تأکید بر احیای ظرفیت‌های دیوان عالی کشور و تسریع و دقت در رسیدگی‌ها


آیت‌الله رئیسی احیای ظرفیت‌های دیوان عالی کشور و تسریع و دقت در رسیدگی‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در بحث رسیدگی‌ها نه دقت فدای سرعت شود و نه سرعت فدای دقت.

4/27/2019 2:05:29 PM
کد خبر: 1642

به گزارش سارنا به نقل از فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان عالی کشور، در بخشی از اظهاراتش به بیان نکاتی درباره جایگاه دیوان عالی کشور پرداخت و اظهارکرد: حوزه نظارت یک حوزه تشریفاتی برای دیوان عالی کشور نیست؛ بلکه یک حوزه واقعی است که در آن اجرای موازین شرعی باید لحاظ شود.

وی بر نظارت اساسی دیوان عالی کشور بر کلیه آرای محاکم با همان اطلاقی که در قانون اساسی وجود دارد، تصریح کرد.

رئیس قوه قضاییه احیای ظرفیت‌های دیوان عالی کشور و تسریع و دقت در رسیدگی‌ها را به عنوان نکات بعدی مورد اشاره قرارداد و گفت: در بحث رسیدگی‌ها، نه باید دقت فدای سرعت شود و نه سرعت فدای دقت گردد؛ بلکه اصل و اساس بر کیفیت رسیدگی‌ها در کلیه مراحل رسیدگی است، به ویژه در دیوان عالی کشور و به خصوص نسبت به پرونده‌هایی که به نحوی قلوب مردم را در یک منطقه جریحه دار کرده است.

وی در ادامه با تقدیر از قضات دیوان عالی کشور گفت: رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده‌ها، عین عدالت است و هیچگونه خلاف عدالت نیست.

آیت الله رئیسی با اشاره به مسئله کمک دادسرای دیوان عالی کشور به قضات دیوان، با تاکید براینکه حضور دادیاران در محاکم حضور تشریفاتی نیست، گفت: قانونگذار در جهت روشن شدن و تبیین موضوع در تصمیم گیری‌ها، بر حضور دادیاران در محاکم تاکید کرده است.

وی ادامه داد: اگر در حین رسیدگی به یک پرونده به بی دقتی برخورد کردید، راه آن نقض است؛ اما اگر بی دقتی در یک دادگاه تکرار شد، این به معنی این است که آسیب وجود دارد و باید آسیب شناسی و آسیب زدایی صورت گیرد؛ لذا تکرار بی دقتی با صرفا با نقض حل نمی‌شود و حتما باید پیگیری شود تا اصل آسیب مرتفع شود.

رئیس قوه قضاییه از قضات دیوان عالی کشور خواست اگر با تکرار بی دقتی مواجه شدند،  توجه داشته باشند که تکرار، مجاز نیست و حتما به دنبال رفع آسیب از طریق دادسرای انتظامی، آموزش، روش‌ها و ساز و کارها باشند تا بتوان میزان نقض آرا را کاهش داد.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: این افتخار است که میزان نقض آرا در دیوان عالی کشور کاهش پیدا کند و نشاندهنده کارآمدی محاکم، روزآمد شدن آن‌ها و تسلط بر مسائل قضایی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: حضور افراد خبره و آشنای به قضا در محکمه و دادگاه، امری است که در آداب القضا به آن تأکید شده است و شاید همین امر، ضمانت اجرای تحقیقات، صدور حکم و تصمیم بر اساس موازین باشد.

رئیس قوه قضاییه اذعان کرد: این نکته که بعضی مطرح می کنند که آرا با حذف نام‌ها و برخی اطلاعات خاص به صورت شفاف در مرئا و منظر خبرگان، نخبگان و دانشگاهیان و محققان  قرار گیرد، چه اشکالی دارد؟ این امر کاملاً باید قابل اقدام باشد که آرایی را بتوان از مجموعه قوه قضاییه در مرئا و منظر صاحبنظران و افرادی که در مسائل حقوقی و فقهی آشنایی دارند، قرار گیرد و نگاه نقدی آن ها به آرا حتما به صحت عمل ما کمک خواهد کرد.

وی افزود: ضمن اینکه به این ترتیب قضات ما مقید می شوند که آراءشان دقیق تر، مستندتر و متقن نوشته شود؛ لذا به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم سامانه‌ای داشته باشیم که آراء در آنجا در نگاه صاحبنظران و دیدگاه حقوقدانان و فقها و بزرگان اهل تحقیق قرار گیرد، از این جهت نباید دستگاه قضایی هیچ باکی داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: حقیقتا تداوم سلامت در دیوان عالی کشور و حفظ سلامت این مجموعه امری بسیار مهم است که جملگی باید بر آن مداومت کنیم. همه در دیوان عالی کشور همت کردید تا سلامت تضمین شود.

وی خاطرنشان کرد: حفظ سلامت و مقابله با هرگونه رابطه ناسالم و نفوذ در این مجوعه قضایی در همه جا مورد تاکید و در دیوان عالی کشور بصورت مضاعف مورد تاکید است. البته قضات برجسته و صاحبان تجربه خود این نظر را  دارند و بنده هم به عنوان یک عضو از خانواده بزرگ دستگاه قضایی تاکید می‌کنم که حفظ سلامت امری بسیار مهم و رکنی است که می‌تواند صحت عمل را  در مجموعه قضایی کشور تضمین کند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: موضوع مهم اتقان آراء جزو موارد تحولی در دستگاه قضایی است؛ یعنی در سند تحول از مواردی که درج کردیم، این مسئله بوده است که سازو کارهایی دارد و مهمترین سازو کار آن دیوان عالی کشور است که انشاءالله با همت والا و دقت نظرهای  ارزشمند شما عملکرد این مجموعه به اتقان آراء در کشور بیانجامد.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: انتظار داریم یک  تفاوت جدی در کاهش نقض آراء در دیوان عالی کشور و اتقان آراء را به عنوان یکی از نتایج تحولی دراین دوره داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: باید ضمن کاهش پرونده‌ها، کاهش نقض را هم داشته باشیم و کاهش نقض بستگی به تلاش مضاعف تمام قضات کشور دارد که به مدد و راهنمایی شما عزیزان که در جایگاه نقض و ابرام قرار دارید، انجام خواهد شد و این می‌تواند بسیار به ما کمک کند که به سمت اتقان  آرا در همه بخش‌ها برویم.

وی تصریح کرد: در دادگاه بدوی باید به نحوی حکم صادر شود که دادگاه تجدید نطر آن را تایید کند و در دادگاه تجدید نظر حکم به نحوی صادر شود که دیوان عالی کشور با خواندن آن رای ، اتقان رای را احساس  و تایید کند و این همان امری است که انشاءالله باید بدنبال تحقق آن بود و آن را پیگیری کرد.

انتهای پیام/

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.