ضرورت استفاده از ظرفیت بانک ها برای حل مشکل تامین ضمانت نامه خریداران نفت از بورس


کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ضرورت تداوم عرضه نفت در بورس گفت: سازوکار تسویه و حجم محموله‌ها نسبت به تجربه‌های قبلی تسهیل پیدا کرده است.

10/28/2018 9:47:02 AM
کد خبر: 164

به گزارش سارنا، صادق مردانی، کارشناس انرژی در گفتگو با فارس درباره موضوع عرضه نفت در بورس انرژی، با اشاره به تسهیل شرایط تسویه نسبت به تجربه‌های قبلی عرضه نفت در بورس گفت: سازوکار تسویه نسبت به موارد گذشته تسهیل پیدا کرده است و این می­تواند به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته بشود.

مردانی افزود: در بحث تسویه و سازوکارهای تسویه 3 مؤلفه توان مشتری، انتقال درآمد با کمترین ریسک و بیشترین منفعتی که برای کل کشور ایجاد می­کند، به عنوان مؤلفه­های اصلی شناخته می­شوند. استفاده از ریال این امکان را به ما می­دهد که از این 3 مورد استفاده کنیم.

*ضرورت استفاده از ظرفیت بانک ها برای حل معضل ضمانت نامه ها

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هم بخش خصوصی و هم بخش خصولتی نمی­تواند در زمینه ضمانت نامه مستقل عمل کند، گفت: به نظر من باید از ظرفیت بانک­ها استفاده کنیم. یعنی بانک­ها به عنوان یک سهامدار، یک شریک بخش خصوصی در معامله ذینفع باشند. یعنی بانک­ها و بخش خصوصی جمع بشوند، یک پولی بگذارند وارد معامله بشوند، بعد در سود و زیانی که احیاناً داشته باشد شریک باشند. بانک­ها می­توانند ضمانت­نامه­ی چهل میلیاردی یا هر عددی بدهند. هم نقد شنوندگی بیشتر است و هم سرعت عمل بیشتر است.

مردانی با اشاره به ضرورت عرضه نفت در محموله‌های کوچک گفت: این که عرضه در قالب محموله های 35 هزار بشکه ای صورت می گیرد، اقدام خیلی خوب است و اگر حواله این محموله ها بی­نام باشد و بتوانند خرید و فروش کنند خیلی بهتر خواهد شد.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: اما برای محموله های زیر 35 هزار بشکه ای هم باید یک فکری کنیم. پیشنهاد من این است که به محموله های 5 هزار بشکه ای هم فکر کنیم. 5 هزار بشکه­ای ولی به صورت کاغذی باشد یعنی نفتی دیگر تحویل داده نمی­شود.

مردانی افزود: به نظرم اگر امکان خرید و فروش کاغذی محموله های ۵ هزار بشکه ای فراهم شود، شخصی که بخواهد نفت بخرد، می تواند اینها را جمع کند و تبدیل به یک محموله بزرگ کند تا بتواند خریدها را انجام بدهد. این بیشتر شبیه بورس کاغذی است ولی اگر این باشد خیلی خوب است. با توجه با اینکه اگر ما 5 هزارتایی را هم استفاده کنیم، در واقع می­توانیم مشتری­های خرد بیشتری را جذب کنیم و نقدینگی سرگردان را به این سمت جذب کنیم.

وی با اشاره به نگرانی‌های موجود درباره بالا بودن قیمت پایه گفت: به نظر من الان در مورد قیمت پایه نمی­شود صحبت کرد و باید حد­اقل سه چهار سال عرضه­ به صورت ماهانه یا هفتگی صورت گیرد تا متغیرهای آن مشخص می­شوند، عوامل مؤثر فزاینده یا کاهنده­ی قیمت مشخص می­شود و بتوانیم قضاوت کنیم.

مردانی در ادامه با تاکید بر اینکه الان وقت صحبت کردن درباره بالا یا پایین بودن قیمت پایه نیست و قضاوت درباره این موضوع امکانپذیر نیست، افزود: موضوعی که اینجا مهم است و روی شفاف شدن قیمت پایه و اصطلاحات رقابتی شدن قیمت خیلی تأثیر می­گذارد، این است که ما باید ریسک را از روی دوش کارمندان امور بین الملل برداریم.

این کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: ما نباید به این سمت برویم که کارمند­های امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران قیمت تعیین کنند. زیرا آنها ملاحظاتی دارند. در واقع، این کارمندان سعی می­کند کمترین ریسک را در این حوزه بپذیرد چرا که اگر اتفاقی بیفتد، آنها باید پاسخگو باشد.

مردانی تاکید کرد: من این جمله را بارها از کارمندان امور بین­الملل شنیدم که می­گویند اگر مثلاً صد میلیون در این معامله سود کنیم هیچ­کسی نمی­گوید دست شما درد نکند ولی اگر یک سنت ضرر کنی، از همه جا از تو سؤال و جواب می­خواهند.

وی با اشاره به تسهیل شرایط در عرضه 6 آبان‌ماه گفت: شرایط لازم ورود به معامله برای بخش خصوصی فراهم شده است و این امر عمدتا بخاطر شرایط خاص ایجاد شده برای صادرات نفت کشورمان است.

مردانی در ادامه اظهار داشت: به نظر من برای چند عرضه‌ی اولیه، با همین شرایط جلو برویم خوب است. اگر می‌خواهیم ادامه دهیم نیاز داریم که این شرایط به سمتی برود که تجاری که وارد تجارت نفت می‌شوند حرفه‌ای تر عمل کنند رقابتی‌تر عمل کنند و بتوانند در بازارهای دیگر هم ورود کنند. با عرضه مداوم نفت در بورس امیدوارم شرایط به سمتی برود که تجارت نفت عمق بیشتری در اقتصاد ایران پیدا بکند.

*ضرورت متنوع کردن محل و نوع تحویل نفت خام به خریداران از بورس

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به امکان تحویل محموله‌های نفتی در محل‌های متفاوت گفت: بنظر من برویم به آن سمت که هم نوع تحویل را متنوع کنیم و هم محل تحویل را متنوع کنیم الان خارک است. بنظر من می‌توانیم نفت را در فوب مدیترانه بدهیم، یا در فوب دریای چین را تحویل بدهیم یا محل آسیایی شرقی و یا خود اروپا را. حتی شرکت ملی، نفت کشتی دو میلیون بشکه ببرد آنجا یعنی با یک زمان بندی، کشتی آنجا حرکت کنند؛ بخش خصوصی آنجا خرید را انجام بدهند.

وی در پایان اظهار داشت: ما می‌توانیم در بورس این فروش رو انجام دهیم مثلا ظرفیت سه تا محموله که در بورس خریداری شده مجموعا میشود ۲ میلیون بشکه. یک نفتکش بزرگ میتواند این محموله را تا مدیترانه حمل کند در یک تایم خاصی بارش را خالی کند این خیلی کمک می‌کند که ما فوب مدیترانه بفروشیم یا برویم در شرق آسیا بفروشیم و آنجاهایی که امور بین‌الملل مشکل دارد. ما اگر بتوانیم در این زمینه هم یعنی هم تنوع در محل فروش و محل تحویل و هم نوع تحویل را متنوع کنیم خیلی به ما کمک میکند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.