت و حتی معتقدین به ادیان دیگر و غیر معتقد به ادیان الهی به آن عمل کنند با توجه به اشتراکاتی که وجود دارد می‌توان بر روی آن وحدت داشت.

این پژوهشگر حوزه قرآن تصریح کرد: همچنین برای کسانی که از ادیان توحیدی و مکاتب آسمانی پیروی می‌کنند با وجود اشتراک در حاکمیت خدا و ارزش‌های الهی بدور از استثمار و بردگی، آموزه‌های پیامبر اسلام می‌تواند وحدت بخش باشد.

وی افزود: بین مسلمانان چه شیعه و سنی که دارای عرصه‌های فراوان اشتراکات اعتقادی، اخلاقی و عبادی هستند زمینه‌های خوبی برای وحدت وجود دارد.

شیرزاد در ادامه اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در راستای همزیستی قبایل عرب تلاش‌هایی کرد که نویسنده فرانسوی در فصل چهارم کتاب تاریخ تمدن اسلام به آن اشاره کرده و آورده است که ایشان همگان را به رعایت حقوق یکدیگر توصیه کرد. پیامبر اسلام نسبت به توصیه‌هایی که داشتند اقدام عملی انجام داده و عقد اخوت را بنا نهادند که علامه امینی در صفحات ۱۶۲ و ۱۶۸ به طور مفصل به آن اشاره کرده است.

وی گفت: پیامبر امروز نیز از ما به عنوان اعضای جامعه ایمانی می‌خواهد نسبت به سرنوشت یکدیگر بی تفاوت نباشند، ظلم نکنند در یاری رساندن دریغ نکنند، در برابر مشکلات همدیگر را تنها نگذارند و از صمیم قلب همدیگر را دوست داشته باشند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.